י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בניגוד להצהרת השלטונות

יהודים יוצאי לוב בקריאה לעצור את השיפוצים בבית הכנסת העתיק

הקהילה היהודית של יוצאי לוב יוצאים בימים האחרונים בקריאה לשמר את בית הכנסת העתיק בטריפולי ברקע העבודות הנעשות במקום | גורמים בקהילה חוששים שיש ניסיון לשנות את צביון המבנה. גורמים בלוב טוענים כי מדובר בעבודות תחזוקה ושיפוצים בלבד

יהודים יוצאי לוב בקריאה לעצור את השיפוצים בבית הכנסת העתיק
מחוץ לבית הכנסת העתיק צילום: באדיבות המצלם

‏בהמשך לתיעוד החדש שהבאנו של בית הכנסת העתיק בטריפולי, בירת לוב, ועבודות הבנייה בתוכו, ועל קרב הגרסאות בין מי שחושש לגורלו ולניסיון לשנות את צביונו, לבין הגורמים בלוב שמנסים להראות שהוא עובר עבודות תחזוקה ושיפוצים.

התיעודים שהגיעו לידי 'כאן חדשות' מראים עבודות ופיגומים בתוך בית הכנסת 'דאר בישי' בבירת טריפולי. גורמים בקהילה יוצאי לוב חוששים שיש ניסיון לשנות את צביון המבנה. גורמים בלוב טוענים כי מדובר בעבודות תחזוקה ושיפוצים בלבד.

בקהילה היהודית יוצאי לוב יוצאים בהצהרה חשובה, ומבקשים את תמיכתם של ראש ממשלת לוב, עבד אל - חמיד דביבה, של אונסק"ו, של שליח האו"ם ללוב ג'אן קוביס, שגריר אמריקה בלוב ושגרירות איטליה בלוב, כדי לשמור על בית הכנסת בטריפולי. ולוודא שהוא לא יהפוך לספריה. לא כדי לנסות להפוך אותו למודרני, אלא לשמר את כל הבניינים הישנים כולל בית הכנסת, כחלק מאלפיים שנות היסטוריה של יהודי לוב.

לטענת דר' דוד ג'רבי מיוצאי לוב, "הרשויות הלוביות בעיר העתיקה הופכות בשקט את בית הכנסת בטריפולי לספרייה"

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בית הכנסת נמצא זה מכבר תחת עיניהם הפקוחות של שלטונות העיר העתיקה, ומי שמנסה לעצור אותם הוא יהודי יוצא לוב, ונציג הארגון העולמי של יהודי לוב, ד"ר דוד ג'רבי, אזרח איטלקי וספרדי, שהדרכון הלובי שלו לא חודש מאז 1967. הוא כיום חי ועובד ברומא כפסיכולוג וביקר בלוב מספר פעמים.

נזכיר כי בשנת 2011 הוא הגיע לבית חולים פסיכיאטרי בעיר בנגאזי כמתנדב לפני נפילתו של השליט קדאפי, דוד ג'רבי, חזר ללוב לאחר שגורש ממנה עם משפחתו כשהיה בן 12. זו הייתה הוראה של קדאפי בשנת 1969 בתגובה למלחמת ששת הימים, המלחמה ותוצאותיה, הוא ביקר שם ארבע פעמים.

לאחר מכן ניסה ג'רבי בתיאום עם אישור הממשל החדש לחדש ולשמר את מבני הקהילה היהודית ולאפשר ליהודים להתגורר בלוב, ולבנות אנדרטה. אך מאז היו תהפוכות רבות בלוב, ולמעשה המדינה מחולקת לשניים, ולכן כעת מסוכן לחזור ללוב, מכיוון שישנן מיליציות שונות המסוגלות לפגוע ביהודים. לג'רבי עדיין יש תקווה שלוב יכולה להיות כמו מרוקו ולנרמל את היחסים עם היהודים הלובים ועם ישראל.

שיפוץ בית כנסת לוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד