י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
ריבלין מחרים

הנשיא סרב להזמין את נתניהו לקבלת המנדט

בניגוד למקובל, הנשיא ריבלין לא מזמן את בנימין נתניהו כדי להעניק לו את המנדט להרכבת ממשלה, והוא מסתפק בשליח מטעמו עם המכתב ללשכתו של ראש הממשלה. קודם לכן הסתייג ריבלין מהענקת המנדט לנתניהו בשל הסוגיה המשפטית ואמר כי העניק לו את המנדט בלית ברירה

הנשיא סרב להזמין את נתניהו לקבלת המנדט
נתניהו וריבלין בהלווית זכריה באומל הי"ד צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

לאחר שהיום (שלישי) העניק הנשיא ראובן ריבלין את המנדט להרכבת הממשלה על בנימין נתניהו תוך הסתייגות מוסרית, מדווח כי בניגוד למסורת הקבועה הנשיא לא יזמן אליו את נתניהו כדי להעניק לו את המנדט כמקובל, אלא יסתפק בשליח מטעמו ללשכת ראש הממשלה.

לפי הדיווח, מנכ"ל בית הנשיא הראל טובי הוא שמסר את כתב הענקת המנדט לנתניהו מריבלין. קודם לכן, הסתייג ריבלין כשהכריז כי הוא מעניק את המנדט להרכב הממשלה לנתניהו ואמר כי "הכרעה זו אינה הכרעה קלה בעיניי ברמה המוסרית - ערכית".

עוד אמר ריבלין בהתייחסו לכתבי האישום של נתניהו: "אני מודע היטב לעמדת רבים, לפיה על הנשיא להימנע מהטלת התפקיד על מועמד שיש כנגדו כתב אישום, אלא שעל פי החוק והחלטת בית המשפט, ראש ממשלה יכול להמשיך ולשמש בתפקידו גם תחת כתבי אישום".

"יתרה מזאת", הדגיש הנשיא, "סוגיה זו של הטלת התפקיד על מועמד שיש כנגדו כתב אישום - נתונה במחלוקת פוליטית וציבורית עזה לאורך מערכות הבחירות האחרונות. משכך, סברתי שעל נשיא המדינה להימנע מהכרעה על בסיס שיקול זה, מתוך אחריות לצביונו של מוסד הנשיאות ולאמון שהוא זוכה לו מכל חלקי העם. נשיא המדינה איננו מחליף את המחוקק או את בית המשפט. זהו תפקידה של כנסת ישראל להכריע בסוגיה המהותית והערכית על כשירותו של מועמד הנתון תחת כתבי אישום לכהן כראש ממשלה".

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד זועם על החלטתו של ריבלין לחרוג מהמנהג ולא להזמין את נתניהו: "מי שמחרים את ראש ממשלת ישראל שהוא המועמד שקיבל את רוב הממליצים, מבזה את מעמד הענקת המנדט להרכבת הממשלה ורומס כך את הדמוקרטיה ואת הכרעתם של שני מיליון בוחרים, לא ראוי לכבוד מהכנסת".

קרעי הוסיף: "אינני מתכוון להישאר במליאת הכנסת בעת נאום הנשיא בטקס ההשבעה".

בנימין נתניהו ראובן ריבלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד