י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"בכל דור ודור"

תיעוד: כך נראית מאפיית המצות המחתרתית של קייב

בזמן שהקהילות היהודיות היו נתונות תחת מכבש השלטון הקומניסטי שאסר על קיום מצוות, יהודי הסביבה הגו פתרון ובנו מאפיית מצות מחתרתית שהעניקה מצות ליהודי הסביבה | כתב 'בחדרי' סייר במקום ותיעד את המכונה שבזכותה רבבות יהודים קיימו את מצוות חג הפסח | צפו

תיעוד: כך נראית מאפיית המצות המחתרתית של קייב
מאפיית המצות בקייב צילום: ישי ירושלמי

עם עליית השלטון הקומוניסטי והרמת מסך הברזל על יהודי ברית המועצות נסגרו על מסגר ובריח כל שירותי הדת ברוסיה ואוקראינה, למעט 2 בתי כנסת שנותרו לפעול, בית הכנסת "ארכיפובה" במוסקבה ובית הכנסת "רוזנברג" בשכונת פדול בעיר קייב. זאת בכדי להראות מצג שווא לתיירים מחו"ל שכן הצליחו להכנס לרוסיה הקומוניסטית שלא רודפים את חיי הדת.

בעקבות כך נותרו רבבות אלפי יהודים מרחבי האיזור שביקשו סממני חג ושירותי דת מחתרתייים מתחת לרדאר הבולשביקי.

כמענה לבעיה הקשה נבנתה לה מאפיית מצות עבודת יד בקייב שהחלה לפעול בשקט בשנות ה-50 המאוחרות ועד לסוף שנות ה-80. המאפיה סיפקה מצות למאות אלפי יהודי הסביבה.

יהודים היו נוסעים ימים ארוכים עם שקית קמח ובתמורה היו מקבלים מצה אחת או שתיים. במשך השנים התפתחה המאפייה והשתכללה עם מכונה שנבנתה ע"י מהנדס יהודי שבנה ותכנן את התנור בכשרונו ללא ביקור במאפייה אחרת.

עם נפילת ברית המועצות והגעתו של הרב בלייך הרב הראשי לקייב ואוקראינה פיתח את המאפייה ונבנה תנור חדש ומשוכלל בליווי מומחים מישראל וארה"ב שמשמש עד היום את יהודי אוקראינה.

יצוין כי עד שנת 2014 סיפקה המאפייה כ-200 טון מצות בין היתר למדינות החבל הרוסי. אולם עם תחילת המלחמה עם רוסיה של פוטין - מלחמה באיזור דונייצק מזרח אוקראינה - נעצרה כליל האספקה לרוסיה ונרשמה ירידה משמעותית בייצור, כיום הקהילות היהודיות באוקראינה מולדובה ומדינות סמוכות עדיין מזמינים מצות למאות הקהילות היהודיות באיזור.

קבלו הצצה מרתקת ממאפיית המצות ההיסטורית, בתמונות נראה ראש הקהילה היהודית מר ייבגני זיסקינד בסיור המיוחד עבור כתב 'בחדרי חרדים'.
ברקע ניתן גם לראות את התנור הישן שכבר אינו פעיל כיום.

למען ידעו דורותיכם כי עם ישראל היה תחת שלטון הקומוניסטי ושרד ונצח ישראל לא ישקר.

מאפיית מצות קייב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד