י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

איך תבחר את עורך הדין שלך? • מדריך

איך מחפשים עורך-דין? במי כדאי לבחור? • מוטאי גל, משפטן מוסמך, מנסה לעשות סדר ומגיש מדריך קצר, לצד עיצות וטיפים, לאנשים המחפשים עורך-דין ולא יודעים כיצד

עורך דין במסדרונות בית המשפט. צילום אילוסטרציה
עורך דין במסדרונות בית המשפט. צילום אילוסטרציה

בשנים האחרונות עלה מספר עורכי הדין בישראל באופן משמעותי. לתחום הצטרפו גם מספר רב של בעלי מקצועות אחרים, כמו שוטרים, רופאים, רואי חשבון, ועוד. אני מברך על הריבוי, דבר שמאפשר לנו לקבל מבחר עצום של העוסקים במקצוע, עם שכר טירחה סביר, ביחס למה שהיה בעבר.

אולם, יחד עם זאת, עלינו ללמוד כיצד לבחור את עורך הדין הטוב ביותר עבורנו.

להלן כמה טיפים לבחירת עורך דין:


שלב א: לאיזה תחום משתייכת הבעיה שאני מתמודד עמה?

חוזים-מקרקעין-תעבורה-פלילי(לא תעבורה)-רשלנות רפואית-משפחה וירושה-נזיקין-חוקתי-מנהלי-משרד הביטחון-ביטוח.

חובה לסווג את התחום.

עצות חשובות:

1. ככל שהעו"ד, מתעסק בכמה שפחות תחומים, כך הוא יותר מקצועי בתחום בו הוא עוסק. כלומר, רק רשלנות רפואית או רק חוזים. עדיף תמיד עו"ד עם כמה שפחות תחומי עיסוק.

2. חשוב להבהיר כי ניסיון בתחום העיסוק, הוא מאדו חשוב לצורך הגדלת סיכויי התביעה והייצוג שלנו.


שלב ב: חיפוש עורך דין

זהו השלב של חיפוש עו"ד, באופן ממשי - לחפש עורך דין מומחה בתחום המקרה שלי. ישנן דרכים רבות לעשות זאת. כגון: המלצת חברים, באמצעות אינטרנט, דפי זהב, או בכל דרך אחרת. לאחר שמצאת כמה אפשרויות, כעת צריך לבחור.


שלב ג: התרשמות

כניסה למשרד כדי להתרשם. חובה לנהל שיחה עם העו"ד.

התרשמות: מהן התעודות שיש לעו"ד התלויות על הקיר? כיום להיות עו"ד, ללא הכשרה נוספת, או התמחות נוספת בתחום העיסוק - מהווה חסרון.

למשל:

- אם אני מחפש עו"ד בתחום רשלנות רפואית, הייתי מעוניין למסור את התיק לעו"ד שהוא בנוסף גם רופא באותו התחום (כאלה, יש רבים). ולכן ארצה לראות שהוא גם רופא ולא רק עו"ד.

- אם אני מחפש עו"ד בתחום התעבורה (תאונה או דו"ח תעבורה), הייתי מעוניין למסור את התיק לעו"ד שבעבר היה גם שוטר שעסק בתחום הספציפי (ולא כל שוטר). לכן, אחפש תעודות המעידות על כך שהוא אכן בעבר עסק בנושאים אלה.

- אם אני מחפש עו"ד בתחום הפלילי, הייתי מעוניין למסור את התיק לעו"ד שהיה בעברו גם חוקר במשטרה, או עו"ד שלא חוקר בעברו, אולם בעל ניסיון רב בתחום. לכן, אחפש תעודות המעידות על כך.

מחפש עו"ד בתחומים אזרחיים האחרים?

א. עדיין אחפש תעודות נוספות המעידות על התמחות בתחום הספציפי. (שוב להזכיר: עדיף לחפש עורכי דין שמתעסקים בכמה שפחות תחומים).

ב. בשיחה עם העו"ד חובה לשאול:
- כמה זמן הוא עוסק בתחום הזה? מה הניסיון שלו בתחום?

- האם הוא יכול להפנות אותך לפסקי דין בהם ייצג בעבר, על מנת שתוכל להתרשם?

- להכין 1-2 שאלות (כאשר יש לכם את התשובות מראש) בכדי לבחון את בקיאותו של העו"ד בתחום ובמקרה הספציפי שלך, וכדאי שיהיו אלה שאלות מהותיות. (אם ההצלחה מאוד חשובה לך).

שאלות אלו חשובות, ותשובות עליהן יאפשרו לנו לקבל תמונה נוספת וחשובה לגבי עורך הדין, והאם היינו מעוניינים למסור לו לטפל במקרה שלנו.

עצות חשובות:

1) כדאי שתפגוש כמה עורכי דין ורק לאחר ההתרשמות מכולם, לקבל החלטה באיזה מהם לבחור.

2) כמות התיקים המופיעים על שולחנו של העו"ד, אינם מעידים על ניסיונו ויכולותיו, בתחום בו אתה מעוניין בייצוג.

3) גילו המופלג של העו"ד, אינו תמיד מעיד על ניסיונו בתחום, או על יכולותיו. כיום ישנם עורכי דין רבים המצטרפים למקצוע, בגילאים מבוגרים.

4) סמלי סטאטוס כגון משרד מפואר או רכב מפואר, אינם בהכרח מעידים על כישוריו של העו"ד, משום שאנשים רבים בעלי מעמד כלכלי גבוה מראש, הצטרפו בשנים האחרונות לתחום זה.


שלב ד: סיכויי ההצלחה

בשיחה עם העו"ד הוא אמור, ברוב המקרים, להעריך את סיכויי ההצלחה במקרה שלך, ולהציגם בפניך. במרבית המקרים לא ניתן לקבוע סיכויי 100 אחוז של הצלחה או כשלון.


שלב ה (האחרון): שכר טרחה

כיום, עקב ריבוי עורכי הדין, גובה השכ"ט ירד והפך לסביר, ביחס לעבר. אולם, חשוב לזכור כי שכ"ט נמוך, לא מעיד על טיפול מקצועי, אמין ומסור, כמו ששכ"ט גבוה לא תמיד מעיד על כך.

חשוב לזכור כי הרכיבים הראשוניים הם החשובים ביותר, לצורך ההצלחה בתביעה או בייצוג שלנו.

אם מצאתי עורך דין שמניח את הדעת בכל הרכיבים הראשוניים, עדיף לשלם שכ"ט גבוה ולקבל ייצוג הולם, מאשר לשלם שכ"ט נמוך ולהפסיד.

ולכן הנוסחאות:

א. עו"ד שעונה על הרכיבים הראשוניים עם שכ"ט נמוך = מעולה.

ב. עו"ד שעונה על הרכיבים הראשוניים עם שכ"ט גבוה = עדיף.

ג. עו"ד שלא עונה על הרכיבים הראשוניים עם כל סוג של שכ"ט = לא מומלץ לחלוטין
(בעיקר במשפט פלילי).
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד