י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מידע בריא וחשוב

פגיעה במקלעת? הכל על בדיקת EMG

בדיקת EMG הינה בדיקה אלקטורופיזיולוגית המיועדת לבדיקה של הפעילות החשמלית בשרירים או בעצבים • כל המידע לפניכם

פגיעה במקלעת? הכל על בדיקת EMG
בדיקות רפואיות צילום: un

בדיקת EMG הינה בדיקה אלקטורופיזיולוגית המיועדת לבדיקה של הפעילות החשמלית בשרירים או בעצבים וזאת כמדד לפעילותם הפיזיולוגית. הבדיקה מעריכה את התפקוד של מערכת העצבים ההיקפית פריפרית וכן היא משמשת לבירור פגיעה עצבית מפושטת, פגיעה במקלעת, בירור נוירופתיה ועוד. הבדיקה מתבצעת ב – EMG מכון מקצועי וייעודי על ידי צוות מומחים הכולל טכנאי או רופא מיומן ומנוסה.

למה מיועדת בדיקת EMG?

הבדיקה מתבצעת באמצעות גירוי חשמלי של נקודה מסוימת בעצב ורישום התגובה שנשלחת מאותו העצב בנקודה מרוחקת יותר. בדיקת ההולכה הינה בדיקה חיצונית, שכן גירוי חשמלי עשוי לגרום לאי נעימות קלה, אולם הוא לא יגרום לתופעות לוואי בהמשך. בדיקת השרירים מיועדת לבירור מחלות שרירים שונות ולזהות פגיעות משניות בשריר, מצב של ניוון שרירים, פריצת דיסק ועוד. בדיקת EMG הינה מוגבלת בשל סיבות אנטומיות ופיזיולוגיות, כאשר חום הגוף משפיע אף הוא על התוצאות של הבדיקה. בדיקה זו מהווה חלק שמשלים את הבדיקה הנוירולוגית. EMG מכון מציע בדיקת   ,EMGבדיקת שרירים ובדיקת הולכה עצבית.

הנחיות לבדיקת EMG

  • הבדיקה לא מתבצעת במידה ולנבדק יש קוצב מוחי.
  • במקרים בהם לנבדק יש קוצב לב, היא תתבצע ברגליים, בידיים ניתן לבצע בדיקה של עצבים תחושתיים בלבד.
  • הבדיקה לא תתבצע במידה ולנבדק יש בצקת לימפתית, שינויים טרופיים באזור הבדיקה או זיהום.
  • הבדיקה מתבצעת על ידי רופאים נוירולוגיים מומחים בעלי ניסיון מקצועי רחב ועשיר בתחום.
  • חשוב להגיע לבדיקה עם הפנייה רפואית ומטרה ברורה לבדיקה.
  • רצוי שאנשים בעלי מוגבלות פיזיות כלשהן יגיעו בליווי.
  • הבדיקה לא תתבצע לילדים מתחת לגיל 16 ועד גיל 18 יש להגיע בליווי הורים.
  • תשושי נפש לא יכולים לבצע את הבדיקה.
  • יש להגיע בבגדים נוחים ורחבים.

מהלך הבדיקה

מכון EMG מציע מגוון רחב של בדיקות נוירולוגיות בדגש על בדיקת  EMG שהינה בדיקת הולכה עצבית המודדת את הפעילות החשמלית ותגובת השריר המתרחשות כתגובה של לגירוי העצב המעצבב בשריר מסוים. הבדיקה הינה חיונית לאיתור מחלות הפוגעות בשרירים, כאשר במהלך הבדיקה, מוחדרת מחט דקיקה דרך העור או מחטים רבות. הפעילות החשמלית מושגת באמצעות אלקטרודות ומומרת לפלט המוצג על גבי מסך מחשב בצורה של גלים. את הפעילות החשמלית ניתן לזהות בזמן מנוחה או במצב של התכווצות של השריר. באופן תקין רקמת השריר לא מייצרת אותות חשמליים בזמן מנוחה וכאשר האלקטרודה מוחדרת לשריר, תופיע פעילות מזערית שתדעך יד להיעלמות מלאה שלה. אחת הסיבות השכיחות לביצוע הבדיקה הינה איתור נוירופתיה – מחלות שריר מוטוריות או פגיעה עצבית בעצב האחראי לעצבוב השריר.

איתור ואבחון בעיות תפקודיות ומחלות שריר

במהלך הבדיקה ניתן לזהות מחלות שפוגעות בתאי השריר המרכיבים את רקמת השריר ובעיות כגון פריצת דיסק. באמצעות הבדיקה ניתן לזהות ביעילות מהם הגורמים לחולשה, התכווצויות שרירים, שיתוק, פגיעה בעצבים, פגיעה בחוט השדרה או באזורים במוח השולטים על פעילות השרירים ועוד. טכניקת הבדיקה מציגה פגיעה במערכת העצבים ההיקפית הכוללת את כל העצבים  המובילים גירויים חשמליים מחוט השדרה ומהמוח לחלקים הפריפריאליים. לעתים, הבדיקה משמשת לאיתור ולאבחון של תסמונת גיליאן – ברה או תסמונת מנהרת שורש כף היד. הבדיקה מתחילה בניקוי של העור באזור המיועד לבדיקה. בשלב הבא מוחדרת אלקטרודה המחוברת למחט לשריר הנבדק המאפשרת בדיקה של הפעילות החשמלית בשריר.

לסיכום, בדיקת EMG הינה בדיקה מועילה וחיונית המיועדת לאיתור ואבחון של בעיות בתפקוד השריר ומחלות עצביות שונות וזאת באמצעות אלקטרודה ומחט חשמלית המזהות את הפעילו החשמלית בשרירים.

טכנולוגיה רפואית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד