י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"לא נשאר זכר"

"עיר הישיבות": כשנתניהו תיאר בכנסת את 'נוברדהוק' • צפו

ראש הממשלה נתניהו סיפר היום בכנסת על חמיו, אביה של רעייתו שרה שטרם מותו כתב ספר בשם "נוברדוק" בו הוא מספר על ישיבת המוסר שבה למד בעיירה מזריץ'. ומה קרה כשרעייתו ובניו הלכו לבקר במקום?

"עיר הישיבות": כשנתניהו תיאר בכנסת את 'נוברדהוק' • צפו
נתניהו בטרקלין שאגאל צילום: ישי ירושלמי

ראש הממשלה השתתף היום (חמישי) בטקס 'לכל איש יש שם" בטרקלין שאגאל בכנסת המתקיים בכל שנה ביום הזיכרון לשואה ובו מעמד קריאת שמות קורבנות השואה ברבים והדלקת נרות זיכרון ע"י ניצולי שואה וראשי המדינה.

נתניהו סיפר על חמיו שמואל בן ארצי, אביה של רעייתו שרה: "שמואל ז"ל, חמק מן השואה כי היה חלוץ, עלה ארצה ב-1933. היה חוקר תנ"ך, בן גוריון הזמין אותו לחוג התנ"ך הראשון שלו. הוא היה משורר, סופר מחונן. הוא בנה חיים, נשא את חווה לאישה, הביא לעולם ארבעה ילדים אבל נטל השואה לא עזב אותו לרגע, ודיברנו איתו. אמרנו 'בוא, תחזור ותבקר את מחוזות ילדותך, את בילגוריי. הוא לא רצה לחזור. הוא לא רצה לחזור אבל רצה לשחזר".

עוד סיפר ראש הממשלה על חמיו: "הוא נפטר בגיל 97 ובאחרית שנותיו, הוא כתב ספר מופלא שנקרא "נוברדוק", ספר מופת על ישיבת המוסר שבה למד בעיירה מזריץ' והוא מתאר בספר זה את מזריץ' שהיתה עיר עם 80% יהודים – קולג' טאון – [עיר הלימוד] של הישיבות, רובן חסידות. ישיבות, בתי מדרש, בתי כנסת. הקדיש את הספר לחבריו לספסל, תלמידי הישיבה שנספו כולם". לדברי נתניהו חמיו "מתאר בספר את רחוב "הקצבים", "הסנדלרים", באופן מדויק.

ראש הממשלה מספר כי "לאחר מותו, בתו, רעייתי שרה, נכדיו, בניי יאיר ואבנר נסעו יחד לבקר במחוזות ילדותו ונערותו. הם באו למזריץ'. מה שנשאר זה שמות הרחובות, "הקצבים" וה"הסנדלרים". הם הגיעו למקום בו הייתה ישיבת נוברדהוק – ומה שראו שם זה דשא".

נתניהו מספר כי "ראה אותם פולני קשיש שלא ידע מי הם, והביא להם צילום ואומר: 'הנה צילום של אבי שעמד במקום הזה'. וכך הם רואים את תמונת ישיבת נוברדוק במזריץ' שלא נשאר ממנה זכר".

נובהרדוק בנימין נתניהו שרה נתניהו שמואל בן ארצי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד