י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

כך נעלמים 86 מיליון ש"ח של פאג"י • חשיפה

אחרי תקופה ארוכה בה נטען שבכספי 'פאג"י' נעשות העברות תמוהות - מקבלות השמועות, לראשונה, אישור חוקי: מחלקת החקירות של רשם העמותות פתחה בחקירה וגילתה את עקבות הזרמות הכספים • תיבת פנדורה

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



בעוד שבנק פאג"י שובת מפעילות, ואלפי אברכים שהפקידו בו למשמרת את ה'פת במלח' התקשו לרכוש את המצרכים המינימאליים שלהם לשבת האחרונה, ממשיכים ה'משתלטים' על תנועת האם שהקימה אותו, פועלי אגודת ישראל, במסע הזרמות הכספים ומכירת הנכסים כאילו נכסי וכספי ציבור הם ה'בנק' של...אבא שלהם.

ממש כך.

אפילו השביתה בבנק לא מזיזה להם וגם מובן למה - הם הרי הצליחו ל'הבריח' לפני השביתה את מניות ה'תנועה' נקיית הכפיים שהקימה את הבנק, ומימשו אותם תמורת סכם עתק של למעלה מ-80 מיליון(!) שקל.

כל שנותר ממה שהיתה פעם 'קופת המלווה והחסכון', שאינה אלא קופת גמ"ח בשם חילופי, הוא רק השם, שגם הוא, כמו מוסדות החינוך המפוארים - נמכר במכרז 'בינלאומי' כאילו היה נכס דניידי פרטי, ו...הצחוק הממשיך ללוות אותם בדרך אל הבנקים שהעמותות הנשלטות על ידיהם, מגלגלות בהם מאות מיליוני שקלים.

ברוח ימי הקיץ, השלימו ספסרי הנכסים האלה עסקת נדל"ן נוספת ומכרו, גם את... בריכת השחייה של 'יד בנימין'.

בשביל מה הם צריכים בריכה כשאת 'קפיצות הראש' שלהם, הם מבצעים על קרקעות בעלות ערך רב, ועל ערימות של שטרי כסף?

תחילת הנפילה מהבחינה החוקית

למרות ש'החגיגות' במשרדי התנועה שבפרישמן 64 בתל-אביב, באותו חלק בבניין שלא הפך עדיין לנכס נדל"ני, נמשכות, אם יתנו לכם להציץ לשם, תוכלו להבחין שפניהם של המשתלטים על התנועה והעמותות אינם כתמול שלשום. צעד ראשון אך גדול - העשוי להוביל לעצירת העברות הכספים בסכומי עתק שאינן שקיפות ואינן מדווחות לציבור, ואת ההשתלטות על נכסי מה שהיה בעבר תנועת 'פועלי אגודת ישראל' - נעשה באלה הימים על-ידי מחלקת החקירות של רשם העמותות במשרד המשפטים.

הרשם זיהה מעשים תמוהים בעמותה ששמה 'איגוד תורה ומעש', שהיא אחד מהצינורות המרכזיים להעברות הכספים, ושלל את זכותה לקבל אישור ניהול תקין.

עמותת 'איגוד תורה ומעש' היא אחת מהעמותות המרכזיות, אליהן הועברו לאחרונה גם כספי המכירה של מניות בנק פועלי אגודת ישראל בסכום של 20 מליון (!) שקל. איש, מלבד חברי העמותה החדשים, שרובם נולדו אחרי הקמתה והשתלטו על 'חייה' כמו "בעלי לב טוב" על נכסי קשישים, אינו יודע למה מיועד הכסף.

העמותה נוסדה לפני שנים רבות בחיפה. חבריה היו אנשי תנועת פא"י בעיר, שהיתה אז מאוד אדומה - הח"כ לשעבר יעקב כץ ז"ל, משה בליטנטל ז"ל חבר מועצת העיר, זאב שוורץ ז"ל, ופעילים ידועים נוספים בתנועת פועלי אגודת ישראל. היא נועדה להפצת תורה ויהדות בצפון הארץ, ולמילוי משימותיה החברתיות של פועלי אגודת ישראל בתקופת היותה.

משהפסיקה התנועה הזו לפעול, וחברי העמותה נפטרו מלבד אחד שהעתיק מגוריו לירושלים, השתלטה גם עליה הקבוצה שרשמה את עצמה, בהרכבים שונים, בכל העמותות האחרות של התנועה פוליטית הזו, והם החלו לעשות גם בה כבתוך שלהם. את חשבון העמותה בחיפה הותירו כשהוא כמעט ריק, שיתקו את עיקר ייעודה, ופתחו חשבון מקביל על שמה בתל-אביב. משם ביצעו את כל גלגוליהם, כולל העברת הכספים הגדולה מבנק פאג"י.

על פי הדו"ח שהוציא רשם העמותות, העבירה העמותה בשנת 2009 700 אלף שקל לעמותה אחרת, שלא קיים כל קשר בינה לבין 'איגוד תורה ומעש', מלבד אחד - הקרבה המשפחתית בדרגה ראשונה בין אחד מראשי העמותות של פועלי אגודת ישראל, לבין חבר מרכזי בעמותה אליה הועבר הכסף. הרשם מגלה בדו"ח כי אותו קרוב משפחה קיבל גם משכורת של למעלה מ-10 אלפים שקל לחודש, מאותה העברה כספית של מאות אלפי שקלים, ומלבד זה לא נעשה דבר בכסף למטרות שלשמה הוקמה עמותת 'איגוד תורה ומעש' של פא"י.

"במענה לבקשתנו לפרט את רשימת כל המוסדות שקיבלו תמיכות מהעמותה בשנים 2006-2009" - כותב הרשם - "ציינה העמותה כי בשנים אלה ניתנה התמיכה לעמותה השניה (לא צוין כי באותם שנים הסכום שהועבר לאותה עמותה הגיע לפי שניים ויותר מ-700 אלף שקל י.נ. ) וכן 90 אלף שקל ל...קרן לשיעורי תורה ולפעולות תרבותיות בסניף פא"י בחיפה".

פא"י, אין צורך לציין, נעלמה מן העולם הרבה לפני 2006.

הרשם מוסיף: "כ-90 אחוז מכספי התמיכות שניתנו ע"י העמותה בשנים אלה, ניתנו למעשה לעמותה קשורה תוך חשש לניגוד עניינים".

רשם העמותות גם מצא כי לאותה עמותה, 'איגוד תורה ומעש', היו הכנסות משמעותיות מדיבידנד על אחזקת מניות בבנק פועלי אגודת ישראל כבר באותן שנים, והרבה לפני שהמניות האלה נמכרו והכניסו למשתלטים 20 מיליון שקל לעמותה הזו, ועוד למעלה מ-60 מיליון לעמותות אחרות.

"בעיון במאזן בוחן לשנת 2008" - נכתב בדו"ח של מחלקת החקירות ברשם העמותות - "עולה כי לעמותה נצברו עודפים רבים מכספי הדיבידבד הנ"ל המסתכמים ליותר מפי 4 ממחזורה השנתי. על פי הנחיות רשם העמותות, עמותה הצוברת באופן לא סביר נכסים או הון לתקופה מתמשכת, בלי להשקיעם במטרות הקונקרטיות לא תהיה זכאית לקבל אישור ניהול תקין".

לממצאיו הקשים של רשם החברות בעמותת 'איגוד תורה ומעש' עשויה מבחינת הציבור, ועלולה מבחינת המוערבים בהם, להיות השלכה רוחבית על כל פרשת התניידות הכספים ותמורת הנכסים בתנועת פועלי אגודת ישראל.

כך, למשל, נבחנים עתה ההיבטים המשפטיים, של העברת 20 מיליון השקלים ממניות הבנק לעמותה זו, שנעשתה אחר המעשים הלא חוקיים שכנגדם מתריע רשם החברות בדו"ח החקירה שלו.

נכנסים להתגוננות

גורמים שונים שנטלו על עצמם לאחרונה יותר מבעבר, את המשימה להבטיח שהכספים שהצטברו בעמותות של פא"י יופנו רק למטרות שתנועה זו דגלה בהם, ובדרך השקופה והחוקית, יודעים לספר כי בהעברות הכספיות קיימת התמתנות, מאז התעוררה המודעות הציבורית לנושא.

לפני מספר ימים קיבלו 'חברים' בתנועת פועלי אגודת ישראל, שעד עתה נחשבו כ...'מנותקי קשר', לצורך קבלת תמורת מניותיהם בבנק פאג"י,"דף קשר" בהול, המודפס על נייר הנושא את הכותרת "הסתדרות פועלי אגודת ישראל" ותתפלאו - למרות שעברו כל כך הרבה שנים מאז שהגוף הזה אינו קיים עוד, הדף לא הצהיב כלל.

הוא גם לא הסמיק כשנכתב עליו שמאחורי כל הטענות והתמיהות שעולות בציבור, על הנעשה בכספי ונכסי פא"י, עומדים חסידי גור בשל סכסוך הקיים בין פא"י ל'איחוד מוסדות גור' על נכס בראשון לציון, ושלהגנתם התייצב "איש רע מעללים צבי ביאליסטוצקי מבני ברק (שאף בחסידות גור מוקיעים אותו ואת נוהגו) אשר מנסה להלך אימים על... פועלי אגודת ישראל וחבריה, ובין היתר על ידי פניה לחברים, הפצת לשון הרע ושקרים"...

במסמך הם לא התביישו גם לטעון כי מי שמוכפש הם..."ראשי ומנהיגי פא"י".

שכחו להוסיף ז"ל.

קבלנו את המכתב לידינו ולרגע חששנו שהנה נשמט עוקצו של הטור הזה מבין אצבעותינו, שהרי אם אכן ביאליסטוצקי הוא הטוען מן הראוי להתייחס אל הדברים בצורה אחרת.

אבל אז בדקנו ומצאנו שלרשם החברות, ולעומד בראש מחלקת החקירות שלו לא קוראים 'ביאליסטוצקי', אף אחד ממוכרי הנכסים של פא"י אינו עונה לשם הזה, ברשימת העמותות שהיו בעבר של פועלי אגודת ישראל ועכשיו הוזרמו אליהם 86 המיליונים, כספי הפדיון של מניות בנק פאג"י שמו אינו מופיע כלל, והוא אפילו לא יודע לשחות במימי בריכת 'יד בנימין'...

רק אחרי הבדיקה הזו הרשנו לעצמנו להעלות את הטור לאוויר.











תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד