ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
מאגרי מידע עצומים

מה צריך ללמוד כדי להיות אנליסט נתונים

דאטה אנליסט הוא מדען של נתונים. עליו לחקור את הדאטה כדי לגלות תובנות נסתרות ולאתר מגמות. מלבד היכרות מעמיקה ועבודה עם מסדי נתונים עליו לדעת מספר שפות תכנות ושפות סטטיסטיות, שיטות עבודה עם כלים גרפיים, וכיצד לתרגם צרכים עסקיים לכלים טכניים, שלבסוף יהפכו את מאגרי המידע העצומים לדאטה ברת-השגה. הנה כל מה שצריך ללמוד כדי להיות אנליסט נתונים

מה צריך ללמוד כדי להיות אנליסט נתונים
דאטה אנליסט צילום: depositphotos

כלים טכניים וכלים ניהוליים

בשונה מהנהוג לחשוב, אנליסט נתונים אינו מקצה את רוב זמנו לסידור טבלאות במסדי הנתונים ולכתיבת קודים, למעשה פעולות אלו הן תוצרים של חשיבה עסקית מעמיקה, שמטרתה להביא לידי ביטוי דרישות עסקיות בכלים טכניים. לכן אנליסט הנתונים נדרש "לדבר" בשתי שפות עיקריות. הראשונה – השפה העסקית, עליו להכיר את תהליכי השיווק, המכירה, נהלי עבודה, תרבות ארגונית, סביבה תחרותית וכן הלאה. והשנייה – טכנית, עליו להכיר שפות תכנות, שפות סטטיסטיות, עבודה על מערכות מבוססות גרפיקה וביצוע פעולות במסדי נתונים. השילוב בין תחומי הידע, יאפשר לו להפוך מידע לידע ולסייע לארגון בתהליכי קבלת החלטות מבוססי דאטה.

מהם הכלים הטכניים הנדרשים למנתח הנתונים?

אנליסט הנתונים נעזר במספר כלים טכניים חלקם ידועים לכל וחלקם שייכים לעולמות תוכן מקצועיים יותר. עליו להיות בקיא בעבודה עם קבצי אקסל, עליו להכיר שיטות למיון ולסינון של מידע, גם היכרות עם כלי ה-Power Point חשובה, וכך גם היכרות עם Access ו- Word . מעבר לכך כאשר מנתח נתונים עובד בסביבה עסקית עליו להכיר את רזי העבודה עם כלי ה-BI  הארגוני לרבות בניית מודלים, יצירת ממשקים למקורות שונים, שימוש באינפו-גרפיקות כדי לשפר את תצוגת המידע, יכולת לאפיין דוחות, ידע בטעינת מידע אל מערכת המידע וידע טכני בכתיבת קוד פשוט, שלרוב נעשה באמצעות שפת ה- SQL. יש לציין שחברות המפעילות מערכות BI כוללות כלים אלו כחלק מתוכנית ההכשרה ובין היתר הן מתמקדות בתחום הדמיית הנתונים – האפשרות להציג קשרים בין נתונים כמותיים באמצעות דימויים חזותיים, כך שניתן יהיה להעביר כל מקור נתונים לטבלה, תרשים, גרף וכן הלאה.

אילו כלים ניהוליים נדרשים למנתח הנתונים?

רבים מהאנשים שפועלים היום כמנתחי נתונים בהייטק אינם בהכרח בעלי רקע טכני. חלקם שימשו כמנהלי מכירות או מוכרנים, אחרים פעלו בתחומי ההדרכה, ישנם כאלו שהגיעו מתחומי ניהול המוצר, כאשר המכנה המשותף להם נוגע להבנה עסקית-ניהולית. מנתח נתונים מקצועי ומיומן מדבר בשפה עסקית-ארגונית, הוא מבין מהם כלי ה-KPI, מה המשמעות של הגדרת יעדים ומטרות, מהו מיצוב עסקי, כיצד להתייעל מבחינה תפעולית וכן הלאה. הוא מדבר בשפה שיווקית, ועליו ליצור תוצרים קריאים, ברורים וקלים לעיבוד. תוצרים שלבסוף יענו על השאלות, שאותם הארגון מבקש לחקור. מעבר לכך, יש להבין את מהות העבודה האנליטית. ברוב המקרים מנתח הנתונים פועל "לבד בשטח", עליו לגלות יוזמה, עצמאות, לעורר ולקדם תהליכים, לכוון את הארגון לפתרונות, שעומדים במסגרת התקציב שלו, להציע חלופות, להכיר מקרי-בוחן מארגונים זהים או בעלי מאפיינים דומים. לכן העבודה עצמה מצריכה יצירתיות, יכולת תקשורת גבוהה ויכולת ירידה לפרטים.

לסיכומו של עניין, כפי שניתן לראות אנליסט הנתונים הוא אדם המשלב בין ידע ניהולי לידע טכני, עליו להיות בקיא בשפה העסקית, בדרישות, בציפיות ולהדגים לנציגי הארגון בו הוא פועל את יכולות המערכת. בכובעו השני אנליסט הנתונים הוא איש טכני, שנדרש לבנות מודלים ולהכיר כלים טכנולוגיים, ביניהם תוכנות ושפות תכנות, שפות סטטיסטיות, גרפיקה, עבודה עם מסדי נתונים, טעינת נתונים ושליפתם, כתיבת קודים ובניית מודלים דיגיטליים.

אנליסט המלצות אנליסטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד