י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מיוחד לרגל 'יום השואה'

צפו: גיא ההריגה באבי יאר מתחבא בשלג האוקראיני

תחת קור מקפיא של 17- ביקר צלם 'בחדרי חרדים' בגיא ההריגה באבי יאר באוקראינה ושב עם תיעוד מצמרר מאותו מקום ספוג בדמם של קרוב ל-200 אלף יהודים שנרצחו בו במשך שנתיים ימים • צפו

צפו: גיא ההריגה באבי יאר מתחבא בשלג האוקראיני
גיא ההריגה באבי יאר צילום: ישי ירושלמי

צלם 'בחדרי חרדים' ישי ירושלמי, ביקר בחורף האחרון באחד מהאתרים והסמלים המפורסמים ביותר של שואת יהודי יהודי ברית המועצות ומביא לכם תיעוד היסטורי מרתק מגיא ההריגה באבי יאר באוקראינה. האתר שבעבר היה מחוץ לקייב נמצא כיום בתוך העיר. הצילום בוצע תחת קור מקפיא מינוס 17 מעלות.

ולסיפור ההיסטורי:

אחרי כיבוש העיר קייב ע"י הנאצים ימ"ש הימים ימי עשרת ימי תשובה שנת התש"ב, ב-28 לספטמבר - 1941 פורסמה ברחבי קייב מודעה של פלוגת התעמולה 637 בדפוס הארמייה השישית, בגרמנית, באוקראינית וברוסית בזו הלשון:

על כל היהודונים המתגוררים בקייב וסביבותיה להתייצב בשעה 8:00 בבוקר יום שני 29 בספטמבר 1941 בפינת הרחובות מלניקובסקי ודוחטורוב (על יד בית הקברות). עליהם לקחת עמם מסמכים, כסף, חפצי ערך, בגדים חמים, לבוש תחתון וכדומה.

כל יהודון שלא יבצע הוראה זו ויימצא במקום אחר כלשהו יירה.
כל אזרח שייכנס לדירות שפונו על ידי היהודונים ויגנוב רכוש יירה.

היהודים היו סבורים כי מפנים אותם למקום יישוב חדש ולא העלו בדעתם להתנגד או לנסות להתחבא וכך התייצבו עשרות אלפי יהודים במקום, ההמונים שהגיעו הופנו לאורך רחוב מלניקובסקי לעבר בית-הקברות היהודי שבפאתי האזור, אשר גודר בתיל יחד עם חלק מבאבי יאר, ושמרו עליו השוטרים וחיילי הוואפן אס אס מהזונדרקומנדו, וכן שוטרים אוקראינים. משחצו את השערים הצטוו האנשים להשאיר את חפציהם שיועמסו על "קרון מטען" לכאורה. הנאצים לקחו קבוצה קטנה של אנשים בכל פעם והעבירו אותם קדימה, קולות ירי נשמעו במרחק והאנשים החלו להבין מה התרחש באמת - אך למי שרצה לחזור כעת כבר היה מאוחר מדי. שורות חיילים נאצים אשר הכו אותם באכזריות באלות אל תוך אזור שבו נצטוו להתפשט מבגדיהם ולהתייצב על שפת הגיא, מקום שבו נורו ונפלו מטה אל תוך הגיא. באותם יומיים נרצחו קרוב ל40 אלף יהודיים על קידוש השם.

במשך השנתיים של הכיבוש הנאצי בקייב נרצחו במקום בסך הכל קרוב ל-200 אלף איש.

עם נפילת ברית המועצות והגעתו של הרב הראשי לאוקראינה הרב יעקב דב בלייך לקייב, הוא יזם וקבע את ערב יום כיפור ליום הזיכרון והתייחדות עם קדושי באבי יאר. יהודי העיר מתקבצים בשער הכניסה למתחם העצום של באבי יאר וצועדים לעבר נקודת הירי המשקיפה על הגיא אליו הושלכו רבבות הנרצחים הי"ד.

רק לאחר נפילת ברית המועצות הסכימו השלטונות להקים בנקודה זו אנדרטה בצורת מנורה גדולה לזכר היהודים שנרצחו בבאבי יאר אחרי שלאורך כל שנות השלטון הקומוניסטי התכחשו לעובדה שהרצח היה נגד יהודים ובשלט ההנצחה הקומוניסטי צוין אך ורק כי הפאשיטסים רצחו מיעוטים צוענים ומתנגדי המשטר הנאצי.

למעמד ההזכרה שיזם הרב בלייך מגיעים מידי שנה ניצולי באבי יאר, קרובי משפחתם, יהודי העיר, נשיא אוקראינה ואורחים רבים אחרים.

בשנה האחרונה נערך שיפוץ מקיף הוקמו שבילים בשטח באבי יאר ועל עמודי התאורה הורכבו רמקולי כריזה המכריזים את שמות הנרצחים הי"ד וגילם. ההליכה בשביל מרגשת מאוד כששמות רבבות הנרצחים הי"ד נשמעים ברקע, כל זאת נעשה ע"י עבודה מאומצת לאיתור וחקר השמות של הוועדה לשיקום ושימור אתר באבי יאר.

כתובת הכניסה לבאבי יאר: (שער הכניסה ותחילת שביל מצעד החיים לכיוון אנדרטת המנורה המפורסמת) - ул. Ул. Ильенко 42. Киев, 02000

להגעה למקום לחץ

"אבינו מלכנו, נקום נקמת דם עבדיך השפוך".

באבי יאר הריגה יום השואה אוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד