י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"אסור לו להיות שחקן פוליטי"

הנשיא: "אבחן מי המועמד בעל הסיכויים הטובים"; בליכוד תוקפים

נשיא המדינה ראובן ריבלין דיבר לפני זמן קצר בפני חברי ועדת הבחירות המרכזית, ימים ספורים קודם שיחלו להגיע למעונו חברי הכנסת שימליצו על מועמדם להרכבת הממשלה | בדבריו הדגיש הנשיא ריבלין כי הוא עתיד להטיל את הרכבת הממשלה על בעל הסיכויים הגבוהים ביותר לכך

הנשיא: "אבחן מי המועמד בעל הסיכויים הטובים"; בליכוד תוקפים
השניא ריבלין והמועמדים צילום: צלמי פלאש 90

חמישה ימים קודם שחברי הכנסת יעלו למעונו של הנשיא כדי להמליץ על מועמד להרכב הממשלה, דיבר היום (רביעי) הנשיא ריבלין בפני חברי ועדת הבחירות שהציגו בפניו את תוצאות הבחירות.

הנשיא הבהיר בדבריו כי הפעם השיקול שינחה אותו בהחלטה על מי תוטל מלאכת הרכבת הממשלה יהיה מי הח"כ בעל הסיכויים הגבוהים ביותר לעשות זאת ולאו דווקא בעל הממליצים הרבים ביותר.

בהצהרה מול חברי הוועדה אמר ריבלין: "כולי תקווה שנבחרי הציבור ישכילו לשמוע את תביעת העם לחיבורים לא שגרתיים, לשיתופי פעולה חוצי-מגזרים, לעבודה עניינית ומסורה למען אזרחי ישראל כולם".

הנשיא התייחס לסוגיית הטלת המנדט להרכבת הממשלה ואמר: "בימים הקרובים אבחן מיהו המועמד בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להקמת ממשלה. השיקול המרכזי שינחה אותי הוא סיכוייו של חבר הכנסת הנבחר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. ממשלה שתשכיל לאחות את הקרעים בינינו ולשקם את החברה בישראל שספגה מכה קשה בצל מגפת הקורונה".

הנשיא גם התייחס בביקורת לחוסר בתקציב: "החברה הישראלית זקוקה לממשלה שתעביר תקציב מדינה, שתוביל דרך של ריפוי המערכות והאזרחים שנפגעו, ותחלץ את מוסדות המדינה מהקיפאון הפוליטי".

בליכוד לא נותרו חייבים ותקפו את התנהלות הנשיא ריבלין, בהודעה משותפת ששגרו ‏יו"ר הכנסת יריב לוין, שר האנרגיה יובל שטייניץ ושר הבט"פ אמיר אוחנה נכתב, "הנשיא לא קובע את תוצאות הבחירות! אסור לו להיות שחקן פוליטי. מאז הקמת המדינה כל נשיאי ישראל נתנו את ההזדמנות הראשונה להרכבת הממשלה למועמד שקיבל את מספר הממליצים הגדול ביותר - וכך צריך להיות גם הפעם.

בעקבות הדברים החריפים מחה"כ של הליכוד פרסמה ‏דוברות בית הנשיא הודעה עוקצנית: "הדברים שהופנו כלפי הנשיא על ידי שרים ויו״ר הכנסת, אינם מוסיפים כבוד לאומרם ומוטב היה להם, שלא יאמרו. כפי שאמר לפני שעה קלה נשיא המדינה, השיקול המרכזי שינחה אותו בבחירת המועמד עליו יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, הוא סיכוייו של המועמד להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. ‏כך עשו כל נשיאי ישראל לדורותיהם וכך פעל הנשיא בכל מערכות הבחירות הקודמות".

בנוסף, בתגובה להצהרת בכירי הליכוד שיגר יו"ר תקווה חדשה הודעה תקיפה בה כתב גדעון סער: "‏ההתקפה הפרועה של הליכוד על נשיא המדינה ימים לפני החלטתו לפי סמכותו הקבועה בחוק היא שלב נוסף במערכה שמנהל נתניהו נגד כל סמלי וסממני הממלכתיות. נתניהו מעוניין בשלטון מוחלט ונצחי תוך רמיסת כל מערכות המדינה. הגיע הזמן שיזוז הצידה ויאפשר לישראל לחזור לעצמה".

הפרשן עמית סגל התייחס לדברי הנשיא ועמד על כך שבדבריו הנשיא לא אמר כי יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בעל הממליצים הרב דווקא, אלא על בעל הסיכויים: "שימו לב לדברי הנשיא ריבלין: "לא מספר הממליצים אלא הסיכוי להרכיב. בהנחה הוודאית כמעט שאין לאיש 61, הנשיא מותיר בידיו שיקול דעת רחב מאוד. משלושה - בנט, לפיד ונתניהו - ייצא אחד".

לפני ריבלין נשא דברים יו"ר הוועדה פוגלמן, ששיבח את עבודתה של הוועדה במהלך הבחירות. "אין לי ספק שהתוצאות המפורסמות היום משקפות במלואן את רצון הבוחר. בבחירות האחרונות התמודדנו עם אתגר מיוחד והוא ניהול הבחירות בזמן הקורונה. ההשקעה והמקצועיות של הוועדה אפשרו לכולם, גם לחולים, להשתתף בבחירות חרף חוסר הוודאות והמורכבות חסרת התקדים שבפניהם ניצבנו", אמר השופט פוגלמן.

 

 

ראובן ריבלין ועדת הבחירות המרכזית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד