י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
נתניהו, לפיד או בנט

שבוע גורלי: מי ימליץ על מי; ומי יקבל את המנדט להרכיב ממשלה

הערב ייפגשו נפתלי בנט ויאיר לפיד לאחר שהראשון נפגש ביום שישי עם ראש הממשלה נתניהו. ביום שני ייוועץ נשיא המדינה עם נציגי המפלגות שנבחרו לכנסת וישמע מהם מי המועמד המומלץ עליהם להרכבת הממשלה | ביום שלישי יושבעו חברי הכנסת | בסוף השבוע יתבהר קימעא

שבוע גורלי: מי ימליץ על מי; ומי יקבל את המנדט להרכיב ממשלה
נתניהו/בנט/לפיד צילום: יונתן זינדל/מרים אלסטר, פלאש 90

השבוע יתבהר במעט הפלונטר הפוליטי שיחל עם פגישה מכרעת בין נפתלי בנט למוביל גוש השינוי יאיר לפיד, ימשיך בשלב ההמלצות בפני נשיא המדינה ולאחר מכן הטלת המנדט להרכבת הממשלה.

הערב (מוצאי שבת) ייפגש יו"ר 'ימינה' נפתלי בנט עם יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד כדי לבחון אפשרות לשיתוף פעולה לאחר שבערב השבת הוא נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו למפגש שנערך כשלוש שעות.

ביום שני יחל נשיא המדינה את שלב ההמלצות, אז יגיעו נציגי סיעות הכנסת וימליצו בפני הנשיא על המועמד שלטענתם יכול להרכיב את הממשלה ולקבל מידי הנשיא את המנדט לכך.

טרם ברור מי ישיג את רוב הממליצים, כאשר מה שידוע עד כה שבנתניהו צפויים לתמוך, ש"ס, הציונות הדתית, והליכוד, כשב'יהדות בתורה' הודיעה רק סיעת 'אגודת ישראל באופן ברור כי תתמוך בו.

ב'דגל התורה' הבהירו לאורך השבוע כי טרם הוכרע במי הם יתמכו, כשמחר (ראשון) יעלו נציגי המפלגה לגדולי ישראל כדי לקבל את הכרעתם. במפלגה הבהירו כי התמיכה בנתניהו אינה וודאית, למרות שמסתמן כי לבסוף הם יתמכו בו להרכבת הממשלה.

בגוש המבקש להחליף את השלטון, המצב מורכב יותר. במפלגות העבודה, ישראל ביתנו, מרצ וחלק מהרשימה המשותפת הבהירו כי ימליצו על יאיר לפיד כמועמדם לראשות הממשלה, אלא שייתכן ולבסוף ימליצו על מועמד אחר.

מי שטרם ברור כיצד ינהגו ביום שני, אלה ארבע סיעות, בראשם נפתלי בנט, שייתכן ולבסוף יקבל את המנדט בעצמו, כשעל פי ההערכות הוא צפוי להמליץ על עצמו, כך גם תקווה חדשה שטרם הודיעה וכן סיעת רע"מ של מנסור עבאס, כשלא ברור אם ימליצו על מנהיג הימין או מנהיג גוש השינוי.

בתוך כך, העיתונאי מוחמד מג'אדלה, מגיש כיר ברדיו 'א-נאס' מדווח הערב כי ברשימה משותפת וברע"מ החליטו לא להמליץ על אף מועמד.

הנעלם הגדול הוא בני גנץ על שמונת המנדטים בהם זכה בהפתעה, שהצהיר בשבוע האחרון כי יהיה האצבע ה-61 של מי שירכיב את הממשלה מלבד נתניהו, כשמסתמן כי הוא נמצא בגוש יחד עם בנט (7) וסער (6) המונה יחד 21 מנדטים. 

העיתונאי יאיר שרקי דיווח ב'חדשות 12', כי בנט צפוי להבהיר שאין בכוונתו להיות ראש ממשלה מהימין בממשלת שמאל. הפתרון שמוצע בגוש ה-21 שכולל את סער - בנט - גנץ הוא ממשלה פריטטית. בקואליציה יהיו יותר אצבעות לשמאל אבל בכנסת יש רוב לימין. המנגנון הפריטטי יבטיח כח שווה לכל אחד מאגפי הממשלה.

ביום שלישי תתכנס לראשונה מליאת הכנסת ה-24 להשבעת הח"כים, ובמקביל יודיע נשיא המדינה ראובן ריבלין על מי הוא מטיל את המנדט להרכבת הממשלה, כשבשבוע שעבר הוא הבהיר כי יהיה זה מי שיש את הסיכויים המרובים להקים את הממשלה.

בתום השבוע הזה אמור להתבהר במעט הפלונטר הפוליטי, הגושים יתבהרו, וכן מקומו של נפתלי בנט במפה הפוליטית, האם יחליט ללכת עם מחנה 'השינוי' או שמא יקבל תמורה מתאימה וילך לצד בנימין נתניהו.

בחירות 2021

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד