י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
אינו נחשב קטניות

קנאביס רפואי לפסח: האם מותר לעשן או לצרוך בדרך אחרת?

למרות שאינו מוגדר כתרופה, אלא לשימוש רפואי, נשאלת השאלה גם לגבי השימוש בו במהלך החג. אז בואו נעשה סדר: צמח הקנאביס עצמו כשר לפסח גם לאלו שאינם אוכלים קטניות, על פי פסיקת מועצת גדולי התורה והרב קנייבסקי

קנאביס רפואי לפסח: האם מותר לעשן או לצרוך בדרך אחרת?
קנאביס צילום: Yonatan Sindel/Flash90

האם מותר לצרוך קנאביס רפואי בפסח?

אביב הגיע. אנו מרגישים את השינוי באוויר, בטמפרטורות שמתחילות לעלות ואת הפריחה הצבעונית שממלאת את הנוף. במקביל, כשחג הפסח בפתח, אנחנו מתחילים להתכונן לקראתו: קונים בגדי חג חדשים, מנקים את הבית ומבעירים חמץ. בעוד שבאוכל די ברור לנו מה הכשר לפסח ומה חמץ, כשמגיעים לתרופות המצב קצת שונה.

למרות שאינו מוגדר כתרופה, אלא לשימוש רפואי, נשאלת השאלה גם לגבי השימוש בו במהלך החג. אז בואו נעשה סדר: צמח הקנאביס עצמו כשר לפסח גם לאלו שאינם אוכלים קטניות, על פי פסיקת מועצת גדולי התורה והרב קנייבסקי. כלומר, למטופלי הקנאביס הצורכים אותו בעישון, אין בעיית כשרות בכלל, מכיוון שהם מעשנים את הצמח ללא תוספת כלשהי.

את שמן הקנאביס מפיקים מצמח הקנאביס, והוא מכיל תוספות שאינן חלק מהצמח. בשל תוספת זו, פעמים רבות נשאלת השאלה האם שמן קנאביס רפואי כשר לפסח?

לפני שנענה על שאלה זו, חשוב להבין שעקרונית, אופן ייצור שמן הקנאביס הרפואי, לא מאפשר מגע עם חמץ בזמן הייצור, בזכות ההקפדה המחמירה בתקן GMP. לשם הכנת שמן הקנאביס, מעורבב מיצוי זרעי הצמח בשמן למאכל. כל החברות מייצרות את השמן על בסיס שמן מאכל צמחי. רוב החברות המייצרות שמן קנאביס רפואי, למעט אחת, אינן בעלות תעודת כשרות לפסח מהרבנות.

הראשונה בארץ להוציא תעודת כשרות לפסח עבור מוצריה הנה חברת בול פארמה, אשר קיבלה אישור מרבנות נחל שורק. נכון לפסח תשפ"א, היא היחידה בשוק הקנאביס הרפואי הישראלי עם כשרות לפסח, לאוכלי קטניות ולכאלה שלא אוכלים קטניות.

בכל מקרה של ספק, מומלץ להתייעץ עם הרב.

האם מותר לעשן קנאביס רפואי בשבת או חג?

"איני מדליק אש בשבת. איך אני יכול לטפל בעצמי ללא עישון הקנאביס?"
שאלה זו עולה לא רק בהקשר לחג הפסח, אלא בכלל על ידי ציבור שומרי השבת מבין המטופלים. על פי הרב אברהם רזניקוב (רב המרכז הרפואי איכילוב ת"א) והרב אשר זנזורי, צריכת קנאביס בשבת או בחג, נחשבת לפיקוח נפש, ולכן היא מותרת.

ככלל, בשבת ניתן לצרוך קנאביס רפואי בדרך שאינה בעזרת הדלקת אש, כגון צריכת שמן קנאביס רפואי או בישול עם קנאביס - בעזרת שימוש בחמאת קנאביס או שמן קנאביס לבישול ניתן להכין את רוב המאכלים הכשרים לפסח, כמובן תוך שימת לב לבישול כשר: חמאת קנאביס לא תתאים לבישול שאינו חלבי.

שני הרבנים מציינים, ששימוש בקנאביס רפואי הוא בגדר פיקוח נפש וכי במידה וניתן, עדיף לצרוך את הקנאביס בדרכים שאינן מחללות את השבת והחג, כגון בישול עם קנאביס או צריכת שמן קנאביס כשר לפסח. במידה וצריכת הקנאביס בדרך שאינה עישון גורמת לטיפול בחומרת הסימפטומים להיות פחות אפקטיבי – ניתן לעשן את הקנאביס.
על מנת להימנע מהדלקת אש, ניתן להדליק נר לפני כניסת השבת, שישאר דולק לאורך כל השבת, וממנו להדליק את הקנאביס לעישון.

מצה עם ממרח שוקולד וקנאביס

אנו מציעים עוד אלטרנטיבה למי שלא רוצה להדליק אש בכלל, על מנת שלא ליצור ספק בחילול שבת: לצרוך את הקנאביס באמצעות מזון, על ידי אכילתו על מצה בצורת ממרח.

על מנת להכין ממרח שוקולד קנאביס, ניתן לקחת כל ממרח שוקולד שקיים בבית (ניתן להשתמש גם בריבה, דבש או חמאת בוטנים) להוסיף חמאת קנאביס ולערבב היטב. לכל 100 גרם ממרח שוקולד, או ממרח אחר לבחירתכם, יש להוסיף 10 גרם חמאת קנאביס.
שמרו על בריאותכם ובכל מקרה של ספק, התייעצו עם הרופא המטפל. מאחלים לכולכם חג פסח שמח!

מאמר זה נכתב בשיתוף בריא בישראל – קנאביס רפואי

קנאביס רפואי פסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד