י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
פרויקט חג

העילוי המתמיד שהפך ל'ממשיך' השושלת: רבי יואל פינטו

הספר הראשון שהוציא בגיל 12 ומאות דפי הגמרא שלמד בטרם חגג בר מצווה, חידושי התורה שמופצים בכל העולם והציטוטים יוצאי הדופן שאמר עליו אביו האדמו"ר • וגם: שיפוץ הציון של המקובל באוקראינה • פרופיל מרתק על הממשיך של האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו ומנהיג קהילת 'שובה ישראל'

העילוי המתמיד שהפך ל'ממשיך' השושלת: רבי יואל פינטו
ה'ממשיך' רבי יואל פינטו צילום: דוד בוזגלו, שלומי כהן

מיוחד: בימים אלו יוצא לאור הספר 'ויואל משה' - ספרו החדש של ממשיך שושלת פינטו המפוארת, רבי יואל משה פינטו, בנו בכורו וממשיך דרכו של האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, ראש אבות בתי הדין במרוקו ומנהיג קהילת 'שובה ישראל' בארץ ובעולם.

חלקו הראשון של 'ויואל משה' הוא פירוש על ספר דברים, השוזר בתוכו מהלכים עמוקים יחד עם פניני מוסר ויראה, המותאמים לכל נפש. הפירוש הייחודי מרחיב את היריעה לאלו הקוראים את ספר דברים בכל שבת, כפי שהנהיג האדמו"ר הרב פינטו, סגולה שהפכה לנכס צאן ברזל בעולם היהודי כולו.

לרגל הוצאת הספר החדש, פרויקט חג מיוחד - פרופיל מרתק על 'הממשיך' שגדל בין כותלי בית המדרש והפך ליד ימינו של אביו האדמו"ר.

עוד בשחר נעוריו, נודע רבי יואל פינטו כעילוי יוצא דופן, וכבר בגיל 12 הוא הוציא את ספרו הראשון 'אמרות טהורות' – המבוסס על חידושי אביו האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו. שקידתו בתורה ובהלכה הפכה לשם דבר בקהילות היהודיות בארה"ב – שם גדל והתחנך על ברכי אביו.

את כל נערותו ובגרותו העביר רבי יואל מול דפי הגמרא. את כתלי בית המדרש – לא היה עוזב גם בשעות הקטנות של הלילה. עוד טרם חגג את בר המצווה – סיים 500 דפי גמרא בתוך כחצי שנה, והיה למופת בכל סביבתו.

שיעורים בשידור חי למאות אלפי צופים

בשנים האחרונות, החל רבי יואל פינטו למסור שיעורים באורח קבוע, לאחר שאביו האדמו"ר הרב פינטו, הכריז עליו כממשיך דרכו. השיעורים שמשלבים מוסר, הלכה ואקטואליה - מועברים בשידור חי למאות אלפי צופים בכל העולם.

בהנהגת רבי יואל פינטו, אלפים מתכנסים כמידי שנה בפרשת ויחי במערת המכפלה שבחברון, שם בסמוך לקברי האבות, נערך מעמד תפילה וחיזוק. בשנה האחרונה שלפני פרוץ מגיפת הקורונה, הגיעו למעמד 36 אוטובוסים, מאילת ועד חיפה.

רבי יואל פינטו משמש את ידי אביו בתורה, ביראה ובהנהגה, ואביו רוחש לו אהבה יוצאת דופן. "הוא נולד לנו אחרי הרבה דמעות, עשר שנים של דמעות עברו עד שזכינו לילדים", סיפר האדמו"ר הרב פינטו ברגע של פתיחות, "רבי יואל הוא קדוש עליון, אור של עם ישראל, וממנו יבוא משיח צדקינו", אמר עליו האדמו"ר שהעיד על בנו כי הוא "קדוש במידת היסוד" וכי הוא "לא זז כל חייו מעבודת השם ולא זז כל חייו ממה שאמרנו לו".

באחד מהשיעורים ההמוניים, הרחיב האדמו"ר הרב פינטו בשבחים על בנו בכורו וסיפר עליו כך: "יום אחד כשהיה בגיל 12, נכנסנו לחדר שלו וראינו אותו עובד, שאלנו אותו 'מה אתה עושה?' והוא השיב: 'אבא, אני מכין לך מתנה לראש השנה ליומולדת', שאלנו אותו, 'מה המתנה?' והוא השיב: 'אני מכין ספר מהחידושים שלך', בן 12, הוא הוציא את הספר הראשון שלנו".

"רבי יואל הוא תלמיד חכם עצום, יש בו את כל המעלות", העיד עליו אביו האדמו"ר, "הוא תלמיד חבר שלנו, אהוב עלינו אהבה מרובה".

בהזדמנות אחרת, אמר האדמו"ר הרב פינטו על בנו כי הוא "קודש קודשים, מלא בתורה, גדוש ביראת שמים ובמעשים טובים, חכם ונבון, בקיא בכל עניין, סולת נקייה".

סומן כ'ממשיך' על ידי אביו האדמו"ר

כאמור, רבי יואל סומן בידי אביו האדמו"ר הרב פינטו כ'ממשיך' בהנהגת קהילת 'שובה ישראל', אשר לה עשרות ישיבות ובתי מדרש בעולם, מארה"ב, צרפת, בריטניה ועד ישראל ומרוקו.

בנוסף קהילת 'שובה ישראל' נודעה כמעצמת חסד ועזרה לנזקקים, בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים בשנה, גם בזה פועל רבי יואל, לצד אביו האדמו"ר, להמשיך את מסורת הצדקה והנתינה ולמנף אותה.

לפני מספר ימים, התייחס האדמו"ר הרב פינטו לספרו החדש של בנו – 'ויואל משה', וביקש מכל תלמידי ישיבת 'שובה ישראל' "ללמוד בשבתות בקביעות ולעסוק בו", לדברי הרב פינטו, הספר הוא "אור גדול", לדבריו, "אנחנו מתחזקים מדברי התורה הקדושים שכתובים שם. רבי יואל משה הוא קודש קודשים, ויש בספרו סודות תורה קדושים ונשגבים", כתב האדמו"ר לאלפי תלמידיו.

באגרת אחרת ששלח האדמו"ר הרב פינטו לתלמידיו, הוא התייחס לספר 'ויואל משה' של בנו בכורו והפליג על מעלתו, "בכל זמן שאנחנו רואים ושומעים מהתורות הקדושות של בני אהובי וחביבי, גדול בתורה וביראת שמים ובעבודת השם, דעת ישרה, נקי וטהור, יראת השם היא אוצרו - הרב הצדיק רבי יואל משה שיחי' – אנחנו מרגישים התעלות עצומה", כתב האדמו"ר.

הקבלה שקיבל האדמו"ר הרב פינטו על עצמו

האדמו"ר סיפר כי קיבל על עצמו לקרוא בכל שבת את הביאורים והחידושים שיסד בנו רבי יואל על ספר דברים, לדבריו, "מרגישים ורואים שזכה לרדת לעומק", וכי "רוח השם שורה עלו, וכל זה יש לרבי יואל בכוח הדבקות באהבת השם, יראת השם חזקה מאוד ודקדוק קשה על כל מצווה ממצוות התורה".

האדמו"ר סיפר על הקפדתו הגדולה של בנו במצוות 'כיבוד אב ואם' ואמר כי רבי יואל מצטיין בה, לדבריו, הוא מקיים 'כיבוד אב ואם' ב"צורה שמעטים זכו להשיג".

האדמו"ר הרב פינטו חזר והורה לבני קהילתו, לקבוע לימוד קבוע, בשבת קודש, בספר 'ויואל משה': "נחזק ונתחזק בתוך הלימוד היומי ביום השבת - שבת קודש ללמוד תמידים כסידרם מתוך 'ויואל משה' על ספר דברים", האדמו"ר הוסיף כי "יודעים אנו שזכות אבותם מסייעת וצדקתם עומדת לעד וכוח התורה ויראת השמים של בני אהובי שמעלתו רמה ומבני עליה - תעמוד איתנו ועם כל בני הקהילה".

גם במרוקו, שם מנהיג אביו האדמו"ר הרב פינטו את צרכי היהדות, השחיטה והכשרות – רבי יואל מוביל את פעילותה של 'שובה ישראל'. ידו לא זזה מיד אביו וכבר עתה אלפי תלמידי הישיבה מהעולם כולו - מבקשים את עצתו והכוונתו.

שיפוץ הציון באוקראינה, הצניעות והענווה

"זכינו שיש לנו את רבי יואל לצד מורינו ורבינו האהוב האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו", אומר חיים לוי, תלמיד ישיבת 'שובה ישראל' המתגורר בפריז, "יש ברבי יואל כוחות אדירים שקשה למצוא היום בדורינו".

לוי מבקש לספר מעשה שאירע עם רבי יואל שהוא היה עד לו: "לפני כשלוש שנים היינו יחד בהילולה של רבי שמשון מאוסטרופולי זצ"ל, בעיירת אוסטרופול באוקראינה. הציון של הצדיק היה נראה זקוק לשיפוץ והוא היה חשוף לגשם שירד על המתפללים. רבי יואל ראה זאת ומיד עלה במוחו רעיון לשפץ את הציון כראוי. בתוך זמן קצר הוא אסף כספים ויחד עם סיוע מקומי - שופץ הציון לרווחת המתפללים הרבים".

"רבי יואל פועל הרבה והכל בצניעות ובענווה", מסכם לוי, "גאונותו ושקידתו בתורה – הם דוגמא ומופת. הוא זכה להיות הממשיך לשושלת המפוארת של משפחת פינטו ולהיות לגאווה לזקניו הגדולים הבאבא מאיר זצ"ל ולמעלה בקודש הבאבא סאלי זצ"ל".

הרב יאשיהו פינטו הרב יואל משה פינטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!