י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
כמו בישראל

סעודיה לא מצליחה לנצח מורדים חות'ים בתימן

המאבק של סעודיה בארגון המורדים החות'ים בתימן גרר מאות אלפי מתים ומיליונים רעבים וחולים אחרים | בימים האחרונים נשמעים קולות של תוכנית לסיום הלחימה, מכיוונה של סעודיה, אך מצד המורדים תמיכה הומניטרית היא תנאי קודם לכל משא ומתן עתידי

סעודיה לא מצליחה לנצח מורדים חות'ים בתימן
אזרחים בסעודיה צילום: Pixabay

כמו ישראל: סעודיה עם מיטב הנשק, לא מצליחה לנצח ארגון מורדים חות'ים בתימן.

מסתבר כי החות'ים בדיוק כמו חמאס, צוברים כוח מאז שהסכסוך החל במרץ 2015. ערב הסעודית אינה יכולה עוד לנצח במלחמה. על פי הערכות האו"ם, יותר מ-230,000 בני אדם נהרגו ומיליונים רעבים וחולים. ומערכת הבריאות שגם ככה היתה חולה מאד, קרסה תחת נגיף הקורונה.

סעודיה הפסידה את המלחמה בתימן, נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן קיווה לרסק במהירות את המורדים החות'ים עם התערבות סעודיה בסכסוך בתימן, ערב הסעודית ומספר מדינות מזרח תיכוניות אחרות תמכו בכוחותיו של הנשיא עבד רבו מנסור בקרב נגד החות'ים השיעים, שמצידם תומכים ביריבה האזורית העיקרית של סעודיה, איראן.

לפני מספר ימים ערב הסעודית פרסמה תוכנית לסיום הלחימה בתימן. שר החוץ, הנסיך פייסל בן פרחאן, הודיע ​​כי התוכנית תכלול הפסקת אש בפיקוח האו"ם.

בדומה לישראל מול חמאס, במשך שנים סעודיה והקואליציה הצבאית בראשותה, פתחו בהתקפות אוויריות על צנעא בירת תימן, וסגרו נתיבי אוויר וים במטרה לנתק את הגישה של החות'ים לאספקה.

עכשיו הסעודים מדברים על פתיחת שדה התעופה בצנעה, ועל הקלה על החסימה בנתיבי הים, החות'ים דחו בתחילה את יוזמת השלום של סעודיה ואמרו כי אין בה שום דבר חדש. אך מנהל המשא ומתן הראשי שלהם, מוחמד עבדאל-סלאם, אמר, כי הוא מוכן לקיים שיחות נוספות עם ממשלות סעודיה וארה"ב בהובלת המתווכת האזורית עומאן כדי להגיע להסכם שלום. עם זאת, הוא הוסיף כי דלק, מזון, אספקת מוצרים רפואיים בסיסיים הם זכות הומניטרית וחוקית. "אנו לא מקבלים שום תנאי צבאי או פוליטי לקבלתם," אמר עבדול-סאלם.

עם זאת, גורמים בארצות הברית, האו"ם ועומאן מאמינים כי למשא ומתן יש סיכוי, אך כרגע אף אחד לא בונה על הפסקת אש מהירה וסיום מהיר של המלחמה.

כניסתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגבירה את הלחץ על המלוכה הסעודית. בפברואר האחרון ביידן הודיע על הפסקת התמיכה האמריקנית בהתערבות הצבאית בתימן ובנסיגת התמיכה הלוגיסטית החשובה והמודיעין הצבאי בהובלת סעודיה.

אתר DW הגרמני מצטט מומחה לתימן. "ערב הסעודית הפסידה את המלחמה בתימן בעיקר בגלל שממשל ביידן הבהיר שהוא כבר לא תומל בפעולות הסעודיות שם", כך אמר גווידו שטיינברג, מקורב בכיר במכון הגרמני לענייני בינלאומי וביטחון המתמחה במזרח התיכון. לדבריו, פירוש הדבר כי הסעודים יצטרכו להסיר את המצור על חופי ונתיבי האוויר של תימן. מהלך שיביא את ממשלת תימן הרשמית המוכרת בעולם, לאבד את אחד האזורים האחרונים החשובים לה מבחינה אסטרטגית.

"החות'ים מאמינים כי כעת יש להם יד על העליונה בזכות עמדתו של ביידן", אמר שטיינברג. גם גורמים רשמיים באיראן ישמחו לראות את ערב הסעודית מובסת.

כך שערב הסעודית אולי הפסידה במלחמה, אך זה לא אומר באופן אוטומטי שהמלחמה הסתיימה. אזרחים ממשיכים לשלם את המחיר, מזה שבועות מזהיר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש כי תימן מתמודדת עם הרעב החמור בעולם זה עשרות שנים. וכאילו זה לא מספיק, המדינה נאלצה להכריז על מצב חירום רק בגלל עלייה חדה בנגיף הקורונה.

סעודיה המורדים החותים תימן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד