י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
קואליציה בלתי אפשרית

כך תיראה הממשלה הבאה? האופציה שלא דוברה

על אף שמדובר בסיטואציה מופרכת, נדמה כי מדינת ישראל דוהרת אל עבר בחירות חמישיות • לפני שזה קורה, להלן אופציה תאורטיות להרכבת ממשלה ש"תפרמט" את המצב הפוליטי בישראל

כך תיראה הממשלה הבאה? האופציה שלא דוברה
גנץ וגפני צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"לאחר שסילקת את הבלתי אפשרי, מה שנשאר, בלתי סביר ככל שיהיה, חייב להיות האמת".

המשפט שהגה הסופר הבריטי ארתור קונאן דויל בסדרת הספרים המופלאה "שרלוק הולמס", מגדיר במדויק את המצב הפוליטי הסבוך בישראל. אין ספק כי רוב העם מעוניין בהכרעה פוליטית, לכאן או לכאן. אך מאידך אין ספק כי מרבית העם גם שבע מסבבי בחירות מתישים ומהמצב התקוע והמייאש, והיה רוצה לראות ממשלה מתפקדת בכל מחיר, גם אם היא לא ממשלת החלומות.

מעבר לחרמות, אגו ופלונטרים בלתי נגמרים, התשבץ הפוליטי מלא בסיבוכים בלתי אפשריים. קשה לראות את בנט וסער נתמכים על ידי הערבים וקשה לראות את המפלגות החרדיות יושבות תחת לפיד. כמו כן גנץ לא יוותר כל כך מהר על החלום לממש את הרוטציה לראשות הממשלה בתמורה לכך שיהיה בורג לא משמעותי בממשלה לא יציבה. כך שכל תרחיש שמוצע להרכבת קואליציה כזאת או אחרת הוא לרוב אינו אלא עורבא פרח. אולם ישנה אופציה אחת שבכל אופן מכילה את כל המחלוקות והחתימות על מסמכים ומאפשרת לחלק מהפוליטיקאים "לבלוע את הצפרדע", בדרך זו או אחרת.

"בלוק האחדות" של גנץ, בנט וסער - ממשלת ארבעת השלבים

לטעמי, הסיבה האמתית שבגינה נתניהו האדיר את לפיד והעצים אותו במאוד מאוד, היא מכיוון שחשש מממשלת רוטציה של סער ובנט שהייתה קמה במידה והיו משיגים מספר נאה של מנדטים. ברגע ששניהם יחד נחתו ל13 מנדטים בלבד, אין שום סבירות שלפיד יסכים לתת להם את מושכות ההנהגה (ודאי לא לבנט לבדו כפי שמציעים חלק מהפרשנים באופן מוזר, תלוש ומנותק), ובעניין הזה אין ספק שנתניהו נחל הצלחה אסטרטגית.

אולם, כדי לעקוף את המכשול שנוצר, ניתן להוסיף מפלגה נוספת למשוואה - כחול לבן. בנט גנץ וסער יקימו "בלוק מאחד" שיכלול יחד 21 מנדטים שתהיה הרשימה השנייה בגודלה בכנסת.

גנץ, שבכל מקרה עשוי בנובמבר להפוך לראה"מ אם לא תקום שום ממשלה אחרת, יקבל ברוטציה את ראשות הממשלה בחלוקה עם בנט, כאשר כל אחד מהם ישמש כשר הביטחון בשעה שהשני יכהן כראש ממשלה. לעומת זאת סער יקבל תיק בכיר לבחירתו.

בשלב השני יצורף לפיד, שחפץ בהפלת נתניהו בכל מחיר, גם במחיר של ויתור עצום על אגו, וכמו כן יקבל רשימת תיקים מכובדת ביותר למפלגתו.

בשלב השלישי יצטרפו העבודה ומרצ, שההנהגה תחת גנץ והרצון להפיל את נתניהו, יכשירו את לבבותיהם להצטרף לממשלה וכן גם מפלגת הציונות הדתית תצטרף מתוך אחריות לאומית לסיום הפלונטר הפוליטי על אף החברות עם נתניהו שאף דאג להם ל"השקייה" של מנדטים. זאת מכיוון שבלוק השינוי יכלול את בנט וסער שמתאימים לסמוטריץ' מבחינת האג'נדה הימנית וגם מכיוון שגנץ נחשב לגורם מתון וניטראלי, שלא לומר "מהאו"ם". ובל נשכח שאך לפני כשנה הותיר נתניהו את סמוטריץ' באופוזיציה, כך שלא מדובר בברית איתנה, על אף זעקות השבר שוודאי יקומו מצד גורמי תקשורת המקורבים לראש הממשלה שידברו על "גניבת קולות" וכדו'.

עד כאן ממשלת האחדות כוללת את גנץ, בנט, סער, סמוטריץ', לפיד, מרצ והעבודה ומגיעה ל 57 מנדטים יחדיו.

כעת מגיע השלב הרביעי והמורכב ביותר בהרכבת הקואליציה. ל"בלוק המאחד" קיימות ב' חלופות. 1. ממשלה יציבה עם המפלגות החרדיות, שמונה 73 מנדטים. 2. ממשלה צרה של 64 מנדטים יחד עם ליברמן. כמובן שזאב יגור עם כבש לפני שהמפלגות החרדיות ישבו יחד עם ליברמן, לכן מדובר בשתי חלופות מקבילות.

אין ספק שעקרונית החרדים אמורים לסרב להצעה שכזו שכוללת ישיבה בממשלה יחד עם לפיד, אלא מכיוון שהאופציה החלופית תהיה כניסת ליברמן לממשלה, ייאלצו המפלגות החרדיות לשקול את ההצעה בחיוב ולהפר את הברית עם נתניהו ולהתגמש עבור גורמים שנחשבים בקשר יחסית טוב איתם, במיוחד גנץ שעל פי השמועות הבטיח להם כל אשר ירצו באחד מסבבי הבחירות הקודמים.

גם גנץ, בנט וסער עשויים להעדיף את האופציה הזו ולו כדי לא לשרוף את הקשר הכה חשוב עם המפלגות החרדיות.

ממשלה שכזו תיתן מענה וייצוג הכי רחבים לציבור הישראלי על כל גווניו השונים. מימין ומשמאל, מהצד החרדי והדתי ומהצד התל-אביבי החילוני. היא לא תכלול שום גורם שמעודד פיגועים, לא בתמיכה ולא בהימנעות וגם לא גורם שהפך את השנאה לחרדים לנכס אלקטורלי. כך תצא מדינת ישראל לדרך חדשה.

ראש ממשלה קואליציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד