י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מאמר לגיל השלישי

שיקום גריאטרי: ייעוץ ראשוני ללא עלות

אוכלוסיית הקשישים בארץ הולכת וגדלה. בזכות הרפואה המתקדמת, תוחלת החיים גדלה, יותר אנשים חיים ומזדקנים עם מחלות רקע ומחלות כרוניות. כיצד המצב הזה משפיע על מערכת הבריאות בארץ? יותר מבוגרים נזקקים לשיקום, לפחות פעם אחת בחיים, בהגיעם לגיל השלישי. מהו שיקום גריאטרי? מי זקוק לו? וכיצד הוא יכול לשפר את איכות חייהם של הקשישים בארץ? צוות המומחים של Restart Therapy בא לענות על כך במאמר הבא

שיקום גריאטרי: ייעוץ ראשוני ללא עלות
שיקום גריאטרי צילום: אסתי נעים פלד

כל אדם מעל גיל 65 נחשב במדינה לקשיש. לפני 40, 50 שנה עוד היה הגיון במשפט הזה. אבל היום, במאה ה-21, מבוגרים בני 65 הינם עדיין יצורים פרודוקטיביים, חלקם בריאים, עובדים וחיוניים יותר תמיד. אם בעבר, מחלות כרוניות הובילו לכך שאנשים חיו פחות שנים בלי שום איכות חיים, היום, בזכות הרפואה והשיקום המתקדמים בארץ, אנשים יכולים לחיות שנים רבות, גם לצד מחלות רקע ומחלות כרוניות שונות, באיכות חיים ללא פשרות.

"הזדקנות טבעית" מול חיים עם מחלה כרונית

בעקבות שינויים גופניים ומנטאליים המתרחשים עם הגיל, הקשיש נמצא בקבוצת סיכון לנפילות, שברים, חולשה גופנית, ואיטיות בתפקודי החשיבה. כל אלה עלולים להוביל לאשפוז, או לתקופה כזו או אחרת של שכיבה ממושכת והעדר פעילות, ירידה תפקודית וצורך בעזרה מאדם נוסף, ופגיעה באיכות החיים ושביעות הרצון מהחיים.

השכיחות למחלות כרוניות גם כן עולה ככל שהגיל עולה. קשישים חשופים יותר למחלות כרוניות כגון אירוע מוחי, פרקינסון או דמנציה. חיים עם מחלה כרונית מובילה בהמשך להזדקנות עם מחלה כרונית. המחלה עצמה משפיעה על תהליך ההזדקנות של אותו קשיש, בכך שהיא מגבירה את השכיחות לאשפוזים חוזרים בבית החולים ומגבירה את הסיכון לכך שבסוף חייו יהיה סיעודי ויזדקק לעזרה של מטפל.

שיקום גריאטרי- מה הוא כולל ולמי הוא מתאים?

Restart Therapy הינו מערך שיקום אשר מתמחה בשיקום גריאטרי ומציע מגוון שירותים באופן פרטי בביתו של הקשיש. שיקום גריאטרי מתייחס לשיקום וטיפול מגוון רחב של מצבים המאפיינים את הגיל השלישי:

נפילות בגיל השלישי.1/3  מהמבוגרים מעל גיל 65 יפלו לפחות פעם אחת בשנה, אצל מבוגרים מעל גיל 80 הסטטיסטיקה עולה ל-50%, כך שכל מבוגר שני ייפול לפחות פעם אחת בשנה. אדם מבוגר עם מחלה נוירולוגית ברקע, כמו דמנציה או פרקינסון, עלול ליפול בהסתברות גבוהה אף מזה. רוב הנפילות מתרחשות בבית ומסתיימות בחבלות יבשות וכאבים. עם זאת, ישנם מצבים בהם הנפילה עלולה לגרום לחבלת ראש או לשבר.

שברים בגיל השלישי. השילוב הקטלני בין בריחת סידן והיחלשות העצמות בגיל המבוגר (אוסטיאופורוזיס) לבין הסיכון הגובר לנפילות, מוביל לכך שקשישים רבים נחבלים וסובלים משברים. התוצאות השכיחות ביותר של נפילה בגיל המבוגר הוא שבר בצוואר הירך, שבר בירך או שבר באגן. גם ללא נפילה, שחיקה של מערכת שריר-שלד בגיל המבוגר, עלולה להוביל לכאב, הגבלה בתנועה ואף לצורך בניתוח להחלפת המפרק השחוק.

מחלות של הגיל השלישי. כל אדם מעל גיל 65, עם או ללא מחלות רקע, נמצא בעל סיכון מסוים לחלות במחלות כרוניות (נוירולוגיות), כמו אירוע מוחי בגיל מבוגר, מחלת פרקינסון או דמנציה. מחלות כרוניות בגיל המבוגר עלולות להוביל לקושי בניידות והליכה, קושי בביצוע פעולות יומיומיות (כמו רחצה, לבוש ואכילה), קושי בבליעה, ירידה במשקל ומצבי סיכון תזונתיים.

ירידה קוגניטיבית בגיל השלישי. אנשים מבוגרים נוטים לשכוח דברים לעיתים קרובות יותר, בעקבות השפעות העלייה בגיל על יכולות קוגניטיביות כגון מהירות עיבוד מידע, זיכרון, קשב, ריכוז, מהירות תגובה, גמישות המחשבה ועוד. ההמלצה הרווחת כיום היא שילוב של תוכנית אימון קוגניטיבי בשגרה היומית. אנחנו בRestart Therapy מתמחים בשיקום קוגניטיבי בגיל המבוגר, מציעים שירות הכולל אבחון קוגניטיבי וטיפול בבית הקשיש, הכולל גם התאמת תוכנית אימון אשר מותאמת אישית לאדם, לעיסוקים שלו, תחומי עניין ותחביבים, חוזקות וחולשות, צרכים ורצונות.

צוות המטפלים של Restart Therapy כולל פיזיותרפיסטים, מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת ודיאטניות אשר כל מטרתם הוא לשפר את איכות חייו של האדם המבוגר, להפחית סיכונים פוטנציאליים למשל נפילות בבית, למנוע מצב של אשפוז ולשמור על חיוניות מערכות הגוף והמוח.

מצבי דה-קונדישנינג (Deconditioning) בגיל השלישי

ברפואה הגריאטרית, דה-קונדישנינג מתאר מצב של ירידה בכושר הגופני/המנטאלי ולעיתים אף אובדן תפקוד (למשל היכולת ללכת), כתוצאה משכיבה ממושכת במיטה או חוסר פעילות במשך זמן ממושך. מצבים כאלו מאפיינים מצבי אשפוז ממושכים. בגיל השלישי כל נפילה, שבר, או החמרה במצב רפואי עלולה להוביל לאשפוז, ולכן מדובר בתופעה שכיחה למדיי.

התופעה הזו של מצבי דה-קונדישנינג, שכיחה אף יותר, בעקבות הקורונה. הקורונה מובילה להסתגרות בבית, בידוד חברתי, הפחתה משמעותית בפעילות גופנית, אירועים חברתיים, מפגשים משפחתיים ועיסוק בתחביבים ותחומי עניין משמעותיים. כל אלה, עלולים להוביל לירידה במצב הרוח, ירידה בכושר הגופני, תזונה לקויה, ירידה קוגניטיבית ולצורך בשיקום ותוכנית טיפול מותאמת.

צוות המטפלים של Restart Therapy מכיר היטב את הבעיה, ומזמין אתכם לייעוץ טלפוני ללא עלות בטלפון שמספרו 077-9966400 במטרה לסייע לכם בקבלת מידע חיוני בנוגע למניעה, שיפור ושימור איכות החיים בגיל המבוגר. למידע נוסף על כל השירותים שלנו הנכם מוזמנים לבקר באתר שלנו www.restart-therapy.co.il

גריאטריה שיקום מרכז גריאטרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד