י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
יממה לפני הבחירות בישראל

איתות מסעודיה לירושלים; מאמר חריג ויוצא דופן

מאמר חריג פורסם היום בעיתון הפלסטיני הנפוץ בריאד - סעודיה | המאמר שפורסם ככל הנראה באישור השלטונות, תוקף את מדיניותו של נתניהו: "הורסת כל תקווה לשלום". ומצהיר כי שלום יתקיים רק אחרי הקמת מדינה פלסטינית 

איתות מסעודיה לירושלים; מאמר חריג ויוצא דופן
ריאד צילום: Pixabay

יממה לפני הבחירות בישראל, בריאד מעבירים איתות לירושלים באמצעות מאמר חריג בעיתון הפלסטיני הנפוץ אל-קודס, כי יורש העצר לא יסכים למהלך של נרמול עם ישראל לפני שתוקם מדינה פלסטינית בעלת ריבונות מלאה.

עוד נאמר, כי כי המדיניות הנוכחית של ישראל בהנהגת נתניהו ביחס לפלסטינים אינה מאפשרת נרמול בין המדינות. במאמר נטען כי יורש העצר הסעודי, בן סלמאן, השקיע מאמצים רבים שעשויים לשנות את פני הסוגיה הפלסטינית ואף עמד בקשר עם שני הצדדים, כולל הצד הישראלי, אך כרגע העדיף שלא להתקדם עם מאמציו בכיוון הזה. כך מדווח רועי קייס כתב לענייני ערבים ב'כאן 11'.

עוד דווח, כי יש לציין שביומיים האחרונים ראש הממשלה, נתניהו, הבטיח, להפעיל קו תעופה ישיר בין תל אביב למכה בעבור עולי רגל מוסלמים שמשתתפים בחג'. את המאמר פרסם דוקטור נוואף עביד, ששימש יועץ ממשלת סעודיה בין השנים 2002 ו-2015. סביר להניח שהוא לא היה מתפרסם ללא אור ירוק מהשלטונות בסעודיה.

כותרתו של המאמר היא "האם נראה את הדגל הישראלי בקרוב מתנוסס בריאד?" והתשובה בתוכנו היא שלילית באופן שלא משתמע לשתי פנים. במאמר עצמו נאמר כי הסכמי אברהם, גם אם היו צעד קטן בכיוון הנכון, הם רחוקים מהיסודות של יוזמת השלום הסעודית – שתי מדינות וקווי 67, נטען כי הם לא גרמו לישראל לשנות את גישתה כלפי הפלסטינים.

על ראש הממשלה נתניהו נאמר כי הוא מהמנהיגים שמעוררים הכי הרבה סלידה בעולם הערבי ושמדיניותו הורסת כל תקווה לתכנית שלום אפשרית וטובה.

יורש העצר הסעודי, בן סלמאן, לפי כותב המאמר הסעודי, סבור כי על מנהיגי האזור לשים בראש סדר העדיפויות את נושא הפיתוח וגיוון הכלכלה כדי לחלץ את העמים מהשחיתות והעוני ולא להשתמש בסכסוך הישראלי – פלסטיני כתירוץ. אך מאידך הוא מודע לסכנה הגדולה של הכרה בישראל בתנאים הנוכחיים. זה ישליך לא רק על סעודיה ועל כל האזור.

במאמר גם הוצגו הסברים לכך שסעודיה בעלת המעמד המיוחד בעולם הערבי והאסלאמי ושומרת שני המקומות הקדושים לא יכולה כעת לנרמל את היחסים עם ישראל בין השאר בגלל האיבה לישראל שעדיין נטועה בתודעה של האזרחים בעולם הערבי וגם בתוך הרחוב הסעודי.

בנוסף נאמר כי הקיצוניים ישתמשו בנרמול כדי להגביר את הזעם כלפי ההנהגה הסעודית ויראו בכך נטישה של ערכי האסלאם ושל העמדות המסורתיות של הממלכה ביחס לפלסטינים: "הנהגת הממלכה תהיה זהירה מאוד באימוץ מדיניות כלשהי שתתקע טריז בינה לבין העם הסעודי, ושתערער את מוקד הכוח של הממלכה מתוקף היותה מדינה מנהיגה ומרכזית בעולם הערבי והאסלאמי".

בפסקת הסיום של המאמר מצוין כי דלת הנורמליזציה עם ישראל נפתחה וכנראה לא תיסגר, אבל בהקשר הסעודי זה מותנה בכך שהפלסטינים ישיגו מדינה בעלת ריבונות מלאה. אם ירצה יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ללכת באמצעות ידיו של העם הסעודי לעבר ההכרה בישראל, אז זה יהיה באמצעות שימוש בכלי הנרמול עם ישראל כאמצעי לחץ לשינוי גורל העם הפלסטיני וזה רחוק בצל המדיניות הישראלית הנוכחית.

הדברים האלה מן הסתם מתחברים לאמירותיו של השר במשרד החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ובייר, בסוף השבוע שהבהיר שלא יהיה נרמול עם ישראל לפני הסכם שלום עם הפלסטינים. גם גורמים בסביבת המלוכה הסעודי שששוחחו עם 'כאן חדשות' ביממה אחרונה אמרו כי גם אם יש רצון סעודי ללכת על המהלך, זה קשה עד בלתי אפשרי ללא פתרון הסוגיה הפלסטינית.

ריאד משלת סעודיה הסכם שלום ביבי נתניהו ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד