י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
תחת עיני החיילים

כרמלי הסתכן ותיעד את האתרים המחוללים בקהיר

לפני כשערים שנה יצא יצחק כרמלי בחיפוש אחר אתרים יהודיים, הוא נעזר במפה עתיקה בת 200 שנה ותיעד אותם רגע לפני שנהרסו או חוללו, תוך סכנה ממשית כאשר חיילים רבים שרצו ברחובות קהיר

כרמלי הסתכן ותיעד את האתרים המחוללים בקהיר
אתר יהודי בקהיר צילום: יצחק כרמלי

היה זה לפני כ-20 שנה, רגע לפני סתימת הגולל למה שהייתה אחת הקהילות היהודיות הגדולות שבגולה, יצאתי לביקור בקהיר ע"מ לתעד את האתרים היהודיים לפני שיהרסו או יחוללו.

ממשיך כרמלי ומתאר: שוטטתי בסמטאות הצרות והמטונפות בניסיון לאתר עוד אתר יהודי. נעזרתי במפה שערך פרופ' יורם מיטל, אז ד"ר מאוניברסיטת בן גוריון. בעזרת המפה ששורטטה מלפני יותר מ-200 שנה, עליה ציין מיטל עשרות אתרים יהודיים ששימשו. הצלחתי לאתר את מרבית האתרים, חלקם הגדול נמצא מוזנח או מחולל.

מלאכת חיפוש האתרים ותיעודם בצילום לא הייתה קלה. מספר כרמלי וממשיך לתאר, היו אלו ימי מאבק שלטון מובארק בתנועת האחים המוסלמים "ג' מאעת אל אחוואן אל מוסלמין" רחובות קהיר שרצו חיילים. בכל צומת ופינת רחוב במרכז קהיר הוצבו חיילים. להוציא מצלמה ולצלם באזורים שאינם תיירותיים היה נחשב למעשה לא כ"כ בטוח... במיוחד כאשר מדובר בנכס ששימש ועדיין נחשב ורשום תחת בעלות אל יהוד.

בין יתר האתרים שאיתרתי וצילמתי, בעזרת אותה מפה, הוא בית כנסת שהפך למסגד עליו נבנה צריח. מבנה אחר הנושא סמל מגן דוד והדומה לבית כנסת כשבתוכו גרב משפחה מוסלמית כמובן, נתגלה כמבנה קבורה, אכן סתימת הגולל על אחת הקהילות היהודיות העתיקות בעולם.

יצחק כרמלי אתרים יהודיים קהיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד