י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לזכרם של נרצחי סלוניקי

יוון מגנה השחתה מבישה של ציור קיר יהודי

ציור רחוב בסלוניקי המתאר את השמדת יהודי העיר בזמן מלחמת העולם השנייה - הושחת | משרד החוץ היווני גינה את המעשה הנפשע שהתרחש סמוך ליום השנה בו מציינת הקהילה היהודית את יציאתה של הרכבת הראשונה למחנות ההשמדה

יוון מגנה השחתה מבישה של ציור קיר יהודי
נמל סלוניקי צילום: pixabay

יוון גינתה ביום חמישי האחרון השחתת ציור רחוב בעיר סלוניקי המתאר את השמדת יהודי העיר במחנות ההשמדה של הנאצים. בתחילת השבוע האחרון ציינה סלוניקי את יום השנה ליציאתה של הרכבת הראשונה של חברי הקהילה היהודית התוססת של העיר עלמחנה ההשמדה אושוויץ בשנת 1943.

"אנו מביעים סלידה מכל מעשה שמעליב את זכרם של קורבנות מעשי הזוועה הנאציים", נמסר ממשרד החוץ היווני על השחתת ציור השואה בקיר המזרחי של תחנת הרכבת החדשה בסלוניקי. "אנו מדגישים, שוב, את החשיבות של המאבק בגזענות, שנאה וקנאות, ואת הצורך להגן על הערכים האתיים שלנו".

הקהילה היהודית בסלוניקי גינתה גם היא את השחתת ציור הקיר ברחוב מיכאל קאלו. מהקהילה היהודית נמסר לתקשורת: "מצער שרק כמה ימים לאחר סיומה, אנשים זרים שנראים מוטרדים מהנכונות של העיר לזכור אפילו את הזמנים החשוכים ביותר בתולדותיה, השחיתו יצירה שזכתה לתגובות מחמיאות, הן בזכות האסתטיקה והן בזכות המסר העוצמתי שהוא מעביר על הצורך לשמור על הזיכרון ולהזכיר כל העת את אירועי השואה", מסרה הקהילה היהודית.

הקהילה גם ציינה כי "גזענות ואנטישמיות נותרו בעיה חמורה ופצע פתוח עבור החברה שלנו, ברור מאליו שעלינו להישאר ערניים כדי להילחם באמצעות עובדות היסטוריות וחינוך בכל ניסיון להחיות את האידיאולוגיות שהולידו את השואה".

בינתיים, חברים מ"צוות שכונתי ורדריס" הצוות שאחראי על הציור כבר החלו לשחזר את ציור הקיר, שצויר על ידי אומן הרחוב "Same84" בתמיכת ארגונים שונים מטעם הרשויות.

"מעשים מסוג זה אינם מכבדים את התרבות וההיסטוריה של העיר שלנו, והם אופייניים לבורות, חוסר השכלה וגזענות של חלק מאזרחינו", נכתב בהצהרה של הקבוצה. על פי הדיווחים ביוון, השחתת ציור הקיר נחקרת על ידי המשטרה.

כזכור בתחילת השבוע ציינה סלוניקי את יום השנה ליציאתה של הרכבת הראשונה של חברי הקהילה היהודית המשגשגת בעיר למחנה ההשמדה אושוויץ בשנת 1943.

בסלוניקי התגוררו למעלה מ-50,000 יהודים לפני מלחמת העולם השנייה, כ-46,000 מהם גורשו ונרצחו במחנות המוות הנאצים הגרמנים.

"סלוניקי זוכרת את היום הזה. זה יום שאף אחד לא שכח", אמר ראש עיריית סלוניקי, קונסטנטינוס זרבאס. "ביום זה בשנת 1943 התחילה מכאן רכבת עם 2,400 יהודי סלוניקי לכיוון פולין הרחוקה. רכבת מוות עם נוסעים שלא ידעו לאן מוליכים אותם, שלא ידעו שאין להם דרך חזרה", הצהיר זרבאס בדבריו. "כיום, 78 שנים אחר כך, חובתנו המוסרית היא לשמור על זיכרון זה בחיים", הוסיף.

סלוניקי השחתה אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד