י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

התפוח לא נופל רחוק מהתנור

תפוחי אדמה מאז ומעולם הרגישו בנוח בתנור, שמאפשר לצלות אותם עד שהם רכים מבפנים וקריספיים מבחוץ. יש אינספור מתכונים של תפוחי אדמה בתנור, בשלל גרסאות, עם תוספות שונות ותיבול מכל הסוגים. הכנו לכם 3 מתכונים מנצחים למנה האהובה

התפוח לא נופל רחוק מהתנור
תפו"א אפויים צילום: פיקסביי

תפוח אדמה מוקרם, גראטן, או רקוט קראמפולי - לכל מדינה ולכל עדה יש את המתכון שלה לתפוח אדמה בתנור. מספר שיטות ההכנה הוא אינסופי: בחלק מבשלים את תפוחי האדמה לפני האפייה, להשגת רכות מרבית, באחרים מערבבים אותם עם תבלינים ועשבי תיבול, או אופים בחמאה ושמנת. בין אם מדובר בתוספת או במנה בפני עצמה, אי אפשר להכחיש שתפוחי אדמה בתנור הם מנה ממכרת שמתחסלת בשניות. אז מה הגרסה האהובה עליכם?

תפוח אדמה מוקרם בתנור

מדובר במנה פשוטה להכנה אבל טעימה להפליא. לא צריך להתחכם: תפוחי אדמה ושמנת הולכים כל כך טוב ביחד, שבקושי צריך להתעסק איתם. את המנה הזאת, שהיא מושלמת לארוחת החג של שבועות, אפשר להכין ברבע שעה - תפוח אדמה מוקרם בשמנת, שמוגש לשולחן כשהוא חם מהתנור.

מה תצטרכו? תפוחי אדמה כמובן, וגם מיכל של שמנת לבישול. הטיפ שלנו הוא להוסיף למנה גם קופסה של פטריות שמפיניון שטופות היטב וחתוכות לפרוסות. בנוסף תצרכו חמאה, שתי שיני שום כתושות, גבינה צהובה מגוררת, אגוז מוסקט ומלח ופלפל לפי הטעם.

מתחילים בבישול תפוחי האדמה בסיר גדול עם הרבה מים. אפשר לקלף אותם קודם אבל ממש לא חייבים. כשתפוחי האדמה מתרככים מסירים אותם מהאש ומניחים להם להתקרר.

בינתיים מכינים את הרוטב: ממיסים חמאה במחבת, ומטגנים את השום. חשוב להיזהר שלא לשרוף אותו. מוסיפים את הפטריות, את התבלינים, ואחרי טיגון קצר גם את השמנת.

אחרי שתפוחי האדמה התקררו אפשר לחתוך אותם לפרוסות ולסדר בתבנית. יוצקים מעל את הרוטב, מפזרים את הגבינה ואופים בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות עד שהחלק העליון מוקרם.

גראטן צרפתי

הגראטן הוא גרסה צרפתית ומתוחכמת יותר של תפוח אדמה מוקרם, והוא כולל לצד תפוחי האדמה גם שורשים נוספים, כמו שורש פטרוזיליה ושורש סלרי. את הגבינה הצהובה מהמתכון הקודם נחליף בגבינת גרוייר או פרמזן.

כדי להכין גראטן תצטרכו תפוחי אדמה, שורש פטרוזיליה, שורש סלרי, שתי שיני שום כתושות, שמן, מיכל שמנת מתוקה, גבינת גרוייר מגוררת, מלח ופלפל.

במנה הזאת אפשר לדלג על שלב הבישול ולעבור ישר לשלב האפייה. חותכים את הירקות לעיגולים דקים במיוחד, ומערבבים עם יתר החומרים. מעבירים לתבנית משומנת, ומכסים בנייר אפייה עם רדיד אלומיניום מעל - חשוב ליצור אטימה מלאה.

אופים בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות במשך כ-35 דקות, ואז מורידים את הכיסוי ואופים שוב עד להשחמה של החלק העליון.

רקוט קרומפאלי הונגרי

מנת תפוחי האדמה הזאת היא פופולרית במיוחד בקרב יהודי הונגריה, ויש לכך סיבה טובה: מי יכול להגיד לא לשכבות של תפוחי אדמה, ביצים, שמנת וגבינה?

כדי להכין את המנה הזאת תצטרכו 6 עד 8 תפוחי אדמה, 6 ביצים, גביע שמנת חמוצה, חמאה קרה, 200 גרם גבינה צהובה מגוררת, ומלח ופלפל לתיבול.

מבשלים את תפוחי האדמה במי מלח עד שהם רכים אבל לא מתפרקים. במקביל מבשלים את הביצים כ-8 דקות במים רותחים. נותנים לתפוחי האדמה והביצים להתקרר ואז פורסים אותם לפרוסות. מסדרים בתבנית פיירקס שכבות של תפוחי אדמה, ביצים, ותלוליות קטנות של שמנת חמוצה. מעל מפזרים את הגבינה ומניחים קוביות של חמאה. אופים בתנור שחומם מראש ל-190 מעלות כ-40 דקות, עד שהגבינה ב

תפוחי אדמה תפוחי אדמה בתנור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד