י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"מצאו באינטרנט"

הרב לא מתרגש; משטרת טורקיה תפרסם ספר קודש 'עתיק'

מעת לעת מתפרסמת בטורקיה ידיעה על חפץ יודאיקה עתיק בן אלפי שנים, אך את רבה הראשי של טורקיה הנושא לא מרגש. לדבריו: "הם חושבים שאם הם יכולים לייצר דולצ'ה וגבאנה מזויפים הם יכולים לעשות גם תורות מזויפות"

הרב לא מתרגש; משטרת טורקיה תפרסם ספר קודש 'עתיק'
טורקיה צילום: ישי ירושלמי

משטרת טורקיה תפרסם בקרוב את מה שלדעתם מדובר בספר קודש על התורה, שמתוארך על ידם מלפני 2000 ל-2,500 שנה. כתב יד יהודי עתיק כמו מגילות ים המלח, החדשות על התגלית הנדירה התפשטו במהירות לתקשורת מקומית ובינלאומית.

אך את רבה הראשי של טורקיה התגלית לא מעניינת. כאשר הרב מנדי חיטריק, הרב האשכנזי הראשי של טורקיה שמע את החדשות, הוא לא הופתע. לטענתו, הסיפורים על "תפיסת עתיקות יהודיות, יש כל הזמן, והן כמעט תמיד מזויפות".

אף על פי שמשטרת טורקיה טרם פרסמה בדיקה של מומחה עתיקות של החפץ העתיק, הוא קרוב לוודאי מזויף. כך מדווח אתר 'פורוורד'.

ראשית, זה כרוך כספר, ולא כמגילה. הוא מכיל גם את הסמל מגן דוד, שהפך לסמל יהודי מוכר רק בימי הביניים, כמו גם סימנים דיאקריטיים עבריים שנוצרו בסוף האלף הראשון לספירה ונמצאים לעתים רחוקות בטקסטים דתיים. כיתוב זהב לא יהיה תקף על פי ההלכה היהודית בספרי תורה למשל. שלא לדבר על כך שחלק מהטקסט עצמו נראה כג'יבריש מוחלט.

כרב המתגורר באיסטנבול במשך יותר משני עשורים, הרב חיטריק מקבל פניות לעתים קרובות על ידי תיירים, אספנים או חברי קהילה מודאגים בנוגע ל"חפץ יהודי" שראו באחד הבזארים והחנויות העתיקות הרבות באיסטנבול.

"כל יום אני מקבל את ההודעות האלה" אמר הרב חיטריק. "הפסקתי להוריד אותם לטלפון שלי כי זה תופס יותר מדי מקום, הם אומרים 'רבי, למה שלא נציל את המגילה העתיקה הזו מאיראן או את סידור התפילה העתיק הזה מסוריה או את ספר התורה מעיראק' הכל מזויף. מזויף מההתחלה ועד הסוף".

"הם לוקחים נייר ישן ומטביעים באותיות זהב כל כתב אקראי שהם מוצאים באינטרנט", אמר הרב חיטריק לאתר 'פורוורד'. "הם חושבים שאם הם יכולים לייצר דולצ'ה וגבאנה מזויפים הם יכולים לעשות תורות מזויפות".

עם זאת, זה לא תמיד היה המקרה. בעבר היה מקובל להיתקל בחפצים יהודיים אותנטיים בשווקי איסטנבול. "לפני שנים רבות כשהיה לי יותר זמן פנוי, נהגתי להסתובב בבזאר הגדול ולחפש עתיקות יהודיות", אמר הרב חיטריק ל'פורוורד', "לפעמים הייתי מוצא גווילי ספר תורה אמיתיים, הם היו ספרי תורה אותנטיים. סביר להניח שהם הושגו באופן לא חוקי," אמר הרב חיטריק.

"על ידי התבוננות טובה יכולנו לראות שכנראה נגנב זה מבית כנסת באוקראינה או מאזרבייג'ן או מעירק או מסוריה או לפעמים אפילו מטורקיה. וכעבור כמה שנים הם היו צצים בכמה חנויות עתיקות כדי למכור אותם לתיירים יהודים, לאנשים שמתעניינים בקליגרפיה או לכל אחד".

טורקיה זיופים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד