י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מכילים חלבונים

תיעוד: האברכים בשיעור התרגשו מהחגבים

האם יש מסורת לכשרות החגבים ואכילתם? בשיעור שנמסר אמש בבני ברק הגיעו מאות איש לשמוע על החגבים המוזכרים בפרשת שבוע. צפו באברכים ובאכילת החגבים שלהם מסורת רק אצל תימנים ולא אצל האשכנזים 

תיעוד: האברכים בשיעור התרגשו מהחגבים
שיעור על כשרות חגבים צילום: באדיבות המצלם

לפני סיום בין הזמנים התקיים אתמול (רביעי) בבני ברק שיעור מקיף על סימני כשרות החגבים, המוזכרים בפרשת השבוע פרשת שמיני ולהם מסורת רק לבני תימן ולא לאשכנזים.

השיעור נמסר ע"י הרב יהודה מחפוד נכדו של הגאון רבי שלמה מחפוד גאב"ד 'יורה דעה'.  

למעלה ממאתיים איש הגיעו למקום והשתתפו בשיעור בליווי מצגת מרהיבה עם חגבים, כך שכל אחד יוכל ללמוד את הסימנים בעצמו ולקבל את המסורת. האברכים, שלהם זהו מפגש ראשון עם חגבים, התרגשו מכך שאפשר לאכלם על פי מסורת. 

הרב יהודה מחפוד מספר ל'בחדרי חרדים': "בשיעור שנמסר שמעו השומעים מה מיוחד באכילת חגבים? ישנם שחושבים שאכילת חגבים באה כתוצאה מעוני. והתשובה אכן נכונה. תמיד כשהייתה מכת ארבה הדבר היה מאיים על התבואה וכתוצאה מכך נוצר עוני ומחסור. אך אין כך הדבר".

"לחגבים יש ייחודיות רבה מבחינת ערך תזונתי", אומר הרב מחפוד. "הם מכילים חלבונים מן החי בכמות גבוהה ובנוסף, חומצת אמינו, אומגה 3 ו6, ברזל, אבץ, חומצה פולית וסידן".

"לצורך השוואה, מוצרי חלב, בשר ודגים מכילים כ25-30 אחוזי חלבונים, בנוסף מכילים גם שומנים, מלחים וכו' שאינם תורמים לבריאות.  ואילו בחגבים יש כ-75 אחוזי חלבון, ללא שום תוספות. מסיבה זו יש ביקוש בתעשיית המזון להכניס את אבקת החגבים כתוסף מועיל ביותר".

"חשוב לדעת שבמרוקו למשל, היו מבשלים לכל יולדת תבשילים מיוחדים שתתחזק. לאנשים חולים שמערכת החיסון שלהם הייתה נמוכה היו נותנים לאכול חגבים. וכן, לנשים שרצו לזכות בפרי בטן. עייפות, חולשה, נשירת שיער - איתותים של הגוף על חוסר בחלבונים. אבקת החלבונים נותנת מענה לכך".

הוא ציין כי "מסירת השיעורים בליווי מצגות והמחשה ממשיים מקנה את יסוד ההלכה, במיוחד בדברים שנפגשים איתם בפועל כמו מסורת כשרות החגבים.

ובשביל זה פתחנו בשליחותו של סבי הגר"ש מחפוד את "בית מדרש - הלכה למעשה חמדת שלמה" שבו לומדים מגוון נושאים מעשיים: קורס שחיטה לשוחטים, הלכות מילה לכוללים, ובקרוב הלכות ארבעת המינים.

בכך אנחנו מעניקים מושגים מעשיים עד ליסוד ההלכה בסיעתא דשמיא וכעת גם כשרות החגבים שלהם מסורת של עשרות שנים".

כשרות הרב שלמה מחפוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד