י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
קיבל חסות בריטית

הבן חקר אחר אביו החורג וחשף כי הוא נאצי שלקח חלק ברצח יהודים

ג'ון קינגסטון, אזרח בריטי, חקר במשך שנים אחרי אביו החורג וגילה כי בעברו שימש בגרמניה כחייל מטעם הפיהרר והרג במו ידיו עשרות יהודים | לפני מותו העביר את הממצאים לעיתונאי שחשף את הפרשה המחרידה | ארגונים יהודיים במדינה קוראים לחקור האם קיימים עוד נאצים שקיבלו חסות מבריטניה תמורת ריגול לטובת המדינה

הבן חקר אחר אביו החורג וחשף כי הוא נאצי שלקח חלק ברצח יהודים
אילוסטרציה צילום: pixapay

מנהיגים יהודים קוראים לפתוח בחקירה ציבורית אם פושעי מלחמה נאצים ניצלו מהעמדה לדין, בתמורה לריגול למען בריטניה בתקופת המלחמה הקרה.

בתחקיר של ה-BBC נמצא כי, סטניסלב צ'זנובסקי, עובד לשעבר של השירות החשאי הבריטי MI6. רצח במו ידיו יותר מ-30 איש במהלך מלחמת העולם השנייה. אך המשטרה בבריטניה טענה בעבר שאין מספיק ראיות להעמיד אותו לדין.

סטניסלב צ'זנובסקי גדל במזרח פולין, כיום חלק מבלארוס, הוא הגיע לבריטניה בשנת 1946 לאחר שנלקח כשבוי מלחמה והצטרף לכוחות בעלות הברית.

הוא התיישב בעיר בירמינגהם, ובשנת 1954 הכיר אישה בריטית, הם התחתנו והוא הפך לאב חורג לבנה, ג'ון קינגסטון. קינגסטון חשד כי אביו החורג היה מעורב בזוועות נאציות - כולל רצח המוני - נגד יהודים ואנשים אחרים בעיירה סלונים.

קינגסטון חקר עשרות שנים בניסיון להוכיח את אשמת אביו החורג, הוא בנה תיק ראיות, כולל הקלטות סודיות של שיחות עם אביו החורג.

בשנת 1996 נסע קינגסטון עם צוות של ה-BBC לסלונים - שם נטבחו עשרות אלפי יהודים במהלך הכיבוש הנאצי בין השנים 1941 ל -1944.

עדי ראייה סיפרו לו שראו את אביו החורג הורג אנשים בזמן שעבד עבור משטרת העיר שעזרה לנאצים, משטרת בריטניה חקרה פושעי מלחמה בשנות ה-80 וה-90 והוא תוחקר, אך לא הוגש נגדו כתב אישום.

סטניסלב הכחיש תמיד שהוא פושע מלחמה, הוא מת באוקטובר 2017 בגיל 96. ג'ון קינגסטון הבן החורג נפטר כעבור חצי שנה, בגיל 74.

לפני שנפטר, קינגסטון, העניק לעיתונאי ה-BBC ניק סאות'ל גישה לכל התיקים, התמונות וההקלטות הסודיות שלו, מאז ה-BBC מצא ראיות התומכות בטענותיו של קינגסטון. בנוסף קטעי עיתונות משנות החמישים מציגים את סטניסלב במחנה הפליטים מריאנפלדה בברלין, כוורת ידועה של פעילות ריגול במהלך המלחמה הקרה.

מומחי מודיעין סבורים שסטניסלב צ'זנובסקי ככל הנראה עבד שם עבור השירותים החשאיים הבריטיים, ובסופו של דבר זו הסיבה שהוא מעולם לא עמד לדין בבריטניה. פרופסור אנתוני גלייס, מומחה לביטחון מאוניברסיטת בקינגהאם, אמר כי שירותי הביטחון הבריטיים השמידו עשרות אלפי תיקים בסוף שנות השמונים ותחילת שנות ה-90 שכמעט בוודאות כללו פרטים על כל משתף פעולה נאצי שנולד מחוץ לבריטניה והמשיך לעבוד למודיעין בבריטניה.

ה-BBC מדווח כי אישים בכירים בקהילה היהודית בבריטניה קוראים כעת לחקירה ציבורית. מארי ואן דר זיל, נשיאת מועצת הצירים של יהודי בריטניה אמרה שאם הגילויים נכונים, זהו "יום חשוך מאוד עבור בריטניה ועבור יהודי בריטניה, מה שאנחנו צריכים לקיים כאן, שיחה מאוד פתוחה וכנה על כל פעולות בריטניה לאחר המלחמה", אמרה ל-BBC.

חבר הפרלמנט השמרני רוברט חלפון, סגן נשיא מועצת המנהיגות היהודית, אמר כי הממצאים "מחרידים ומפחידים".

הוא אמר ל-BBC כי הוא מתכנן לקרוא לוועדת הביטחון הפרלמנטרית לחקור האם יש פושעי מלחמה נאצים בבריטניה "שבסופו של דבר עבדו עבור המודיעין הבריטי או כל גורם אחר במדינה".

סלונים שואה נאצי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד