י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מפגש עם הלוחמים האמיצים

צפו: חרדים במעוז סדאם חוסיין לשעבר - מבלי להסתיר את זהותם

תיעוד מביקור של שני חרדים, בעיר ארביל בצפון עיראק, שם נפגשו עם אזרחים שבירכו אותם והפגינו חיבה גדולה לישראל | הכורדים ששרדו את שלטונו הדיקטטורי של סדאם חוסין ואחר כך אף נלחמו בגדודי דאעש מייחלים כעת לעצמאות מדינית וכלכלית |  מזרח תיכון מסקרן | צפו בתיעוד

צפו: חרדים במעוז סדאם חוסיין לשעבר - מבלי להסתיר את זהותם
חיילים בעיראק צילום: Pixabay

בני וקסלר שכבר ביקר במדינות מוסלמיות רבות, הגיע עד לצפון עיראק וביקר במקום שבעבר היה מעוזו של סדאם חוסיין מי ששלט בעיראק שנים רבות, וב-13 בדצמבר 2003, במבצע "שחר אדום" של ארה"ב, נתפס על ידי כוחות אמריקאים לאחר שנמצא במחבוא באדמה ליד חווה בעיר תיכרית, ונתלה בבגדד שלוש שנים אחר כך.

סדאם חוסיין היה אויב מר של הכורדים בצפון עיראק, וטבח בהם בנשק כימי ללא רחמים, בני פגש חיילים של ה'פשמרגה' הצבא הכורדי, החיילים הללו ידועים כעזי נפש שנלחמו בעוז נגד לוחמי דאעש וגם ניצחו אותם.

"הכורדים מאד אדיבים" סיפר בני וקסלר ל"בחדרי חרדים", בני כבר ביקר בעבר בסודן, שם כמעט נחטף על ידי חיילים, אך יצא בנס, בצפון עיראק עם הכורדים המצב נוח ובטוח יותר.

בני וקסלר הוא יועץ פיננסי, ובזמנו הפנוי הוא מטייל במדינות מוסלמיות רבות עם דרכון זר, הוא מספר ל"בחדרי חרדים" כי הוא מקשר בעסקיו בין ישראלים לבין אנשי עסקים במדינות מוסלמיות שונות, וככל שהסכמי השלום צוברים תאוצה, העסקים בין משקיעים ישראלים למשקיעים מוסלמים עולים להילוך גבוה.

"קיבלו אותי בחמימות גדולה, בכל מקום שהזכרתי שאני ישראלי קיבלתי ברכות רבות, הטרמינל של ארביל התגלה כמקום ממש רגיל כמו כל שדה תעופה מודרני שבו ביקרתי בעולם".

בני מספר על אנקדוטה מעניינת במיוחד, בעת שיצא עם מלווה לחפש את הרובע היהודי הישן, המלווה אמר לו "אתה לא הישראלי היחיד כאן, החברים שלכם כאן לא אוהבים לפרסם את עצמם, אבל הם מאד עסוקים". החבל הכורדי שוכן בין הגבול הסורי מצד אחד, לבין הגבול האיראני מן הצד האחר. כך שגורמים ישראליים שמסתובבים בחבל הכורדי של עיראק, זה לא דבר מפתיע.

בעיר אין יהודים באופן רשמי, בדרחאן, המלווה של בני סיפר כי כמה משפחות יהודיות גרו בעיר בעבר, אך אלו התערבבו בתוך האוכלוסייה הכללית, וחלקן התאסלמו.

בני ביקר באתר הנצחה לזוועות של סדאם חוסיין, קודם לפלישה האמריקנית ב-2003, המקום שימש כמפקדה הראשית של המשטר העיראקי, מחוץ לאתר ההנצחה עומדים טנקים 'טי 54' משרידי דיביזיית ה'משמר הרפובליקני' של סדאם חוסיין. 'המשמר הרפובליקני' אלו מילים שבעבר כל עיראקי היה חרד לשומען.

סדאם חוסיין טבח בכורדים בגז עצבים כי העזו להתקומם מולו, היום הכורדים מחייכים יותר ובטוחים יותר, בוודאי אחרי שהצליחו למגר את דאעש.

בדרחאן, המלווה סיפר לבני כי החיילים העיראקים התגלו כפחדנים גדולים, "הם ברחו מדאעש, אנחנו לא נבהלנו מהם, אנחנו נלחמנו מולם בעוז, והבסנו אותם".

בארביל הפיגוע האחרון היה בשנת 2014, המקום בצפון עיראק היה בטוח יותר ממרכז בגדד, הודות לשיתוף פעולה גדול בין הכורדים לאמריקאים, החבל הכורדי מופרד למעשה מעיראק עצמה, בני מספר כי אין כמעט פשיעה בארביל, חלפני כספים מחליפים כסף על שולחן פשוט באמצע הרחוב, לא כמו שאנחנו מכירים עם חלונות משוריינים ופתח קטן להעברת המזומנים, "ממש כמו 'השולחני' המוכר לנו מהגמרא" אומר בני.

הכורדים חולמים על עצמאות, אך זה לא נראה באופק, עיראק לא תוותר על מקום עם עתודות של 45 מיליארד חביות נפט, טורקיה חוששת שהכורדים אצלה גם יבקשו עצמאות, איראן רוצה להבטיח 'מסדרון שיעי מאיראן ללבנון', גם רוסיה מתנגדת מסיבות שונות, גם ארה"ב שנחשבת בעלת ברית לא ממש מסייעת בנושא. אם תקום מדינה כורדית, היא תהיה בגודל עצום, 400,000 קילומטרים רבועים.

כורדיסטן אם תהפוך למדינה, תגיע ל-40 מיליון אזרחים המפוזרים במקומות רבים, בינתיים המקום מאד זול, לינה בבית אירוח פשוט, עולה 20 דולר ללילה, ובקבוק בירה עולה דולר בודד.

עיראק כורדיסטאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד