י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
שלא נדע

"מלאך המוות האנונימי" שהורג מאות אלפים בשנה

היא שכיחה מאוד, מופיעה בפתאומיות וקוטלת אנשים במהירות: כל מה שצריך לדעת עלך תסחיף ריאתי - הגורם מספר 2 לתמותה ללא מחלות רקע | וגם: דרכי ההתמודדות והקשר לנגיף הקורונה

"מלאך המוות האנונימי" שהורג מאות אלפים בשנה
אילוסטרציה צילום: תיעוד מבצעי מד"א

שום דבר  לא הכין את משפחתה של ח' למה שיקרה בעוד דקות מספר | היה זה לילה קיצי ונעים. המשפחה הצעירה  ישבה לאכול במרפסת ביתם ארוחת ערב קלה. בתוך הסלקל נם בשלווה התינוק הקטן בן השבועיים. הוא המשיך לישון גם כשיללות רכבי ההצלה התקרבו מכל עבר אל ביתו וגם כשהבית  כולו הפך לשדה קרב על הצלת אימו הצעירה.

האמבולנס עזב את המקום  אחרי שעה של ניסיונות החייאה בדממה  מעיקה שזעקה בלי קול את כאב. האובדן של 5 יתומים צעירים של משפחה צעירה שחייה התנפצו באחת. לא זה לא היה דום לב ולא התקף לב.           

למעשה זו הסיבה מספר 2 לתמותה פתאומית, מלאך המוות האנונימי הנוטל את חייהם של לא פחות ממאות אלפי בני אדם בעולם כולו  מדי שנה. מחלה ללא ספק עם נטל תחלואה ותמותה משמעותי. היא קוטלת אנשים במהירות. למעשה השכיחות שלה אינה רחוקה מאשר התקף לב  ועדיין מעטים ידעו  את שמה.

 קוראים לה תסחיף ריאתי. קריש דם החוסם את מעבר זרימת הדם אל הריאות, כשלמעשה הנפגע העיקרי הוא הלב הימני. שורש הפורענות  נמצא  בורידי הרגליים, שם כדוריות דם אדומות שעוצרות לנוח מהמסע האינסופי ברחבי הגוף, בחסות היעדר תנועה בגלל מחלה או סתם טיסה נצמדות האחת לשניה ויוצרות את מה שידוע בשם קריש.

אם בכך היה מסתיים התהליך, זה היה סיפור על רגל נפוחה ואדומה, על כאבים  אבל מה שקורה בהמשך הוא דרמה של ממש. הקריש ניתק ממקומו, נסחף עם זרם הדם במעלה הוריד הראשי של הגוף הישר אל העליה הימנית, חוצה בדרכו את המסתם התלת צניפי והמסתם הריאתי בדרכו האחרונה אל הריאות. 

להיכן בדיוק? זה מה שיקבע מוות או חיים. עורק הריאה דומה לגזע ממנו יוצאים ענפים רבים ומהם תתי ענפים קטנים יותר המסתעפים כמו עץ לכל חלקי הריאה. זו גם מפת האפשרויות של הקריש ממנה נגזר גורלו של האדם. האם יחמול הבורא והוא יפקוק ענף קטן בקצה הריאה - או אז יתכן ולא יהיו תסמינים כלל, או שהוא יעצור בגזע הראשי ויחסום את זרימת הדם לריאה כולה. במקרה כזה אם בכלל ישרוד ויגיע לבית החולים, תשומת לב הרופאים תוסט בדאגה אל החדר הימני של הלב, שנמצא במצוקה קשה עקב הצורך להזרים דם לריאות למרות החסימה של הקריש. ללא עזרה הוא יקרוס מהר מאוד.

אומנם ברוב המקרים הטיפול המתאים הוא תרופתי  בלבד, אבל ישנם חולים שזה לא מספיק להם.

בשנים האחרונות, כ 40 שנה לאחר שצנתור לב כבשה בסערה את העולם והגיע כמעט אל כל בית חולים נידח, נכנס טיפין טיפין המושג של צנתור ריאות וגם זה רק במספר מועט של בתי חולים נבחרים, טיפול זה פעמים רבות יכול להציל חיים.

משך שנים רבות לא היה ברור מי האחראי על הטיפול בזירה מתגלגלת זו.

האם ההמטולוגים שתחת אחריותם התגבשו כדוריות הדם האדומות ליצירת קריש?

האם רופאי הריאה שלפתח האיבר עליו הם אמונים התגלגל המפגע?

שמא הקרדיולוגים שהרי הלב הימני הוא הנפגע האמיתי ?

אפילו  כירורגים לב ריאה שנאלצו מידי פעם  בשעת לילה מאוחרת לרוץ עם החולה במהירות לחדר ניתוח על מנת להוציא פיזית את הקריש מהריאות בניתוח מאתגר, הרגישו שהם איכשהוא קשורים.

בסופו של דבר הגיעו להבנה שכולם צודקים.

רק שילוב כוחות של מומחים מהתחומים השונים ליצירת מה שקרוי צוות PE -בו רופאים יושבים יחד או לפחות חברים באותה קבוצת ווטסאפ, יכול להזניק את הטיפול קדימה תוך כדי ניצול מיטבי של שלל האופציות הטיפוליות  ההולכות ומתגבשות בהתאם לחומרת האירוע.

אין כמו מעורבות  ותחרות של חברות תרופות, עם כל המשאבים  העומדים לרשותן, כדי לקדם מחלה לקראת פתרון ולמקם אותה לשם כך בחזית הידע - וזה דבר אחד טוב שקרה לתסחיף ריאתי בשנים האחרונות בעקבות כניסתן של תרופות חדשות במתן פומי עם כל הקלות והנוחות שבדבר, המחליפים ברוב המקרים את הצורך בטיפול בזריקות תת עוריות שהיה נהוג במשך עשרות שנים. ללא ספק זה תרם למודעות רבה יותר בקרב צוותים רפואיים ואפילו קצת בקרב הציבור הרחב.

ואם שיוויתם בנפשכם לקחת פסק זמן מהקורונה ולשקוע בקריאת מאמר רפואי, קבלו נא את התנצלותי.

הקורונה קשורה גם קשורה.

כבר בראשית המגפה, עוד בזמן היותה נגיף מסתורי מסין הרחוקה,  התחילו להתקבל דיווחים ראשונים  על מדדי  קרישיות מוגברים אצל החולים. מהר מאוד ידע אחרון מתנדבי הרפואה בארגוני החסד  שערכת קורונה כוללת לא רק מד סיטורציה   ומחולל חמצן אלא גם מדלל דם כדי להפחית את הסכנה המוגברת לקרישי דם בכל מקום בגוף ובעיקר לשמור על הבריאות.

הכותב הוא יו"ר ארגון מזור

ריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד