י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
המדד קובע

אלו המפלגות שיובילו לפירוק הזהות היהודית בישראל

מרכז ליב"ה ליקט את עמדות המפלגות השונות בנושאי דת ומדינה, ומפרסם כעת כיצד תפעל כל מפלגה לאחר הבחירות – לפי הצהרותיה

אלו המפלגות שיובילו לפירוק הזהות היהודית בישראל
ברכת כהנים בכותל המערבי - חוהמ"פ תשע"ט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מי בעד גיורים רפורמיים ומי ישמור על השבת, מי ישנה את הרבנות הראשית ומי ישמור על המשפחה? יש עתיד, תקווה חדשה וימינה יובילו לפירוק הזהות היהודית של מדינת ישראל, כך לפי מדד 'דת ומדינה בחירות 2021' של מרכז ליב"ה.

מרכז ליב"ה ליקט את עמדות המפלגות השונות בנושאי דת ומדינה, ומפרסם כעת כיצד תפעל כל מפלגה לאחר הבחירות – לפי הצהרותיה. מ'יש עתיד' ועד 'יהדות התורה' - אלו עמדות המפלגות בנוגע למשפחה, גיור, שבת ועוד. בקצה הליברלי נמצאות יש עתיד, תקווה חדשה וימינה, שהצהירו על שינויים שיגרמו בפועל לפירוק הזהות היהודית של המדינה, ואילו בקצה השמרני נמצאות המפלגות הדתיות שמביעות תמיכה וחיזוק הזהות היהודית.

לפי המחקר, גיורים רפורמיים יוכרו ע"י מפלגת יש עתיד. בתקווה חדשה הודיעו כי ילמדו את הנושא, בימינה טענו שגיורים צריכים להיות על פי ההלכה אך במנותק מהרבנות הראשית ובליכוד אמרו שגיור רפורמי יפגע בחוק השבות. במפלגות הדתיות הכוללות את הציונות הדתית, יהדות התורה וש"ס, הצהירו כי ישנו את החקיקה רק על פי ההלכה.

לגבי שאלת הרבנות הראשית וסמכויותיה ב'יש עתיד' סוברים כי יש לבצע שינויים ברבנות הראשית ולהפחית את סמכויותיה. בתקווה חדשה, ימינה והליכוד לא פרסמו דברים ברורים בנושא, לחיוב ולשלילה. במפלגות הדתיות התחייבו הנציגים לשמור על כוחה של הרבנות הראשית ודרכה לשמר את צביונה היהודי של מדינת ישראל.

באותו נושא, בשאלת הנישואין האזרחיים לזוגות שמנהלים חיים בניגוד להלכה, יש עתיד ותקווה חדשה הצהירו כי ישנה 'ברית הזוגיות', כך שנישואין כאלו יקרו בדרך זו או אחרת. בימינה חזרו על טענת 'כל הזכויות האזרחיות' אך הדגישו שכנראה ללא נישואין אזרחיים. רוב ח"כי הליכוד נמנעים מתמיכה בנושא, ובמפלגות הדתיות התשובה היא אחת – לא יאפשרו נישואין כאלה.

שאלת השבת מעסיקה מזה שנים את אזרחי מדינת ישראל, וגם היא מופיעה במחקר מרכז ליב"ה. יש עתיד, תקווה חדשה וימינה יפעלו למען פתיחת התחבורה הציבורית בשבת, כשבימינה מסייגים זאת "בערים חילוניות". בליכוד בלמו בעבר הצעות חוק כאלו, ובציונות הדתית הצהירו כי השבת היא ערך עליון. גם יהדות התורה וש"ס מתנגדות לשבירת הסטטוס קוו בנושא.

הנושא האחרון אותו בדקו מרכז ליב"ה הינו חלקם של הרפורמים ביהדות. ביש עתיד הצהירו כי הרפורמים הינם חלק בלתי נפרד מהיהדות, ובתקווה חדשה טענו "מי שלא קורא להם רבנים, שלא יעסוק ביחסי חוץ". בימינה פרסמו בעבר כי הרפורמים והיהדות הינם "משפחה אחת", ובליכוד אין עמדה ברורה. המפלגות הדתיות הצהירו שוב, פה אחד, כי אין הרפורמים אינם חלק לגיטימי מהיהדות.

לסיכום, לפי דו"ח מרכז ליב"ה המפלגות הדתיות תומכות בפועל בחיזוק הזהות היהודית של מדינת ישראל. בליכוד מצהירים תמיכה אך ללא הוכחות בשטח, ואילו בימינה, בתקווה חדשה ויש עתיד יפעלו לפירוק הזהות היהודית במדינה בפועל.

מרכז ליבה יש עתיד מפלגת תקווה חדשה מפלגת ימינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד