י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

תזונה במהלך ההריון • כל מה שרצית לדעת

מה מותר לאכול בהריון ומה לא? על אילו חומרים ורכיבים צריך לשים דגש? אילו תוספי תזונה מומלץ לקחת ובאיזה מינון? • ד''ר יעל טוקצ'ינסקי עם התשובות לכל השאלות

תזונה במהלך ההריון • כל מה שרצית לדעת



בריאות האם וולדה תלויים בגורמים גנטיים, תזונתיים וסביבתיים. גורמים אלה שפיעים באופן מכריע גם על התפתחות התינוק, גדילתו, התבגרותו ותוחלת חייו. לדוגמה: נמצא כי צריכת בשר מעובד במהלך ההריון ע"י האם מגבירה את הסיכון לסרטן המוח אצל ילדיה. בנוסף לכך נמצא קשר בין נטילת ויטמינים במהלך ההריון, לבין הפחתת הסיכון לסרטן המוח אצל הילדים.

התזונה המומלצת בהריון – תזונה עשירה בירקות, פירות, דגנים, קיטניות, דגים. מומלצת תזונה דלה בסוכרים, מזון מעובד, שומנים רווים, מלחים. מומלץ להימנע מעישן ומצריכת קפאין, חלב פרה ומוצריו.

מאחר ורוב הנשים מנהלות אורח חיים לא בריא ואוכלות תזונה לא נכונה ומאחר וכתוצאה מהנדסת הפירות והתדלדלות הקרקע, פירות וירקות כבר לא מכילות את כמות הויטמינים והמינרלים כמו פעם – יש כיום חשיבות גדולה מאד בתוספי התזונה. השלמות תזונתיות המומלצות בהריון:

ברזל. בתקופת ההריון נוטה רמת ההמוגלובין בדמה של אישה ההרה לרדת. ברזל נחוץ ליצירת אריטרוציטים, הובלת חמצן לריקמות, למניעת אנמיה. מאחר ורבים סובלים מתופעות לוואי בשימוש בברזל סינטטי ומאחר ונמצא כי יעילותו של ברזל סינטטי לא מספקת, מומלץ ליטול ברזל עדין. לברזל עדין אין תופעות לוואי במערכת העיכול (שלשולים, עצירות, כאבי בטן, צואה שחורה); ספיגתו מושלמת ויעילה; הוא לא יוצר ראקציות עם רכיבים נוספים במערכת העיכול (כמו סידן ואבץ, לדוגמא)

B9 (חומצה פולית). חשיבותו ברורה מעליהה בהתחשב לתפקידו בחילוק התאים. מחקרים מוחיחים כי חוסר בחומצה פולית עלול לגרום לפגיע במערכת העצבים בעובר ולמומים מולדים שונים. מומלץ ליטול חומצה פולית כבר 3 חודשים לפני ההריון. מינון מומלץ – 800 מק"ג ביום.

אבץ. מחסור באבץ אצל אם ההרה גורם למשקל יילוד נמוך, היקף ראשם של ילודים נמוך, לידה מוקדמת ופיגור שכלי אצל תינוקות. תינוקות בעלי משקל גוף נמוך בלידה הם בעלי סיכון גבוהה יותר ללקות בלחץ דם גבוהה, סוכרת ומחלות לב. המינון המומלץ – 15מ"ג ליום.

סידן. תוספת סידן בהריון יכולה להפחית ב-70% את יתר לחץ דם הקשור להריון ותופעת הפרה-אקלמפסיה ב-60%. מחקרים מראים גם שהוספת סידן לתפריט מונע התפתחות הרעלת הריון: רק 3% מנשים, שלוקחות תוספת סידן סובלות מהרעלת הריון – לעומת 15.5% נשים שלא לוקחות תוספת סידן. רמות הסידן הנצרכות ע"י נשים בגיל הפוריות אינן מספיקות לשמירה על לחץ דם תקין בזמן ההריון, לכן הוספת סידן חיונית מאד. מומלץ לקחת סידן בקשירה לחומצת לימון: סידן ציטראט אינו מתערב עם חומצות הקיבה; אינו מעקב ספיגת ברזל, מגנזיום ואבץ; אינו זקוק לחומציות כדי להיספג; אינו גורם לאבנים בכליות. חוץ מזה ספיגתו טובה יותר: ספיגתו של סידן קרבונט היא 20% בלבד אצל אנשים בריאים ויורדת לפחות מ-5% אצל נשים הרות וקשישים. ספיגתו של סידן ציטראט טובה פי שלוש.

מגנזיום. נמצא כי אצל נשים הרות הסובלות מתופעות של התכווצויות ברגליים יש רמות נמוכות של מגנזיום בדם. נטילה של מגנזיום אורגני מפחיתה תופעות אלה. מגנזיום תוך ורידי מהווה כלי חשוב ביותר למניעת התכווצויות שונות בנשים הרות.
נמצא, שנשים כמאט ואינן סופגות כלל מינרלים בצורה האי-אורגנית (קרבונאט), לכן עליהן ליטול את השלמות.

נוגדי חימצון. נוגדי חימצון חיוניים לבנית מערכת החיסון של האם והתינוק.

כרום. כרום חיוני ביותר לניצול סוכר בגוף. חוסר בכרום גורמת לתשוקה בלתי נשלטת למאכלים מתוקים, שמפר מאזן סוכרים בגוף, מביא להשמנה ואף יכול לגרום להתפתחות סוכרת הריונית. ישנם מחקרים, המראים שבסוכרת הריונית רמות הכרום אצל האם נמוכות.

פרנטל. פרנטל הינו פורמולה מיוחדת לנשים הרות ומניקות. היא מהווה תוסף תזונתי איכותי, המספקת ויטמינים ומינרלים החיוניים להתפתחותו התקינה של ההריון. פרנטל מכילה מינונים גבוהים של ברזל עדין, חומצה פולית וסידן ציטראט. המינון הנהוג לאישה הרה בריאה הוא 3-4 טבלית ביום, יחד עם האוכל. הינה המינונים בארבע טבליות.

בעיות שעלולות להיווצר בהשלמות תזונתיות

מחקרים מראים, שנטילת מולטי ויטמינים בזמן ההריון ולפניו מפחיתה סיכון למומים מולדים בלב הוולד וסיכון למומים מולדים בכלל, מפחיתה במידה משמעותית סיכון ללידה מןקדמת, מפחיתה סיכון ללידת תינוק בעל משקל נמוך. ככל שנטילת מולטיויטמינים מוקדמת יותר, כך סיכון ללידה מוקדמת ולילידת תינוק בעל משקל נמוך קטנים יותר.

השלמות תזונתיות בבעיות מיוחדות הקשורות להריון:

- בחילות בוקר/סחרחורות: Mg+B6++ג'ינג'ר

- סכרת הריונית: כרום פיקולינט

- נדודי שינה: Ca, Mg, B6, B3

- אי-שקט, עצבנות: מגנזיום

- עצירות בהריון: פרוביוטיקה , סיבים תזונתיים, שתייה מספקת, אם אישה לוקחת ברזל אי-אורגני – יש להחליפו.

- טחורים: מניעת עצירות, אבץ, E,6 B, ביופלבנואידים

- דליות ברגליים: ןיטמין E, ביופלבנואידים.

-סימני מתיחה על העור: טיפול חיצוני – ויטמין E; טיפול פנימי – ויטמיני E ן-C, ביופלבנואידים, אבץ.

- בעיות שיניים וחניכיים: סידו, מגנזיום, חלבון, ןיטמיני C, E ו-6 B.

- יתר לחץ דם ורעלת הריון – פרה-אקלמפסיה: סיחדן ומגנזיום ציטרט, כולין, אשלגן, אבץ, אומגה 3 ו-6, ויטמיני C, A, E ו-6B

- התכווצויות ברגליים: סידן ציטרט 1000 מ"ג + מגנזיום ציטרט 500 מ"ג
בתקופת ההריון יש להימנע ממשלשלים, צמחי מרפא המעלים אסטרוגן וגם מאורגנו ומיורן, העלולים לגרום להפלה. אתם יכולים לראות את רשימת צמחי מרפא והשמנים האסורים בהריון במאמר על שמירת ההריון.

כל האמור במאמר זה הינו בגדר מידע בלבד. אין לקחת שום תוספי תזונה ללא יועץ מקצועי. הדבר להיות מסוכן גם לאם, גם לעובר וגם להמשך ההריון!



"ר יעל טוקצ'ינסקי, מטפלת רב תחומית (נטורופתיה, הומיאופתיה, דיקור, צמחי מרפא, קריסטלים ותמציות קריסטלים ושיטות אבחון וריפוי נוספות). טל. לתגובות: 0548450103



קישורים:
אתר הבית של ד''ר יעל טוקצ'ינסקי
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד