י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

האדמו"ר מסלונים: אין לנו שולחן אחד שיושבים כולנו יחד

חזרה למועצת? בפגישה שקיים עם האדמו"ר מצאנז, התבטא האדמו"ר מסלונים: "אם היו יושבים ליד שולחן אחד נראה לי שכל המצב היה שונה" • לפני תשעה חודשים מנה האדמו"ר שלוש סיבות מדוע אין להצטרף למועצג"ת

האדמו"ר מסלונים אצל הגראי"ל שטיינמן
האדמו"ר מסלונים אצל הגראי"ל שטיינמן

האם פרשת עמנואל, שהביאה כבר לפשרה בהנהלת חינוך העצמאי, תביא גם לשלום ואחדות במועצת גדולי התורה, שאיבדה מזוהרה בשנים האחרונות?

בפגישה שנערכה בין האדמו"ר מצאנז והאדמו"ר מסלונים בבית האדמו"ר מסלונים בירושלים, העלה האדמו"ר מסלונים את גודל האחדות שהייתה בכנס הרבבות עם כנסתם של 'אסירי עמנואל' לכלא, ואמר בשם אביו, בעל 'הנתיבות שלום' זצ"ל, שאמר על מועצת גדולי התורה - שהמעלה שלה אינה רק בהחלטות שמחליטים שם, אלא עצם הדבר שיושבים יחד, בשולחן אחד, "היו זמנים שהרגישו שאלוקים ניצב בעדת אל. יפתח בדורו כשמואל בדורו... אם היו יושבים ליד ששולחן אחד נראה לי שכל המצב היה שונה".

פרטי השיחה מתפרסמים בעלון 'בצילא דמהימנותא', היוצא-לאור מידי שבוע על-ידי חסידי צאנז, ובו מדווחים פגישותיו ושיחותיו של האדמו"ר:

אתר 'בחדרי חרדים' מגיש את הקטעים הרלוונטיים מתוך השיחה המרגשת בין שני האדמו"רים:

בשעה 9.00 יצא מרן שליט"א לעבר עיה"ק ירושלים. בתחילה סר לביקור בביתו של כ"ק האדמו"ר מסלונים שליט"א, וזהו תוכן השיחה:

האדמו"ר מסלונים קיבל את מרן שליט"א ברוב כבוד וחביבות, והציג את בניו שליט"א: הרה"ג רבי משה שליט"א ראש ישיבת סלונים והרה"ג ר' מרדכי שליט"א משגיח בישיבת דרכי תורה.

האדמו"ר מסלונים: באמת חשבתי כבר אתמול לטלפן ולהודות אודות הדרשה (שנשא מר"ש בשוה"ט ט' תמוז), שבמצב כזה שאנו נמצאים בו כעת הרי שדברי הרבי היו לנו כמים קרים על נפש עייפה ממש, והיה זה לנו לחיזוק גדול, כי אחרים טוענים עלינו שאנו סתם עקשנים...

מרן שליט"א: זה חיוב על כל הכלל ישראל...

האדמו"ר מסלונים: אין אנו נפגשים יחד כל כך בתדירות.. אין לנו שולחן אחד שיושבים כולנו יחד.

מרן שליט"א: זהו חלק מצרת הדור.

האדמו"ר מסלונים: אך האחדות ששררה ביום הזה שנכנסו לכלא, היה להפליא, היה כולו אחדות, וזהו הדבר הגדול ביותר.

מרן שליט"א: אנו רואים שבכל דבר שהלכו כולם יחד באחדות הצליחו ועשו פרי.

האדמו"ר מסלונים: זהו הדבר הנדרש מאיתנו במלחמה נגד הסט"א.

מרן שליט"א: האיך יכולים באמת לעשות זאת?

האדמו"ר מסלונים: צריכים לחשוב על כך, ואסור להתייאש מזה. אבי זצ"ל היה אומר על ישיבת מועצגה"ת שהמעלה של זה אינו רק בהחלטות שמחליטים שם, אלא עצם הדבר שיושבים יחד ליד שולחן אחד... חוץ מזה אמר שהיו זמנים שהרגישו ממש אלוקים ניצב בעדת א -ל... יפתח בדורו וכשמואל בדורו, אם היו יושבים ליד שולחן אחד נראה לי שכל המצב היה שונה.

האדמו"ר מסלונים: אצלי היה די הדיבורים של הרבי שליט"א שהיו מעל ומעבר.

מרן שליט"א: שנוכל לבוא לשמחות.

יצוין, כי בחודש תשרי פרסם אתר 'בחדרי חרדים' שיחה בלעדית שהתקיימה במעונו של האדמו"ר מסלונים, בעת ביקור משלחת במעונו, במהלכה התנגד בכל תוקף להצטרפות למועצת גדולי התורה.

תוכן השיחה, שהועברה לידי אתר 'בחדרי חרדים', על-ידי אחד מהמשתתפים מובאת כאן בשנית. כפי שניתן לראות פרשת עמנואל, הביאה את האדמו"ר מסלונים להכיר בחשיבות התכנסות משותפת של גדולי ישראל, מה שרק לפני מספר חודשים נראה כבלתי ניתן למימוש.

במהלך השיחה שהתקיימה בחודש תשרי, העלה הבכיר שבחבורה את עניין ה'מועצת'. למה שהרב'ה לא יצטרף למועצת גדולי התורה ויחזק אותה?, שאל. הדובר הוסיף כי באם האדמו"ר יצטרף למועצת, הדבר ייקר את מעמדו של הגוף שבשנים האחרונות איבד מזוהרו.

האדמו"ר אמר: יש לי תשובה, ואחלק אותה לשלושה חלקים.

"ראשית", החל לנמק, "אבי בעל ה'נתיבות שלום', פרש ממועצת גדולי התורה (בשנת תשמ"ד, בסמיכות להקמת תנועת ש"ס. ש.א), ואני לא אכנס למקום שאבי פרש ממנו.

"שנית", המשיך הרבי, "היום, הרי הכול הולך לפי דיוויזיות. אם אתה דיוויזיה כמו החסידויות הגדולות - שומעים לך; אם אתה קטן, לא יקשיבו לדעותיך. אני לא רוצה לשמש כחותמת גומי במועצת".

האדמו"ר הוסיף, כי לפני הבחירות האחרונות, כשהגיעו עסקני 'אגודת ישראל' להחתים אותו על ה'קול קורא', הוא התנה זאת בהתחייבותם של הח"כים לחתום על מסמך, לפיו הם מחויבים להישמע לגדולי ישראל. ואכן, חברי הכנסת חתמו והתחייבו להישמע לדעתם של גדולי התורה. הדבר הזה מלמד אותי, שמתי שצריכים אותי, אני יכול להשפיע. וזאת גם אם אני לא חבר במועצת גדולי התורה, הוסיף האדמו"ר.

ואז עבר הרבי לנימוק השלישי: "בציבור החרדי מופיעים כיום מדי יום שלושה עיתונים. כל עיתון נבנה על גבו של עיתון אחר. אין עוד ציבור בעולם, שיש לו מספר כזה של עיתונים. ביום שהמצב הזה ייפסק, אשקול להיכנס למועצת".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד