י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

המכונית נקראה לתיקון במוסך ולא הגעתם? רישיונה יישלל

שר התחבורה הגיש תקנה חדשה לאישור ועדת הכלכלה, שתאפשר הטלת סנקציות על מי שיתעלם מקריאה לתיקון למכוניתו. באיגוד יבואני הרכב מברכים על התקנה החדשה

המכונית נקראה לתיקון במוסך ולא הגעתם? רישיונה יישלל

מכוניתך נקראה לתיקון יזום ולא הגעת למוסך? רישיונה יישלל. שר התחבורה, ישראל כץ, הגיש לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת תקנה חדשה, המאפשרת הטלת סנקציה חריפה על מי שיתעלם מקריאה לתיקון ("ריקול") בטיחותי.

התקנה קובעת כי מי שלא יתקן את הליקוי הבטיחותי במכוניתו, משרד התחבורה יוכל לשלול את רישיון הרכב שלו – ובמילים אחרות, הרכב לא יוכל לעבור מבחן רישוי ולנוע בכביש ציבורי. מטרת התקנה למנוע מצב בו בעלי רכב מחליטים שלא לתקן את המכונית, ולהמשיך לנסוע בה עם רכיב החשוד כפגום. התקנה קובעת גם מסגרת זמן לדיווח למשרד התחבורה מצד יבואנית הרכב - שבוע ימים מהיום בו נודע ליבואנית (רשמית או מקבילה). כיום קיימת חובת דיווח אך היא אינה מוקצבת בזמן.

קריאות לתיקון הן כמעט מסורת בתעשיית הרכב, ונובעות במרבית המקרים מבקרת האיכות הפנימית של היצרניות, בין אם על פס הייצור, ובין אם במשוב חוזר ממוסכים ולקוחות היצרנית. קריאות לתיקון מבוצעות על-ידי יצרניות רבות באופן יזום, אם כי ישנם מקרים בהם חקירה של הרשויות חושפת ליקוי או מחייבת את היצרנית לתקן רכיב שלא התכוונה לתקן.

שתי קריאות גדולות במיוחד הזכורות בשוק הישראלי, נוגעות למכוניות יפניות פופולריות. הגדולה ביותר בוצעה ב-50,000 מדגמי מאזדה 3. בקריאה לתיקון שפורסמה בראשית 2008, נקראו בעלי המכוניות להגיע איתן למוסך כדי לטפל בחשש לקצר במחשב הרכב.

בראשית השנה, הוכרזה קריאת ענק נוספת בישראל, הפעם של טויוטה. יצרנית הרכב הגדולה בעולם הזמינה שורה של דגמים ממותגי לקסוס וטויוטה לתיקון עקב חשש לתקלה בדוושת התאוצה. בקריאה לתיקון נכללו קרוב ל-32,024 מכוניות מדגמי קורולה, אוריס, יאריס, ראב4, וורסו ואוונסיס.

הקריאה לתיקון של מאזדה בוצעה מאז במלואה, בעוד שזו של קורולה נמצאת בשלבי סיום, ולפי היבואנית בוצע התיקון ב-29,372 מכוניות (92%), כאשר יתר המכוניות לא ניתנות לאיתור או שבעליהן החליטו שלא להגיע. מיוניון מוטורס נמסר לאוטו כי הם מברכים על התקנה החדשה, וכי הם רואים בה צעד חשוב לשיפור הבטיחות בכבישים.

באיגוד יבואני הרכב מברכים אף הם על התקנה, אך מזהירים כי לדעתם תקנה זו אינה מסדירה או קובעת כללי אכיפה ברורים במקרה של מכוניות מייבוא אישי או מקביל.

קישורים:
לקבלת מגזין אוטו חינם
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד