ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

"לא הצלחתם לעורר דיון ציבורי" • היום שאחרי

'פרשת עמנואל' נצרבה עמוק בציבור החרדי ותיזכר עוד שנים רבות. אבל האם הצליח המאבק לשנות את סדר היום בישראל? • האסטרטג רונן צור: "האירועים לא ישאירו משקעים במדינה לטווח ארוך"

שיכנע את החילונים? בהפגנת הרבבות בירושלים. צילום: עזרא לנדאו
שיכנע את החילונים? בהפגנת הרבבות בירושלים. צילום: עזרא לנדאו

פרשת עמנואל נתפסת בקרב רבים מהציבור החרדי כמאבק שייחתם בדפי ההיסטוריה - אירוע שידובר ויוזכר עוד שנים רבות.

אבל האם הציבור החילוני שותף לתחושה זו? האם הצליח הציבור החרדי לשנות את סדר היום הציבורי בעקבות הפגנות הענק?

רונן צור, יועץ אסטרטגי, מנסה לשרטט, בשיחה מיוחדת עם 'בחדרי חרדים', את חשיבתו של הציבור החילוני בפרשת עמנואל - איך השפיעה עצרת הרבבות על החשיבה בציבור החילוני, והאם יש סיכוי שהמלחמה שמנהלת התקשורת נגד החרדים תיפסק בקרוב?

"אני קצת מופתע מהעצרת, מסיבה אחת ועיקרית", פותח צור את דבריו ומסביר: "הציפייה, של התקשורת לפחות, שבאותה עצרת שנכחו בה למעלה ממאה אלף חרדים יהיו מהומות, אלימות ושריפת פחים, התבדתה ברגע אחד, כאשר כולם עמדו בצורה מופתית, ללא כל הפרות סדר".

צור טוען, חד משמעית, כי לאחר שהסתיימה העצרת, לא ניתן לה המקום הראוי וההתייחסות לה ציפתה המנהיגות החרדית בתקשורת הכללית. "המציאות היא שכמעט שבוע לאחר מכן לא התקיים דיון ציבורי על אותה עצרת".

צור טוען, כי הציבור החילוני אינו מבין - ולפי דעתו גם לא יבין בשנים הקרובות - כי הציבור החרדי בנוי משני חלקים, של קיצונים וכאלו שאינם, ולכן כשראה את התמונות שזרמו מהעצרת הוא חשב כי החרדים החליטו לשנות את דפוס ההתנהגות שלהם. "הקהל החילוני הפשוט, זה שישב באותן שעות בבית, לא ידע להבדיל בין הציבור החרדי הרגיל לבין הקיצוניים. כשהוא ראה את אותן תמונות הוא אמר 'אולי הציבור החרדי שינה את קוד ההתנהגות שלו והחליט יותר לא לעשות הפגנות בהן תוקפים שוטרים ושורפים פחים".

באשר לסדר היום של הציבור החילוני, בצל פרשת עמנואל, אומר צור: "הציבור החילוני לא שינה את סדר היום שלו. האירועים הללו - ופרשת עמנואל - לא ישאירו משקעים במדינה לטווח ארוך.
קצת מגוחך להזכיר זאת, אבל יש פרשנים שיאמרו כי המונדיאל מעסיק את הציבור, ולכן הם לא מתעניינים בעמנואל.

"מנהיגי הציבור החרדי צריכים להיות מודעים לכך. חובה שיהיה להם עניין להסביר בתקשורת כי הציבור החרדי לא עשוי ממקשה אחת. שמעתי אנשים כמו גפני ופרוש, שעלו לדבר בתקשורת הכללית בשבוע האחרון, והם לא הזכירו את העניין הזה. אל תצפו מהתקשורת החילונית לעשות זאת, ולהסביר את ההבדלים, בעוד המנהיגים הפוליטיים שלכם לא עושים זאת".

•מה, לדעתך, חושב הציבור החילוני על 'פרשת עמנואל'?

"מבחינת הציבור החילוני מדובר בפרשה שמבוססת על גזענות נטו. אף אחד לא יכול להבין את העניין הזה, שבציבור החרדי כן מבינים אותו. החילוני מבין שמדובר פה במאבק של ספרדים מול אשכנזים ותו לא".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד