י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
פרסום ראשון

קשיים בדרך ליישום הנורבגי במפלגות החרדיות

למרות רצונן של המפלגות החרדיות ליישם את החוק הנורבגי כדי להכניס נציגים נוספים למשכן, מתברר כי ישנן בעיות משפטיות לא מעטות שמונעות את היישום

קשיים בדרך ליישום הנורבגי במפלגות החרדיות
יונתן זינדל, פלאש 90

במפלגות החרדיות מבקשים למהר עם יישום החוק הנורבגי ולהכניס לכנסת ה-24 נציגים שכהינו בכנסת היוצאת, אלא שבתום בדיקה עולים קשיים משפטיים ליישום החוק שתעכב את כניסתם.

כך, בש"ס ביקשו להכניס את חבר הכנסת יוסי טייב שלא נבחר מחדש לכנסת ושובץ במקום העשירי ואת אברהם בצלאל ששובץ במקום ה-11, על ידי התפטרותם של השר אריה דרעי וסגן השר יואב בן צור.

ביהדות התורה ביקש להכניס לכנסת שלושה נציגים, בהם יעקב טסלר מקום 8, אליהו ברוכי מקום 9 ומשה רוט נציג צאנז ששובץ במקום העשירי. זאת על ידי התפטרות השר ליצמן וסגני השרים אורי מקלב ומאיר פרוש.

בימים האחרונים עלה הנושא לדיון משפטי, זאת לאחר ששרים צפויים להתמנות מחדש עם השבעת הממשלה הבאה, (בתקווה שלהם כי הם יהיו בממשלה הבאה), ולפי החוק שר או סגן שר רשאי להתפטר רק פעם אחת בקדנציה.

הקושי גדול עוד יותר במקרה של סגן שר, כאשר הוא כפוף למינוי שר, ומינויו מאושר בממשלה רק לאחר מינוי השר, מה שמביא לכך שיש פרק זמן של שעות ואפילו ימים שסגני השרים חוזרים לכנסת, ואז אין דרך להתפטר בשנית.

ל׳בחדרי חרדים׳ נודע כי בימים האחרונים נדרשו נציגי המחלקה המשפטית בכנסת בסוגיה, וקבעו כי שרים יוכלו להתפטר ללא כל קושי, ואילו סגני שרים יתקלו במוקש באם יתפטרו כעת וימונו מחדש, שלא יוכלו להתפטר שוב במסגרת החוק הנורבגי.

חוות הדעת הזאת מביאה לכך, שנכון לעכשיו רק השר אריה דרעי יוכל להתפטר לטובת יוסי טייב, ואילו ליצמן רשאי להתפטר רק במקרה ולא יתמנה מחדש לשר אלא לסגן שר בעקבות הוראת מועצת גדולי התורה, הוא יתקל בבעיה דומה לזו של סגני השרים.

כך או כך, במחלקה המשפטית הצביעו שלא להתפטר מייד עם השבעת הכנסת, שכן כוונת החוק לסייע בעבודת הכנסת, ומייד בהשבעה ועדות הכנסת לא יוקמו ועל כן המליצו להמתין מעט כדי שלא להצטייר כמי שמסדרים ג׳ובים.

חוק נורבגי יעקב ליצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד