ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
סיכום מיוחד

שעות ספורות לפתיחת הקלפיות; היעדים והאתגרים של המפלגות

שעות לפני פתיחת הקלפיות, הכתב הפוליטי של 'בחדרי חרדים' ארי קלמן, מציג את היעדים והאתגרים של המפלגות השונות המתמודדות לכנסת | למי חשוב במיוחד מספר דו ספרתי, למי ההישרדות הפוליטית מעל אחוז החסימה ולמי חשוב בעיקר לשמר את הכוח הפוליטי שלו במשכן הכנסת

שעות ספורות לפתיחת הקלפיות; היעדים והאתגרים של המפלגות
ראשי המפלגות צילום: צלמי פלאש 90

בעוד כתשע שעות ייפתחו הקלפיות בהן יוכלו מיליוני ישראלים לצאת ולתת את קולם למפלגות השונות. רגע לפני, 'בחדרי חרדים' עושה לכם סיכום ביניים מהן היעדים והאתגרים שניצבים בפני המפלגות וראשיהן. 

הליכוד

היעד - כמו במפלגת שלטון, כזו שרוצה להישאר בשלטון, לליכוד תפקיד כפול, בראשונה להשיג רוב של 61 בקרב מפלגות המזוהות עם גוש הימין, וכן לשמור כמה שיותר על כוחה כמפלגה הגדולה, גם ליום שאחרי לשם חלוקת התפקידים וגם לחיי היום יום, באם תקום ממשלה בתום סאגת הבחירות.

האתגר - להוציא את כל מצביעי הליכוד והימין לקלפי, לשכנע אותם כי למרות תחזית הסקרים, הניצחון לא ביד, להמשיך בקמפיין על ראשו של נפתלי בנט מחד, ומאידך לא יותר מידי כדי שלא יסיים מתחת לאחוז החסימה וכן לסייע לבצלאל סמוטריץ', שיעבור בוודאות את האחוז החוסם.

יש עתיד

היעד - להמשיך ולבסס את המפלגה ומוסדותיה כאלטרנטיבה שלטונית יציבה. חלקים נרחבים במרכז-שמאל הישראלי רואים ביאיר לפיד מייצגם. וכל מערכת בחירות נוספת שחולפת (באם לא עושים יותר מידי טעויות ביניהם) משכיחה וממוססת את העובדה שמדובר בסך הכל במגיש טלוויזיה שאין ברשותו תואר נורמלי.

האתגר - להתגבר ולהשכיח את הכמות אותם חטפו בשנתיים האחרונות. מחד העזיב של שלח, כמו רבים לפניו. בעצם למחוק את הדימוי של הדיקטטורה השלטונית במפלגה. כמו גם למחוק את הפרק בו אוחדה המפלגה עם כחול לבן. פרק שבנס לא נמחקה המפלגה כמו שאר האישים שהרכיבו את הרשימה.

תקווה חדשה

היעד - לשמור על יציבות לפחות כמו בסקרים האחרונים של 9 מנדטים עם ניסיון להגיע למספר דו ספרתי, או לכל הפחות להיות במנדט אחר יותר מימינה דבר שישפיע ביום שאחרי.

האתגר - רוב מצביעי סער אינם מזוהים, קשה למצוא אותם, ולכן קשה לוודא אם אכן יצאו להצביע. ביום הבחירות של סער יהיה מסורבל שבימים האחורנים הוא מאבד מנדטים

ימינה

היעד - נפתלי בנט, שעד לא מזמן כיכב בסקרים עם 20 מנדטים, מציב לעצמו יעד לסיים את מערכת הבחירות עם מספר דו ספרתי של מנדטים, במטרה גם להוביל ביום שאחרי, ובהתייחס לתרחיש של חיבור עם גדעון סער ביום שאחרי, הוא פועל לעבור את גדעון סער במספר מנדטים כל שהוא, בכדי שיעמוד בראש החיבור / הסיעה המשותפת.

האתגר - הבעיה המרכזית של בנט היא העלאת אחוז ההצבעה במעוזים שלו. כיוון שהוא לא במחנה "השינוי", ולא במחנה "הימין", כך שלמצביעים שלו אין כמעט שום סיבה לצאת ולהצביע. בטח שהוא כבר לא מחזיק באמת בסיכוי לנצח את ראשות הממשלה. האתגר הגדול מכל, בנט יצטרך לעשות הכל כדי למנוע את משתה המנדטים מכיוונו של ראש הממשלה נתניהו.

ש"ס

היעד - לצד אחותה האשכנזית, ש"ס תבקש לשמור על מעמדה בממשלה הבאה כציר המרכזי. היעד הרשמי של המפלגה היא לשמור על כוחה שעומד כיום על 9 מנדטים, אבל בתרחיש האפשרי של ירידה באחוזי ההצבעה הכללים, בש"ס שואפים להגיע למספר דו ספרתי של 10 מנדטים ולשפר את הכוח במו"מ ובקואליציה הבאה לכשתקום.

האתגר - להביא ל-95% אחוזי הצבעה בקרב מצביעי ש"ס ברחבי הארץ, להתפלל שאחוזי ההצבעה אכן ירדו במעט. בנוסף יש אחוז מסוים של מתלבטים בין ש"ס לליכוד, בתקווה ששפן פוליטי שראש הממשלה בנימין נתניהו עלול לשלוף ביום הבחירות לא יטרוף את הקלפים.

הרשימה הערבית המשותפת

היעד - לשמר את האחיזה האדירה של הכוחות הערביים בכנסת ישראל. להתגבר על המכה שבעזיבת הצלע הרביעית של המשותפת, ולקוות כי היא תיעלם, ואף אחד לא יזכור שבעבר היה מדובר בכלל בכסא בעל ארבע רגליים. בבחירות הקודמות כבר החלו במערכת הביטחון להיערך לאפשרות של תדרוך בטחוני ליו"ר האופוזיציה איימן עודה, זה היעד בעצם.

האתגר - העריקה של מנסור עבאס הופכת את הרשימה הערבית המשותפת לכזו שאינה דואגת לרחוב הערבי. ובעיקר האחדות נפגמה, וכשאין אחדות הכל עלול להתפרק. משימת העל מבחינתם: ההיעלמות של מנסור עבאס ורעיונותיו.

ישראל ביתנו

היעד - גידול המפלגה זה היעד, אביגדור ליברמן ינסה לשחק את המשחק הפוליטי ולהפיל את ראש הממשלה בנימין נתניהו, זאת על ידי שיתוף פעולה עם יש עתיד ושאר מפלגות השמאל ממחנה 'רק לא ביבי'.

האתגר - להוציא את מצביעיו מהבית, כשהפעם הוא לא כך לשון המאזניים. ליברמן נשען רק על שנאת החרדים ומתחייב על "ממשלה בלי החרדים", כשלא ברור האם המסר תופס או לא.

יהדות התורה

היעד - לשמור על כוחה, בפעם הקודמת הביאה המפלגה מספר שיא של כ-270,000 קולות, שעל פי אחוז ההצבעה ניתן להעריך האם הדבר יקנה 7 מנדטים או שמא יותר. במפלגה פועלים למנוע זליגה ל'ציונות הדתית', אך לא רק, גם זליגה מהסיעה האשכנזית לש"ס מרחפת באוויר.

האתגר - למנוע זליגה לציונות הדתית ולמפלגות אחרות. לגייס את הקולות הקבועים ובכללם גם אלה המאוכזבים שמעדיפים להישאר בבית. ביהדות התורה מקווים אף הם לנס עם ירידה באחוזי הצבעה מה שיחזק את מספר המנדטים.

העבודה

היעד - לנצל את המומנטום והסחף שנוצר עם היבחרותה של היו"רית החדשה מרב מיכאלי, בשורת ניצחונות פוליטיים ומשפטיים, סילקה הגברת את ידי עמיר פרץ וחבריו מהנהגת המפלגה שהלכה ודעכה, והחזירה את המפלגה אל הדרך המובילה הרחק (יחסית) מאחוז החסימה.

האתגר - לגרום לאנשים להאמין שהמפלגה שהקימה את המדינה עדיין רלוונטית. שהדרך החדשה אליה יצאו, והסומק בלחיי הפעילות/ים אינו רגעי וחולף, אלא מדובר בחזרה מהמתים ולאורך זמן. האתגר האמיתי הוא לעלות חזרה להנהגת המדינה, על חשבון יש עתיד כמובן.

הציונות הדתית

היעד - לעבור את אחוז החסימה, עם בייס קטן של פחות ממספר הקולות הנדרשים לעבור את אחוז החסימה, בנט נעזר בראש הממשלה בנימין נתניהו שמבקש להצביע לציונות הדתית. היעד של סמוטריץ' - הוא האתגר של הימין כי בלי סמוטריץ׳ התרחיש של גיוס 61 מנדטים קלוש עד לא קיים.

האתגר - לבצלאל סמוטריץ' מ'הציונות הדתית', מצפה קרב אכזרי על קולות המגזר הדתי-לאומי. האחרון מתמודד נגד נפתלי בנט, שכבר החל את הקמפיין שלו במגזר, והוא צפוי להקשות על סמוטריץ' לעבור את אחוז החסימה.

כחול לבן

היעד - לשמר את שאריות חייה של האלטרנטיבה השלטונית, שקיבלה לידיה כח רב במיוחד, כח שכבר אינו משקף את המציאות במשך זמן רב. בני גנץ הצהיר שהוא מגיע לפוליטיקה ל-10 שנים. היעד אם כן הוא לשרוד יותר משנתיים.

האתגר - במפלגה דבק דימוי של כישלון, אכזבה, התקפלות וחוסר ניסיון פוליטי. לא נדבר כאן על האתגר של המפלגה, אלא על הפלא שישנם כאלו שעדיין מצביעים מתוך הסתמכות על הזיכרון המתוק של ה'כמעט שעשינו את זה'. יושרה וכו' הם לא חלק מדרישות התפקיד של הפוליטיקאים בישראל.

מרצ

היעד - המפלגה שכבר מייצגת את השמאל בישראל כמעט שלושה עשורים כמעט ונמחקת. היעד שלהם הוא ברור ומוחשי, לעבור את אחוז החסימה.

האתגר - המתרחש בעבודה לאחר בחירת היו"רית החדשה מרב מיכאלי (שבעצם לא שונה בהרבה ממר"צ) מעניין יותר מהמתרחש במפלגה הישנונית קמעא. והשמאל בישראל לא באמת מצליח להתרומם. לצורך כך אף הופסקו ההפגנות בבלפור, אך לא נראה כי יש במהלך זה להושיע את מר"צ.

הכלכלית

היעד - לעשות את הבלתי ייאמן והבלתי צפוי, להפוך להפתעת הבחירות ולא ביזיון הבחירות, להביא את סדר היום הכלכלי של מקים המפלגה פרופ' ירון זליכה אל סדר היום.

האתגר - צפוף מדי בשמאל, כחול לבן אמנם התפרקה, אך לפני פירוקה היא סירסה את השמאל בישראל, השמאל הפוליטי, וכך גם השמאל הכלכלי (אם יש כזה בכלל...) יש עתיד של יאיר לפיד שואבת את רוב המצביעים, העבודה ומר"צ נלחמים על מי שנותר. בימין הקרבות מרים עוד יותר. אין לו מקום, וכנראה גם לא מנדטים.

רע"מ

היעד - להצליח להשתחל אל מעל לאחוז החסימה, להשלים את המהלך של ההיפרדות מהרשימה הערבית המשותפת, להביא את הקול החדש של הרחוב הערבי, זה שאינו מיוצג על ידי האינטרסנטים הוותיקים שאינם בהכרח ממלאים את רצון הרחוב הערבי.

האתגר - במערכות הבחירות האחרונות רווח המושג 'משתה המנדטים', מנסור עבאס ורשימתו רע"מ סובלים ממשתה דו כיווני. מחד ראש הממשלה והליכוד המעוניינים לגייס 2/3 מנדטים מהמגזר הערבי, לצורך כך אף שוריין ערבי במקום ה-39 ברשימת הליכוד. מאידך ניצבים הרשימה הערבית המשותפת, ובעלי האינטרסים המנהלים אותה ומרוויחים ממנה שאינם בהכרח מעוניינים להיפגע פוליטית מהרפתקאותיו של עבאס. שני הצדדים מנהלים מלחמת חורמה בהצלחת רשימת רע"מ.

ראשי מפלגות בחירות לכנסת ה 24 בחירות 2021

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד