י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הרוסים נבלמו

דיווח: אתרים יהודיים במזרח סוריה נבזזים ומועברים לאיראן

מוחקים כל זכר יהודי. אתרים יהודיים במזרח סוריה נבזזים ומועברים לידי איראן. על פי אחד הדיווחים, מומחי עתיקות רוסים ביקשו להיכנס לאחד הכפרים במחוז דיר א־זור במזרח סוריה – אך הם נבלמו על ידי האיראנים

דיווח: אתרים יהודיים במזרח סוריה נבזזים ומועברים לאיראן
‏‏קבר נחום הנביא צילום: באדיבות המצלם

מאז תחילת שליטתן של המיליציות האיראניות בשטח מרחב 'אלבוקמאל', הן בוזזות עתיקות סוריות ומבצעות חפירות באתרים ארכיאולוגיים יהודיים.

על פי הדיווח, באחד מאתרי העתיקות ישנו בית כנסת יהודי עתיק עם ציורי קיר מרהיבים. הממצאים, הועברו לעיראק ומשם לאיראן.

לשם כך מיליציית משמרות המהפכה האיראנית אף התנגשה עם רוסיה. על פי אחד הדיווחים, מומחי עתיקות רוסים ביקשו להיכנס לאחד הכפרים במחוז דיר א־זור במזרח סוריה – אך הם נבלמו על ידי האיראנים.

מדובר באתר העתיקות בעיירה אל־סיאל שבמחוז דיר־אזור. על פי הדיווח, סיור של משמרות המהפכה מנע פעמיים כניסה של מומחי עתיקות לאתר העתיקות.

כזכור, לפני כשנה נודע כי קיימים כבר כיום יותר מ־ 350 אתרי מורשת יהודיים בעירק ובסוריה, כשרובם הרוסים או קרובים לכך בשל פגיעה, הזנחה או עבודות פיתוח.

המידע התגלה בזכות פרויקט מחקר שנערך במשך שנה וחצי על ידי היוזמה למורשת התרבות היהודית, שיתוף פעולה בין קרן המורשת היהודית הפועלת מלונדון לבין גופי חקר אחרים שקטלגו והעריכו אתרים מימי קדם ועד היום, במקומות שהיו פעם מרכזי חיים יהודיים שוקקים במזרח התיכון, ועתה הם בסכנה חמורה.

באופן מדויק יותר, המחקר קובע שכמעט 90% מהאתרים בעירק ויותר ממחצית מאלה שבסוריה, ככל הנראה אינם ניתנים עוד לשיקום או שמצבם רע מאוד. המחקר אף מונה 27 אתרים בעירק ובסוריה הנמצאים בסכנה מיידית בשל מצבם ה'רעוע' או ה'רע מאוד'. למרות זאת, ישנם סיפורי הצלה מוצלחים של אתרי מורשת יהודיים בארצות ערב.

הקבר המיוחס לנביא נחום בכפר אלקוש, כ־ 50 ק"מ צפונית ממוסול שבצפון עירק (כורדיסטן העירקי), הוא אחד מהם. האתר ידוע לפחות מהמאה ה־ 12 ועד עזיבת יהודי עירק ב־ 1948 ושימש כמקום עליה, בעיקר בחג השבועות.

בית הכנסת שבו נמצא הקבר ניצל בהשגחה פרטית מופלאה מליפול לידיים של דאע"ש, אך כמעט קרס בגלל ההזנחה. הבניין שוקם בשנים האחרונות בידי ארגון אמריקני, 'הברית לשיקום אתרי מורשת' והעבודות נמשכו שם גם בשנה שעברה.

גורלו של הקבר המיוחס לנביא יונה, גם הוא לא רחוק ממוסול, היה שונה לגמרי. בניין המסגד שנבנה מעל הקבר, ציון אשר במשך דורות משך אליו יהודים, ולהבדיל מוסלמים ונוצרים, פוצץ על ידי דאע"ש ב־ 2014 וכך, אם בעירק קיימים מספר אתרים יהודיים שעוברים שיקום בימים אלה, מצבה של המורשת היהודית הבנויה בסוריה בכי רע.

למשל, בית הכנסת אליהו הנביא בג'בר, פרוור של דמשק – אחד מבתי הכנסת העתיקים של סוריה – ככל הנראה חרב בגלל הצבא הסורי שהפציץ מהאוויר את כוחות המורדים ב־ 2013 ו־ 2014 . כמו כן, באמצע המאה ה־ 20 , לאחר עזיבת היהודים, הוסבו בתי כנסת רבים בדמשק למטרות אחרות, והדבר אינו תורם לשימורם. לדוגמה, בית הכנסת אל־מנשה שנמצא ככל הנראה בבעלות הממשלה הסורית, מוזנח והחל זה מכבר להתפורר.

סוריה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד