י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
לא ימליץ על ממשלת אחדות

מתי נדע מי ראש הממשלה? - בית הנשיא מציג את לוח הזמנים

הפעם תצטרכו להמתין כמה ימים, לפחות עד אמצע חול המועד פסח במתח בכדי אולי לדעת מי יקבל מנשיא המדינה את מלאכת הרכבת הממשלה. בבית הנשיא פרסמו הערב את לוח הזמנים לימים שלאחר הבחירות ונראה כי ריבלין לא ממהר לשום מקום | זה מה שצפוי לנו 

מתי נדע מי ראש הממשלה? - בית הנשיא מציג את לוח הזמנים
השניא ריבלין והמועמדים צילום: צלמי פלאש 90

יומיים לבחירות ומי שציפה שנדע בסופם מי יהיה ראש הממשלה, מומלץ לו לקרוא את השורות הבאות, הדרך עד שנדע מי יכנס לבית בבלפור תיקח חודשים ארוכים, שמא הם יסתיימו כמו בסבבים הקודמים בבחירות חוזרות.

היום (ראשון) מפרסמים בבית הנשיא את הלו"ז לימים שאחרי הבחירות, כאלה שיחלו בהליך קבלת התוצאות הסופיות, שלב התייעצויות שהפעם יהיו דרמטיות מתמיד ולאחר מכן שלב ההמלצה על המועמד לראשות הממשלה מטעם סיעות הבית.

תחילה, ביום רביעי חול המועד של פסח, יסיימו אז את שמונת הימים הקבועים בחוק לספירת הקולות והן יימסרו לנשיא המדינה ראובן ריבלין על ידי יו"ר ועדת הבחירות השופט עוזי פוגלמן - תוצאות רשמיות וסופיות.

מאז, לנשיא עומדים שבעה ימים לקיום התייעצויות, בהם ראשי כל המפלגות יגיעו בזה אחר זה וימליצו על מועמדם לנשיא, מי שקיבל 61 המלצות יקבל את המנדט, במקרה ואף לא אחד מהמועמדים יקבל 61 ממליצים, לנשיא עומד שיקול הדעת לקבוע מי יקבל את המנדט להרכבת הממשלה.

לאחר מכן, לחבר הכנסת עליו הטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה, נתונים 28 ימים להרכבת ממשלה. הנשיא רשאי להאריך את התקופה עד 14 ימים. אם עברה התקופה שניתנה לחבר הכנסת ולא עלה בידו להרכיב ממשלה, או שהודיע חבר הכנסת לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהוצגה ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון, עומדות בפני הנשיא שתי אפשרויות שעליו לממש בתוך שלושה ימים: או להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר שהודיע לנשיא שהוא מוכן לקבל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה, או להודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה.

אם הודיע הנשיא ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה, או שהטיל על ח"כ שני את מלאכת הרכבת הממשלה וגם הוא לא הצליח להרכיב ממשלה, או שהודיע הח"כ לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהוצגה ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון – רשאים רוב (61) חברי הכנסת לבקש מהנשיא בכתב, להטיל את התפקיד על ח"כ לבחירתם, שהסכים לכך בכתב, וכל זאת תוך 21 ימים. אם הוגשה בקשה כזו – על הנשיא להטיל את התפקיד על הח"כ שצוין בבקשה תוך יומיים, ולח"כ עליו הוטל התפקיד מטעם רוב חברי הכנסת, נתונים 14 ימים להרכבת ממשלה.

במידה ולא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, או שח"כ שנתבקש מטעם רוב חברי הכנסת לא הרכיב ממשלה, או שהודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהממשלה הוצגה והכנסת לא נתנה בה אמון, הכנסת תתפזר לפני תום הכהונה, ויתקיימו חס וחלילה, לא עלינו, בחירות.

הפעם תהליך ההתייעצויות הראשוני יהיה דרמטי, תחילה לא ברור האם ראש הממשלה ישיג 61 ממליצים, וגם אם כן, האם נפתלי בנט ימליץ עליו או שמא יתאחדו גוש ה'רק לא ביבי' למועמד מוסכם שיקבל את המנדט להרכיב ממשלה.

בבית הנשיא הציגו את הלו"ז לאחר הבחירות:

• י"ח ניסן - הגשת תוצאות הבחירות הרשמיות לנשיא המדינה.

• י"ח-כ"ה ניסן ימים אפשריים לקיום התייעצויות עם הסיעות בבית הנשיא.

• כ"ה ניסן – המועד האחרון על פי חוק להטלת מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת, שהסכים לכך.

ולאחר מכן, השלב כפי שצוין, העברת מנדט למועמד אחר, עם 28 יום, ולאחר מכן עוד 14 ימים למועמד שיקבל 61 חתימות כפי שהיה בסבב הקודם לטובת בנימין נתניהו, ואם לא, הכנסת תתפזר באופן אוטומטי כפי שהיה בסבב השני, אך תמיד אפשר לגייס רוב לפיזור הכנסת כפי שהיה בסבב הראשון.

יצוין כי בתוך כך הועלו הערב ב-ynet מספר ההערכות ודיווחים כיצד ינהג הנשיא, עת יקבל לידיו את מלאכת הטלת הרכב הממשלה על אי מי מהמועמדים.

על פי הדיווח הנשיא כלל לא מתעתד להתחיל בהטלת תפקיד הרכבת הממשלה ושמיעת המלצות הסיעות הנבחרות עד לקבלת תוצאות רשמיות מוועדת הבחירות המרכזית, תוצאות אלו צפויים להימסר רק ב-31/03 בעיצומו של חול המועד פסח.

עוד דווח כי הנשיא ריבלין אמר כי הוא כבר מנוסה לאור ששת הפעמים בהם הטיל את המלאכה על מועמדים שונים. "לצערי אין נשיא בתולדות מדינת ישראל עם ניסיון כמו שלי בהרכבת ממשלות" צוטט ריבלין משיחות סגורות אותם הוא עורך עם מקורביו.

בנוסף הפעם כך על פי הדיווחים הוא אינו הולך לפעול להקמת ממשלת אחדות כפי שפעל בבחירות הקודמות. והתהליכים וההתייעצויות ישודרו כבקודמות עבור הציבור שיזכה שוב לשקיפות של ההליך הדמוקרטי.

הרכבת ממשלה ראובן ריבלין בית הנשיא תוצאות אמת בחירות 2021 בחירות לכנסת ה 24

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד