ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הזכויות יישללו

יועמ"שית הכנסת בחוות דעת על הח"כים הערבים

חברי הרשימה המשותפת בחרו בנוסח אלטרנטיבי בטקס השבעת הכנסת ה-24 | היועצת המשפטית של הכנסת בחוות דעת מפורטת "לא יהיה זה נכון לשלול באופן מיידי גם את שכרם"

יועמ"שית הכנסת בחוות דעת על הח"כים הערבים
איימן עודה וסמי אבו שחאדה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סאגת הצהרת "מתחייב אני" של חברי הרשימה הערבית המשותפת לסוף? היועצת המשפטית לכנסת, עו״ד שגית אפיק, פרסמה הערב (חמישי) בעניין המשמעויות של אי הצהרת אמונים על ידי חבר הכנסת לפי סעיף 16 לחוק-יסוד: הכנסת - כפי שהועברה הערב ליושב ראש הכנסת ח״כ יריב לוין.

על פי החוות דעת בין הזכויות של חברי הכנסת שמנויות בחוק החסינות נכללות נסיעה בתחבורה ציבורית, השתתפות בהוצאות משפטיות, קבלת פרסומי הממשלה, זכאות לשירותי תקשורת, עיתונים, דברי דואר, תשלום בעבור נסיעה לחוץ לארץ בשליחות הכנסת, תשלום הוצאות מלון, השתתפות בהוצאות שכר דירה, תשלום הוצאות ביגוד והוצאות כלכלה, תשלום הוצאות רכב והחזר הוצאות נסיעה, שימוש ברכב ליסינג, תשלום בעד נסיעה בכביש אגרה ובנתיב מהיר, תשלומים לקרן השתלמות, תקציב שנתי לפעילות פרלמנטרית, מימון העסקת יועצים פרלמנטריים, לימודי שפה, הכשרה בשימוש בכלי ירייה, ייעוץ בדבר ביטוח פנסיוני ובדיקה רפואית תקופתית.

"כל הזכויות הללו נכללות לדעתי בגדרי הזכויות שחבר הכנסת שלא הצהיר אמונים כנדרש, לא יהנה מהן" הצהירה.

עם זאת בראשית דברי הסיכום כתבה: "אני סבורה כי במקרה שבפנינו לא יהיה זה נכון לשלול באופן מיידי גם את שכרם".

"נראה כי במקרה זה הנכון ביותר הוא כי לצד שלילת הזכויות המנויות בפסקה 15 למכתבי (רשימת ההטבות הנ"ל, א.מ.), תאפשר לחברי הכנסת להצהיר אמונים מחדש.זו התרופה הראויה והמתאימה ביותר ונכון יהיה לנקוט בה בטרם יישלל גם שכרם, ככל שהם ישובו ויסרבו להצהיר אמונים כנדרש בחוק היסוד".

"שיקול הדעת לקביעת סדר יומה של מליאת הכנסת, ובכלל זה גם המועד שבו יתבקשו חברי הכנסת להצהיר אמונים, מוקנה לך. סעיף 2 לחוק הכנסת, קובע ש"חבר הכנסת שלא נכח בישיבת הפתיחה, או שהיה לחבר הכנסת לאחר מכן, יצהיר את הצהרת האמונים בישיבה הראשונה שבה הוא נוכח; יושב ראש הישיבה יקרא באוזניו את נוסח ההצהרה, וחבר הכנסת יקום ויצהיר: "מתחייב אני". אמנם, סעיף זה לא מתייחס לעובדות המקרה שבענייננו, אך ניתן ללמוד ממנו שלצד שלילת הזכויות הקבועה בסעיף 16 לחוק היסוד, נכון יהיה לאפשר לחברי הכנסת להצהיר מחדש את הצהרת האמונים בנוסח הקבוע בחוק וללא כל חריגה ממנו" הבהירה.

לאחר עשרות הסעיפים הציעה: "לפיכך אציע כי תאפשר להם בישיבת מליאה סמוכה שבה הם ינכחו להצהיר מחדש כאמור. עד אז, חשב הכנסת לא ישלם את התשלומים בעד הזכויות המנויות בפסקה 15, אך לא תהיה פגיעה בחסינותם של חברי הכנסת ובאפשרותם להצביע".

לסיום כתבה: "כמו כן, אני סבורה כי יהיה זה נכון לתקן את החקיקה כך שייקבעו בה במפורש הזכויות וכן את הפרוצדורה שיש לפעול לפיה בהצהרת אמונים שלא ניתנה כנדרש בחוק".

הרשימה המשותפת הרשימה הערבית המשותפת איימן עודה סמי אבו שחאדה עופר כסיף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד