ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"זה שווה לנו"

גרמניה: חוק חדש יקל על קבלת אזרחות לצאצאי קורבנות נאצים

76 שנים אחרי: בגרמניה מנסים לקדם הצעת חוק חדשה, לפיה צאצאי קורבנות הנאצים יצליחו לקבל אזרחות בצורה קלה ומהירה יותר | נשיא מועצת היהודים המרכזית בגרמניה, בירך: "בתקופת הנאצים אינספור יהודים גרמנים נאלצו לברוח או הוצאו לגירוש. זו מחווה של הגינות" 

גרמניה: חוק חדש יקל על קבלת אזרחות לצאצאי קורבנות נאצים
בילפילד גרמניה צילום: mhr-1

צאצאים רבים של קורבנות הנאצים לא הצליחו לקבל אזרחות גרמנית בגלל חוקים שונים, אך חוק חדש אמור להקל על קבלת אזרחות, ממשלת גרמניה הסכימה ביום רביעי האחרון לקדם הצעת חוק להענקת אזרחות לצאצאים נוספים של קורבנות הנאצים.

לחלק מהניצולים נשללה אזרחות מכיוון שאבותיהם ברחו מגרמניה יחד איתם, או החליפו אזרחות לפני שגרמניה הנאצית ביטלה את אזרחותם הגרמנית באופן רשמי, אזרחותם של אחרים נשללה מכיוון שנולדו לפני ה-1 באפריל 1953 לאב שאינו גרמני ולאם גרמנית. אחרי התאריך הזה החוק שונה.

בשנת 1941 המשטר הנאצי שלל את האזרחות מכל יהודי גרמניה שחיו מחוץ לגבולותיו, והפך את הפליטים היהודים לחסרי מדינה, ויהודים בתוך המדינה נשללו מזכויותיהם.

הממשלה הודיעה כי החוק החדש הוא סמלי ברובו, "לא מדובר רק לעשות את הדבר הנכון, אלא בהתנצלות בבושה עמוקה", כך אמר שר הפנים הורסט סינהופר.

"זה שווה לנו מאד אם אנשים רוצים להפוך לגרמנים, למרות העובדה שלקחנו הכל מאבותיהם", אמר בהצהרה. דובר משרד הפנים, סטיב אלטר, אמר כי החוק הוא "דרך לחזק את מעמדם המשפטי של הצאצאים ולהעניק להם את הערך הראוי להם".

נשיא מועצת היהודים המרכזית בגרמניה, יוזף שוסטר, אמר: "בתקופת הנאצים אינספור יהודים גרמנים נאלצו לברוח או הוצאו לגירוש. בנוסף, נשללה מיהודים להשיג אזרחות גרמנית עקב חקיקה גזענית. עוול זה לא יכול להתבטל. אבל זו מחווה של הגינות אם הם וצאצאיהם מקבלים הזדמנויות חוקיות להחזיר אזרחות גרמנית".

כזכור גם אוסטריה שינתה את החוק בשנת 2019, ואיפשרה לילדים, לנכדים ולנינים של אלה שברחו מהנאצים להגיש בקשה לאזרחות, לאחר שבעבר רק לניצולי שואה עצמם היה אפשרית לקבל אזרחות אוסטרית".

גרמניה ניצולי שואה חוק אזרחות נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד