ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
"פגם חוקתי ומוסרי"

דרישה מהיועמ"ש: לבטל את קנסות המתפללים

פרסום ראשון: חבר הכנסת משה ארבל, פנה במכתב ליועץ המשפטי לממשלה ובו הוא דורש להשוות את מעמדם של המתפללים לזה של המפגינים - בעקבות פסיקת בג"ץ שביטלה התקנה האוסרת יציאה להפגנה בזמן הסגר השני | "כתוצאה מהחלטת בג"ץ, נוצר מצב אבסורדי לפיו אדם שנקנס בגין יציאה לתפילה נדרש לשלם את הקנס בעוד שכנו שנקנס בגין יציאה להפגנה, ואפילו רחוקה יותר, פטור".

דרישה מהיועמ"ש: לבטל את קנסות המתפללים
תפילה באוויר הפתוח בצפת צילום: דוד כהן//פלאש 90

החלטת בג"ץ לבטל את תקנת הממשלה שאסרה על יציאה להפגנה במהלך השבועיים הראשונים של חודש אוקטובר, שמשמעותה מחיקת הקנסות שחולקו למפגינים, ממשיכה לעורר סערה. כעת, דורש חבר הכנסת משה ארבל להשוות מעמדם של המתפללים לזה של המפגינים - ולבטל את הקנסות שניתנו במהלך הסגר השני.

במכתב ששיגר ארבל ליועץ המשפטי הממשלה אביחי מנדלבליט, הוא כותב כי המצב בו בוטלו הקנסות למפגינים, בעוד המתפללים שנקנסו ייאלצו לשלם את הקנס, מהווה "פגם החוקתי ומוסרי".

במכתבו מציין ארבל כי השבוע התפרסמה החלטתו של בית המשפט העליון לקבל באופן חלקי את העתירות שהופנו נגד תקנות החירום שתוקנו במהלך הסגר השני ולהורות על ביטול הקנסות שניתנו בגין השתתפות בהפגנה במרחק העולה על המותר.


"מצב אבסורדי". ח"כ ארבל//צילום: פלאש 90

"חשיבותה של הזכות להפגין ואף הזכות להפגין במקום שבו יבחר אינה מוטלת בספק". כותב ארבל ליועץ המשפטי. "לצד זאת, זכות זו אינה עומדת בודדה במעלה מדרג הזכויות וישנן זכויות כבדות משקל נוספות, בהן חופש הדת והפולחן המוזכרת בהכרזת העצמאות וכלולה בגרעין כבוד האדם".

לטענת ארבל, "כתוצאה מהחלטת בג"ץ, נוצר מצב אבסורדי לפיו אדם שנקנס בגין יציאה לתפילה (בתקופה בה נחוגו חג הסוכות ושמחת תורה) נדרש לשלם את הקנס בעוד שכנו שנקנס בגין יציאה להפגנה, ואפילו רחוקה יותר, פטור. את אפליה זו לא ניתן להצדיק בכלל בשיח הזכויות ובעיקר במדינה יהודית ונוכח החשיבות הדומה שהעניקו ממשלת ישראל וכנסת ישראל לזכויות אלו".

"מן המצופה היה", מוסיף ארבל, "כי בית המשפט העליון ייתן דעתו לפער שיצר בפסיקתו הוא וייתן לו מענה. בהיעדר פתרון בהחלטה, אבקשך לרפא את הפגם החוקתי והמוסרי שנוצר מהפער בין החופש לממש את הזכות להפגין למגבלות על חופש הדת והפולחן ולהורות על ביטול הקנסות שניתנו בתקופת הסגר השני בגין יציאה לתפילה".

תפילה קנסות קורונה משה ארבל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד