י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

חב"ד וסאטמר מתקרבים: המזכיר ניחם האדמו"ר

משמשו ומזכירו האישי של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל, הגאון רבי יהודה לייב גרונר, ערך ביקור תנחומים, יחד עם משלחת עסקנים מחב"ד, אצל האדמו"ר הרז"ל מסאטמר, היושב שבעה על פטירת אמו ע"ה

הגרי"ל גרונר בניחום אבלים
הגרי"ל גרונר בניחום אבלים

מזכירו של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל, הגאון רבי יהודה לייב גרונר, ערך ניחום אבלים אצל האדמו"ר מסאטמר הרז"ל, היושב 'שבעה' אחר אמו הרבנית ע"ה, אשת האדמו"ר הקודם מסאטמר, בעל ה'ברך משה' זצ"ל.

אל הגרי"ל גרונר נילוו עסקנים משכונת קראון הייטס, ר' חנינא שפערלין ור' שלמה דרימער.

האדמו"ר מסאטמר ערך בעבר מפגש עם ראש כולל 'צמח צדק' של חב"ד, הגאון רבי יוסף-צבי סגל, במעון הקיץ של ר' שלמה דרימער, שנכח, כאמור, בביקור התנחומים הנוכחי.

היה זה ביקור גומלין של האדמו"ר לאחר שפגש את דרימער בבית אחד מחסידיו. "לפני שנתיים הם תכננו להקים מקווה חדש בהרי הקטסקיל ותרמתי להם", סיפר דרימער. "אני שכן שלהם. הבית שלי הוא שתי דקות הליכה, ואני מתפלל אצלם מנחה בשבתות".

לפני שנים רבות שררו בין החצרות יחסי קרבה, והאדמו"רים רבי יואל מסאטמר והרבי מליובאוויטש זצוק"ל אף קיימו ביקורי ניחומי אבלים הדדים. שנים לאחר מכן ידעו היחסים עליות ומורדות - עד שנוצר נתק מוחלט.

אך בשנים האחרונות חלה התקרבות משמעותית בין שתי החסידויות הגדולות בעולם.

האדמו"ר רבי אהרן מסאטמר התקבל בביתו של הגרמי"ל לנדא, רבה של בני ברק, ואף אירח אותו לביקור גומלין בקרית יואל שבמונרו. האדמו"ר גם קיבל בביתו מספר פעמים רבנים ושלוחים של חב"ד.

במקביל, החלו חסידי סאטמר אמידים, שהתארחו בבתי חב"ד ברחבי העולם, לתרום לפעילות חב"ד. כך, למשל, סייעו חסידי סאטמר להקים מקווה באלסקה, בעוד חסידי סאטמר אחרים תורמים 150 אלף דולר להקמת מקווה של חב"ד בסין.

גם בית חב"ד בתאילנד נהנה מתרומות משמעותיות שתורמים חסידי סאטמר, המנהלים עסקים שונים במדינה.

וכך, מידי שנה ניתן לראות ב'כינוס השלוחים העולמי' של שליחי חב"ד עשרות מיליונרים הנימנים על חסידי סאטמר, כשהם יושבים לצד השלוחים להם הם תורמים.

גם ר' שלמה דרימער, חסיד חב"ד התורם לסאטמר, מארח מידי שנה בסוכתו שבקראון-הייטס התוועדות גדולה, במהלכה מתוועד מזכירו של הרבי, הגרי"ל גרונר, בה משתתפים עשרות מחסידי סאטמר.

"הם תמיד למדו בישיבה שלהם את ספרי האדמו"ר הזקן, אלא שמלפני שלושים שנה הם חותכים את דף השער כי היה כתוב שם 770 והשם של הרבי", אומר דרימר. "הרבה דברים השתנו. הבאתי להם עכשיו לבית-המדרש 'ליקוטי-תורה' ו'תורה אור' וספרי חסידות נוספים. עם חטפו מיד את הספרים וקיבלתי תלונה באימייל שלא הבאתי את 'המשך תרס"ו'" (-ספר חסידות מרכזי מהאדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש זצוק"ל).
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד