י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
חיסכון של מיליארדים

ישראל מציינת שיא עולמי בתרומות כליה אלטרואיסטיות

עמותת "מתנת חיים" תגיע בקרוב לשיא מיוחד ומרגש: קובי אושרת שקיבל כליה מתורם: "מאז ההשתלה חיי מופלאים". השר טרופר, שתרם כליה בעבר: "לא היה פחד"

ישראל מציינת שיא עולמי בתרומות כליה אלטרואיסטיות
תרומת כליה צילום: צילום מסך

שיא עולמי מרגש במיוחד ייקבע היום במדינת ישראל, עם ביצוע ההשתלה האלף של תרומת כליה אלטרואיסטית דרך עמותת "מתנת חיים". את התרומה המיוחדת הזאת לא יזכה לראות מקים העמותה, הרב ישעיהו הבר ז"ל, שנפטר בימים אלה בדיוק לפני שנה מנגיף הקורונה.

מאז הקים הרב הבר את העמותה נרשם גידול של כ-400% במספר תורמי הכליה. כשני שלישים מהתורמים הם גברים ושליש נשים. כך דווח הבוקר ב"ישראל היום".

הרשות המקומית התורמת ביותר בארץ היא מועצה אזורית הר חברון עם יותר מ־3.5 תורמי כליה לאלף תושבים. נתון מעניין במיוחד הוא שכ־40% מהתורמים הם מורים ואנשי חינוך. החיסכון לקופת המדינה מהשתלות כליה של מתנת חיים נאמד ביותר מארבעה מיליארד שקלים, והוא מתבטא, בין השאר, בחיסכון בטיפולים, בימי אשפוז ובתרופות. דווקא בשנה האחרונה, שנת קורונה, חלה עלייה בכמות ובקצב התורמים.

בעמותה מספרים על שבועות עם חמש ואפילו תשע השתלות בשבוע. הסיבה לעלייה, הם מסבירים, היא מודעות לסוגיית תרומות הכליה ותחושת הערבות ההדדית שהביאה איתה מגיפת הקורונה.

קובי אושרת, שתרומת כליה הצילה את חייו בשנה האחרונה, אמר כי: "מאז ההשתלה החיים מופלאים. ההשתלה הצליחה מעל המצופה. מצבי הגופני השתפר פלאים. חזרתי להיות בחור צעיר. אני מרגיש נפלא, פעיל, עושה ספורט, הופעות. חזרתי 30 שנה אחורה ועוד לא עברה שנה בכלל מאז ההשתלה".

על הקשר עם התורם שלו, יואב מתתיהו, הוא מוסיף: "הפכנו למשפחה. הוא ורעייתו אנשים מדהימים". לדבריו, "אנשים שמחליטים לתרום כליה מצילים חיים חד וחלק. וזה קורה רק פה בישראל. זה מדהים".

השר חילי טרופר שתרם כליה לפני קצת יותר משנה סיפר כי: "לא היה פחד מלתרום, ישבתי עם הרופאים לפני והם הסבירו לי את התהליך, הבנתי שהסיכון קטן מאוד. לקחו כמה שבועות התאוששות אבל אחריהם חזרתי לשגרה מלאה. היום אני שנה אחרי, ואם לא תדבר איתי על זה לא אזכור שעשיתי. נכון שזה ניתוח אבל הידיעה שבסבירות גבוהה הוא מציל חיים - זה מנצח הכל".

על ההגעה לאלף תורמים, אומר טרופר כי: "זו אחת הגאוות הישראליות הכי גדולות שיש. ישראל מקום ראשון בעולם בתרומה אלטרואיסטית מהחי. אנחנו עם מופלא וקסום. זה פלא ישראלי ויהודי". לדבריו, "יש לנו ביקורת עצמית מפותחת ויש מספיק צרות להתלונן עליהן, אבל זה בעיניי גאווה ישראלית אנושית שאין דומה לה".

השר טרופר מסכם כי: "אני בקשר עם יאיר (מי שקיבל את כלייתו של טרופר). הניתוח יצא ביום ההולדת ה־60 שלו. אנחנו בקשר, מדברים כל יום שישי. לא החמצנו אף שישי אחד גם כשהיה עמוס במיוחד. זה מרחיב את הלב כל פעם מחדש".

תרומת כליה מתנת חיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד