ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
נסתם הגולל על קהילה מפוארת

דיווח ערבי: שלוש משפחות יהודיות, האחרונות בתימן - גורשו מהמדינה

שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותינו: המורדים החות'ים אישרו את גירושן של שלוש משפחות יהודיות האחרונות בתימן | בכך בא הקץ על קהילה יהודית חיה ותוססת בת אלפי שנים שהתגוררה באזור, עוד מאז ימי בית שני | ע"פ הדיווח, המשפחות גורשו אל יעד לא ידוע, אך לא אל ישראל 

דיווח ערבי: שלוש משפחות יהודיות, האחרונות בתימן - גורשו מהמדינה
יהודים בתימן - ארכיון צילום: vosizneias

החות'ים מגרשים את אחרוני המשפחות היהודיות בתימן והן ייאלצו להגר מתימן: לפני כמה ימים אישרו המורדים החות'ים לשלוש משפחות יהודיות מאחרוני יהדות תימן המפוארת, לעזוב את תימן.

המשפחות שגורשו היו חלק מהקהילות היהודיות בתימן, ועזיבתן בעצם רוקנה את תימן מיהודים, מספר בני המשפחה הוא 13, גברים ונשים, כך על פי גורמים תימנים, העיתון 'אל-שרק אל-אווסט' מדווח כי הם בדרך לחפש מולדת חלופית, אך לא אל ישראל.

שבוע שעבר היה המכריע בתולדות הקהילה היהודית בתימן, שנמשכה אלפי שנים, אחרי שהחות'ים השתלטו על חצי תימן, והחליטו להתנכל ליהודים ולגרש אותם מנפת סעדה, ואז לגרש אותם מנפת עמרן ולרדוף אותם עד לשכונה בצנעא, משם גורשו כאמור, בשלוש קבוצות מחוץ לתימן, האחרונה שבהן הייתה הקבוצה הזו.

הדיווח האחרון אולי מסיים את הסאגה שהחלה ביולי 2020, אז דיווחנו כאן ב'בחדרי חרדים' על דיווחים בתקשורת המצרית כי כוחות החות'ים במחוז חרף בתימן עצרו את כל היהודים החיים באזור (כמה בודדים) ושלחו אותם למעצר לאחר שאילצו אותם לחתום על מסמכים שעל פיהם ויתרו על נכסיהם במחיר סמלי, ואז השאירו את תימן בטיהור אתני לכאורה של האזור שנמצא תחת שליטת מורדים החות'ים.

באתרי החדשות המצריים, נמסר אז כי כוחות החות'ים במחוז חרף בנפת עמראן, כ-50 ק"מ מהבירה, צנעא, שדדו את כספם ורכושם של תימנים מכמה קבוצות דתיות אחרות שאינן שיעיות, קבוצות לא יהודיות, וכך טיהרו המורדים הח'ותים את האזור כולו מכל מי שאינו שיעי. עכשיו נראה שאחרוני היהודים נאלצו לעזוב את תימן, ואולי זה בעצם הציל את חייהם.

רועי קייס מומחה לעולם הערבי בכאן 11 מדווח, כי 13 מבני הקהילה היהודית בתימן (3 המשפחות האחרונות) עזבו כחלק מעסקה עם החות'ים, שלפיה, בעבור עזיבתם ישוחרר לוי מרחבי, מבני הקהילה שנעצר לפני 5 שנים בגין סיוע להעלאת ספר תורה לישראל. לפי העיתון, בכך, נותרו 4 יהודים קשישים במדינה.

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', בנובמבר האחרון שר החוץ האמריקאי דאז, מייק פומפאו, קרא למיליציה החות'ית של תימן לשחרר את לוי סאלם מוסא מראבי שנלקח בשבי על ידי המיליציה הנתמכת באיראן בשנת 2016, לאחר שלטענתה סייע למשפחה יהודית להגר לישראל עם ספר תורה בן 800 שנה, הספר התורה נחשב בתימן כאוצר לאומי.

‏בעיתון צוטט אחד מהיהודים שאולצו לעזוב את תימן: "נתנו לנו 2 ברירות – להישאר, לסבול מרדיפות ושלא ישחררו את לוי מהכלא או לעזוב ושהוא ישוחרר מהכלא. לכן נאלצנו לעזוב. ההיסטוריה תזכור שהיינו אחרוני היהודים בתימן שעדיין דבקים במולדת עד לרגע האחרון". חרף הדיווח לא ברור אם אכן שוחרר.

"אדון מראבי הוא אחד מאנשי הקהילה ההולכת ומתכווצת של יהודי תימן, שהיו חלק חשוב במרקם החברתי המגוון של תימן במשך אלפי שנים" אמר פומפאו בנובמבר האחרון, "אנו קוראים לחות'ים לכבד את חופש הדת, להפסיק לדכא את אוכלוסיית יהודי תימן ולשחרר מיד את לוי סאלם מוסא מראבי".

תימן יהודי תימן גירוש מורדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד