י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
בנט, לפיד או גנץ

השר המתפטר מציע מתווה להקמת ממשלה

השר לשעבר יזהר שי שאולי מצטער על פרישתו מ'כחול לבן' שלבסוף היתה הפתעת הבחירות ללא ספק, שיגר הערב מכתב אל ראשי המפלגות המתנגדות להמשך כהונתו של בנימין נתניהו והניח בפניהם מתווה להקמת ממשלה יציבה אך זמנית שתכהן במשך שנה וחצי ותעסוק בעיקר בקורונה | כיצד ייבחר ראש הממשלה?

השר המתפטר מציע מתווה להקמת ממשלה
יזהר שי צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

למרות שלא יכהן כחבר בכנסת הבאה, יזהר שי שפרש ממפלגת 'כחול לבן' של בני גנץ, הצטרף למפלגת תל"ם של משה יעלון ומשפרשה מהמירוץ, הודיע על תמיכה ב'כחול לבן', מציע כעת מתווה שיאפשר הקמת ממשלה מתפקדת למשך שנה וחצי בראשות יאיר לפיד, בני גנץ או נפתלי בנט, תפקיד שייקבע על ידי בחירות פנימיות בין נציגי המחנה.

שר המדע והטכנולוגיה לשעבר יזהר שי שיגר הערב (חמישי) מכתב אל ראשי סיעות המחנה שנגד כהונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו וקרא "זה הזמן לפעול למען אזרחי ישראל. יש לכם, ראשי המפלגות שהבטיחו לבוחריהן שינוי, רוב שניתן לכם בבחירות הדמוקרטיות שהתקיימו כאן השבוע. רוב אזרחי ישראל רוצים בשינוי, זה הזמן לממש אותו. ניתן וצריך להקים ממשלה מתפקדת במדינת ישראל וזה תלוי אך ורק בכם".

על פי המתווה המלא, הממשלה תוקצב לשנה וחצי, במהלכה יחוקקו רק נושאים בהסכמה, הממשלה תכלול 18 שרים, על פי מפתח ייצוג מספרי שיעמוד ביחס למספר הח"כים בכנסת ה-24, בסיעות המרכיבות אותה: יש עתיד, כחול לבן, ימינה, ישראל ביתנו, תקווה חדשה, העבודה ומרצ. כשהרשימה המשותפת ורע"ם יתמכו בממשלה מבחוץ מבלי להיות חברות בקואליציה.

שי מציע לבחור את ראש הממשלה מאחד משלושת האישים הבאים: יאיר לפיד - בני גנץ - נפתלי בנט, שזהותו תיקבע על פי משאל בין 68 חברי הכנסת החברים בסיעות הנ"ל וסיעות נוספות, אם ירצו להצטרף. ברגע שייקבע המועמד המוסכם, תוגש המלצה לנשיא המדינה להטיל עליו את הרכבת הממשלה, בחתימת כל 68 הח"כים האלה.

"לכל אחד מהאישים האלה יש סיבות טובות שלא לרצות לאפשר לאחרים להתמנות לראשות הממשלה. אבל כל אחד מהם גם יכול לקנות את עולמו מול קהל הבוחרים וחשוב מכך, בהיסטוריה של מדינת ישראל, על ידי קבלת אחריות והסכמה להקמתה של ממשלת חירום לאומית, לה מדינת ישראל כל כך זקוקה בעת הזו", כותב שי.

לאחר השבעת הממשלה יעסקו בעיקר בנושא הקורונה, וכן אישור תקציבי המדינה 2023 - 2022 - 2021, תוך דגש על מנועי צמיחה, על פרנסה וכלכלה של הזדמנויות לכלל תושבי המדינה ורפורמות שייחלצו אותנו ממשבר הקורונה הכלכלית ויחזקו את יכולותיה הייחודיות של מדינת ישראל.

עוד מציע יזהר שי כי הממשלה תחוקק תחילה שני חוקי יסוד חשובים, האחד הגבלת קדנציות למשך כהונת ראש ממשלה בישראל והשני איסור על כהונת נאשם בעבירות חמורות בתפקיד של ראש ממשלה בישראל. בנושא הסטטוס קוו מצביע שי כי הממשלה תשמור על הסטטוס קוו הנוכחי בענייני דת ומדינה, על מנת לאפשר תמיכה רחבה בה והתמקדות במשבר הנוכחי. תייצר ותחוקק מתווה גיוס לצבא ולשירות לאומי בקהילה שיהיה מוסכם על כלל מרכיבי החברה הישראלית.

בשנת 2022 על פי 'מתווה שי', הממשלה תגיש את התפטרותה לכנסת בדצמבר 2022 ואז תצא המדינה לבחירות - אחרי הקורונה, עם תקציב מאושר לשנה קדימה ועם בסיס טוב לממשלה יציבה, כפי שיבחרו בה אזרחי ישראל בעת ההיא.

"אני פונה אליכם, מנהיגי הסיעות: אנא מכם, קחו אחריות, גלו דוגמא אישית, עשו את מה שצריך על מנת להקים את הממשלה שאזרחי ישראל מצפים לה. עשו את הדבר הנכון! מי שלא יתמכו בממשלה הזו יצטרכו לתת הסברים לאזרחי ישראל על סדרי העדיפויות שלהם ועל העובדה שהעדיפו שיקולים פוליטיים צרים על טובת המדינה ואזרחיה. ואם לא תקום הממשלה הזו ונלך שוב לבחירות השנה, תיאלצו להסביר לאזרחי ישראל מדוע בחרתם שלא לסיים את המשבר הפוליטי החמור בתולדות המדינה, מדוע העדפתם ללכת לעוד סבב יקר ומיותר של בחירות, שאיננו מבטיח תוצאות שונות באופן מהותי", כך יזהר שי.

יזהר שי הרכבת ממשלה יאיר לפיד בני גנץ נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד