י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הרב יהודה עמיטל ע"ה

ברוך דיין האמת: בביתו שבירושלים נפטר, בגיל 85, הרב יהודה עמיטל, ראש ישיבת ההסדר הר עציון, מייסד 'מימד' ושר בממשלת פרס • הלווייתו תצא בשעה 12:00 מבית הלוויות שמגר להר המנוחות

הרב יהודה עמיטל ע"ה
שי_קאהן

הרב יהודה עמיטל ע"ה הלך הבוקר (ו) לעולמו בביתו שבירושלים, בגיל 85. הרב עמיטל היה ראש ישיבה, מייסד מפלגת מימד ושר לשעבר בממשלת פרס, לאחר רצח רבין. הלווייתו תצא בשעה 12:00 מבית הלוויות שמגר להר המנוחות בירושלים.

הרב עמיטל נולד בשם יהודה קליין בחשוון תרפ"ה בעיר גרוסוורדיין שבמחוז טרנסילבניה שברומניה. במהלך מלחמת-העולם השנייה נשלח למחנה עבודה של הנאצים, שם שהה 8 חודשים. עם שחרור הונגריה בידי הצבא האדום עבר הרב עמיטל לבוקרשט, ומשם עלה לארץ-ישראל בחנוכה תש"ה.
לאחר מעצר קצר במחנה המעצר בעתלית עבר לירושלים.

בירושלים החל ללמוד בישיבת חברון, ובהמשך הוסמך לרבנות על ידי הגאון רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל. עבר ללמוד בישיבת קלצק ששהתה אז בפרדס חנה, ושם גם התחתן עם אשתו מרים, נכדתו של הגאון רבי איסר זלמן מלצר. כשעברה ישיבת קלצק לרחובות, עקב מינויו של ראש הישיבה, הרב צבי יהודה מלצר, חותנו של הרב עמיטל, לרב העיר, עבר גם הוא לרחובות. תקופה קצרה גם שירת בהגנה ולחם במלחמת העצמאות. בשנות ה-60 עבר לירושלים.

לאחר מלחמת ששת הימים עמד בראש ישיבת ההסדר הר עציון, יחד עם הרב אהרון ליכטנשטיין. בשנת 1988 היה הרב עמיטל ממייסדי תנועת מימד שהתמודדה ללא הצלחה בבחירות לכנסת.

לאחר רצח רבין התמנה לשר בלי תיק בתקופת ממשלת פרס. בבחירות 1999 התאחדה מימד עם רשימת ישראל אחת, בראשות אהוד ברק, אולם חלקו של עמיטל בעשייה הפוליטית ירד באופן משמעותי.

פרסם מאמרים וספרים רבים.

כשהגיע לגיל 80 ביקש מהנהלת הישיבה להחליט מראש, עוד לפני שיעזוב את תפקיד ראש הישיבה, מי יהיו ראשי הישיבה הבאים. הוקמה ועדה שבחרה את הרבנים יעקב מדן וברוך גיגי. הרב עמיטל זכה לשבחים רבים על התנהלות זו, שיש בה כדי למנוע סכסוכי ירושה האופייניים לישיבות רבות. השבחים אף הופנו לכך שמשרת ראש ישיבה לא עברה בירושה לקרוביו, אלא הוענקה על פי שיקולים עניינים.

קישורים:
מקור: ויקפדיה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד