י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
המוסד היה מעורב

נחשפה רשת ריגול איראנית מסועפת שתכננה פיגועים

באירופה נתפסה רשת ריגול איראנית מסועפת במיוחד המונה עשרות סוכני שטח שהתכוננו לבצע מתקפות ופיגועים ברחבי היבשת. המסמכים המרשיעים נמצאו ברכב שכור ששימש כתחנת מודיעין ניידת | דיווחים כי למוסד יש קשר לתפיסה

נחשפה רשת ריגול איראנית מסועפת שתכננה פיגועים
אילוסטרציה צילום: unsplash

חשיפת רשת הריגול האיראנית באירופה, מגלה תכנון איראני לבצע פיגועי טרור באירופה. לפי הדיווח, טהרן ניהלה סוכנים רבים ב-22 ערים ביבשת אירופה על רקע תחילת המשא ומתן להחזרת הסכם הגרעין.

כמות מסמכים גדולה שנתפסה על ידי המשטרה הגרמנית והגיע לידי אתר 'ג'ואיש כרוניקל' חושפים עד כמה מרגלי טהרן חדרו לאירופה.

המסמכים נמצאו ברכב שכור ששימש תחנת מודיעין ניידת על ידי אסדוללה אסאדי, מרגל איראני בכיר שבפברואר האחרון נידון ל-20 שנות מאסר בגין חלקו בפיגוע כושל בפריז בשנת 2018.

החומר שנתפס חושף רשת מתוחכמת של סוכני משטר המשתרעת על פני לפחות 22 ערים בכל רחבי היבשת, יחד עם תוכניות להתקפות טרור באמצעות חומרי נפץ, חומצה וחומרים רעילים.

הדיווח מגיע על רקע ניסיונות נציגי טהראן שנפגשו השבוע עם מעצמות המערב בווינה בכדי לדון בדרכים להשבת הסכם הגרעין משנת 2015, שבוטל כזכור על ידי הנשיא טראמפ בשנת 2018.

הדיווחים הללו מטרידים מאד את ישראל. בישראל הגיבו בחשש מפני הסיכוי להחזרת ההסכם, אשר יכלול הסרת הסנקציות הבינלאומיות והמשך מימון פעילויות של המשטר האיראני מעבר לים, וראש הממשלה התייחס לכף אך בטקס הממלכתי לציון יום השואה ואמר כי הסכם שכזה לא יחייב את ישראל.

בתוך הרכב גילו השוטרים מחברת אדומה המכילה הוראות להכנת פצצות בכתב יד, כמו גם רישום בן 200 עמודים המתעד טיולים ל-289 מקומות ברחבי אירופה לפגוש סוכנים.

החוקרים גייסו בנוסף שפע של תיעוד שחשף את פעולות רשת הריגול, כולל קבלת החזרי הוצאות, תיעוד משכורות ריגול חודשיות ורבעוניות ומחשבים שהונפקו לסוכנים.

כמו כן, נמצאו שישה טלפונים ניידים - ארבעה מהם שימשו ליצירת קשר עם מרגלים ושניים לביצוע הזמנות נסיעות - מחשב נייד, כוננים קשיחים חיצוניים וכונני USB המכילים מדריכים להכשרת מודיעין, שני מכשירי GPS למעקב וניווט ויותר מ-30,000 אירו במזומן.

המשטרה גילתה גם הוראות בכתב יד הנוגעות להתחמשות בפצצה - בשם הקוד פלייסטיישן - שהיה אמור להיות עטוף בסרט ניילון כשהאנטנה שלה ממוקמת בקפידה כדי שלא יופעל על ידי אות ווייפיי.

המכשיר, אותו העביר אסאדי לאירופה מאיראן בטיסה מסחרית, יועד לפיגוע בעצרת פעילי האופוזיציה בפריז ב-2018, בהשתתפות פוליטיקאים בריטים ואמריקאים. הפיגוע סוכל ביום המתקפה על ידי משטרת בלגיה. בנוסף, דיווחים על כל שהמוסד היה מעורב בגילוי פורסמו באותה תקופה בתקשורת הזרה, אם כי לא היה כל התייחסות ישראלית לכך.

בעצרת היו אמורים להשתתף עשרות אלפי מתנגדי המשטר האיראני, כמו גם פוליטיקאים בריטים ואמריקאים, בהם שרת הסביבה לשעבר תרזה ויליירס ורודי ג'וליאני, ראש עיריית ניו יורק לשעבר.

אסאדי מונה למזכיר השלישי בשגרירות טהרן בווינה בשנת 2014. הוא השתמש במעמדו הדיפלומטי ככיסוי בעת שבנה והנהיג טבעת ריגול, וקיים מפגש עם סוכנים ב-22 ערים ברחבי 11 מדינות ברחבי אירופה לפני שנתפס במכוניתו השכורה ב -1 ביולי 2018.

הרישומים שלו בכתב יד חושפים קצב עבודה קדחתני. המקומות לפגישות חשאיות כללו אתרי תיירות, חנויות, מסעדות ובתי מלון בשוודיה, איטליה, הונגריה, צ'כיה ומדינות רבות אחרות ברחבי אירופה.

ב-30 ביוני, יום הפיגוע, תכנון הפיגוע התגלה על ידי שירות הביטחון הממלכתי של בלגיה, ליד בריסל. מטען הנפץ העטוף בפלסטיק, שהיה מכוסה במלואו, כשהפצצה הופצצה בפיצוץ מבוקר על ידי היחידה לסילוק פצצות בבלגיה, היא הייתה כה עוצמתית עד שהרסה רובוט ופצעה קל שוטר.

למחרת נעצר אסאדי ברכב שכור בגרמניה כשהיה בדרכו לאוסטריה, שם היה נהנה מחסינות דיפלומטית. מאוחר יותר הוא הוסגר לבלגיה כדי לעמוד לדין.

בעת שהותו במעצר הזהיר אסאדי בחוצפתו הרבה את הרשויות מנקמה מצד קבוצות חמושות הנאמנות לאיראן אם יורשע. הדיונים נערכו בחלקם בדלתיים סגורות, ב-4 בפברואר נגזר עליו 20 שנות מאסר, במשפטו הראשון של פקיד איראני בגין חשד לטרור באירופה מאז מהפכת איראן ב-1979.

ריגול איראן תכנון פיגועים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד