י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בגיל 101

חסידת אומות העולם המבוגרת ביותר בעולם הלכה לעולמה

נפטרה בשם טוב: יחד עם אמה החורגת מריה, סייעו השתיים לאברהם יאבלונסקי, ועוד 3 יהודים נוספים להציל את חייהם ולהימלט מאימות וזוועות הנאצים | הייתה חסידת אומות העולם המבוגרת בעולם ולפני כ-30 שנה זכתה לכבוד מיוחד מ'יד ושם'

חסידת אומות העולם המבוגרת ביותר בעולם הלכה לעולמה
פלאש 90

אנה הלנה קוז'מינסקה ואמה קיבלו לפני כ-30 שנה ממוזיאון 'יד ושם' את עיטור "חסידות אומות העולם" על פעילותן, לאחר שהתברר כי הסתירו וסייעו לעוד שלושה יהודים במהלך המלחמה והצילו את חייהם. לפני כשנה הגיעה אנה הלנה לגיל מאה קיבלה לוח זיכרון מיוחד מנשיא פולין. בשבוע שעבר היא נפטרה.

אנה הלנה הייתה חסידת אומות העולם המבוגרת בעולם שיחד עם אמה החורגת סייעה להסתיר יהודי בשם אברהם יאבלונסקי תוך שהעניקו לו זהות בדויה וסיכנו את חייהן, לצד הצלת עוד שלושה יהודים נוספים.

בשבוע שעבר כאמור היא הלכה לעולמה בגיל 101. על פי הידוע, קוז'מינסקה היתה חסידת אומות העולם המבוגרת ביותר שנותרה בחיים מאז מלחמת העולם השניה, עד פטירתה בשבוע שעבר.

בדברי הימים היא נכתבה כ'חסידת אומות העולם' לאור כך שבשנים תש"ד-תש"ה, יחד עם אמה החורגת מריה, סייעו השתיים לאברהם יאבלונסקי, שהיה אז ילד בן 8 ,שהוברח אל מחוץ לגטו לודז' על ידי בני משפחה וחברים. קוז'מינסקה ואמה החורגת לקחו את יאבלונסקי תחת חסותן, העניקו לו זהות בדויה סייעה לו להסתובב חופשי ללא חשש מהנאצים. בזכות פעילותן של אנה ואמה החורגת מריה, ניצלו חייו של יאבלונסקי שעלה לאחר המלחמה לישראל. 

חסידת אומות העולם שואה יד ושם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד