י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
השטח מתחמם

החשש: איראן תתקוף את ישראל - משטחה

לאחר רצף הפגיעות בנכסיה הימיים, סביר כי טהרן תחפש נקמה: האיראנים יכולים לתקוף בטילים, וסביר יותר - במטוסים ללא טייס

החשש: איראן תתקוף את ישראל - משטחה
אילוסטרציה צילום: unsplash

בתגובה לרצף ההתכתשויות האחרון בין המדינות שהגיע לשיא בתקיפה שלשום של ספינת ביון איראנית בים האדום, בישראל נערכים גם לאפשרות שאיראן תתקוף משטחה יעדים בארץ.

כזכור, הספינה "סאביז" נפגעה ממוקשים ימיים שהוצמדו לדפנות שלה. ישראל לא לקחה אחריות על האירוע, אבל בתקשורת הזרה דווח כי שייטת 13 אחראית לו, בהמשך לסדרת מבצעים שביצעה היחידה בשנתיים האחרונות נגד מטרות איראניות. כך על פי יואב לימור מ"ישראל היום".

נראה כי בשונה ממקרים קודמים, שבהם דווח כי ישראל שיבשה הברחה של אמצעי לחימה או הברחת נפט שנועד למימון טרור - הפעם נועדה התקיפה להבהיר לאיראנים כי הפגיעות האחרונות בספינות אזרחיות ששייכות לאנשי עסקים ישראלים היו מחוץ לכללי המשחק.

הספינה שנפגעה התנהלה אמנם במסווה אזרחי, אולם היתה ספינת ביון שעגנה דרך קבע סמוך לאריתריאה, ואספה בקביעות מודיעין על תנועת כלי השיט בים האדום. ניתן להעריך כי איראן לא תעבור לסדר היום על התקיפה האחרונה. אחת האפשרויות היא של שיגור אמל"ח משטח איראן לשטח ישראל. האיראנים יכולים לתקוף את ישראל בטילים, וסביר יותר – במטוסים חמושים ללא טייס (מל"טים תוקפים) בעלי טווח של 2,000 ק"מ ויותר. בשונה מרקטות וטילים רגילים, פרופיל הטיסה של האמל"ח הזה – במהירות איטית, קרוב לקרקע – הוא מאתגר במיוחד ליירוט עבור חיל האוויר.

כפי שפורסם, חילופי מהלומות בין ישראל לאיראן גברו באחרונה, ובכלל זה התקיפות הנמשכות של חיל האוויר נגד העברת אמל"ח מתקדם ללבנון וניסיונות ההתבססות של המיליציות שפועלות בחסות איראנית בסוריה, וכן הפעילות הימית הענפה שחלקים ממנה נחשפו בשבועות האחרונים. כחלק מכך פורסם כי שייטת 13 ביצעה עשרות פעולות שברובן נגרמו חבלות למכליות שהובילו נפט לא חוקי מאיראן לסוריה. הכסף ממכירת הנפט נועד בחלקו למימון חיזבאללה וגורמי טרור נוספים, לפי הערכות הפעולות הללו גרעו מהאיראנים כשני מיליארד דולר שהיו אמורים להתקבל ממכירת הנפט.

איראן ישראל תקיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד