י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
עזר למצוקה

4 עזרים להגברת הבטיחות בגיל השלישי

לחצן מצוקה, עזרי בטיחות לחדרים רטובים, מכשירים לביצוע פעולות יום יומיות ואביזרים לתשתית החשמל- כל אלה יכולים לצמצם למינימום את הסיכון לתאונות ונפילות בגיל השלישי. רוצים לדעת מה עושה כל מכשיר ומאיפה מתחילים לצייד את בית ההורים הקשישים? הנה המדריך שכדאי לקרוא

4 עזרים להגברת הבטיחות בגיל השלישי
הגיל השלישי צילום: פיקסביי

בישראל חיו בסוף שנת 2020 מעל מיליון גברים ונשים בני 65 ומעלה, שמהווים כ-11.5% מהאוכלוסייה. לפי תחזיות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2035 צפויה מספרם של בני הגיל השלישי להגיע ל-1.75 מיליון ועד אז הם יהיו כ-13.6% מהאוכלוסייה. במקביל, חלה עלייה מצערת במספר התאונות: כ-350 אלף מבוגרים נופלים מדי שנה ולא פחות מ-15% מתוכם עוברים לאחר מכן התדרדרות משמעותית במצבם הבריאותי, הקוגניטיבי והפיזיולוגי.

אבל החדשות הטובות הן שיש מה לעשות. אם מגבירים את המודעות לבטיחות בגיל השלישי, ניתן לשלב בסביבת הבית ובקהילה לפחות 5 עזרים שונים עם ערך מוסף:

  1. לחצן מצוקה

הכי חשוב שכל גבר או אישה בגיל השלישי יהיו קרובים ללחצן מצוקה. התפקיד של לחצן אל חוטי מן הסוג הזה קריטי, כי במקרה חירום יכולים אנשים מבוגרים להשתמש בו על מנת להזעיק עזרה. בנוסף, לחצן מצוקה מאפשר שיחה באמצעות רמקול מובנה ויש גם דגמים שנישאים על היד ואיתם מזעיקים עזרה בלחיצת כפתור אחת פשוטה.

לשם השוואה, דגמים אחרים שרלוונטיים להגברת הבטיחות בגיל השלישי הם לחצן מצוקה סלולרי ששולח אות מצוקה באמצעות הודעת סמס – או לחצן מצוקה מבוסס מיקום משולב GPS שמתאים למי שנמצאים בעיקר מחוץ לבית. אז לא משנה מה הרגלי הקשיש, לחצן המצוקה חייב להיות חלק מארגז הכלים העומד לרשותו.

  1. בטיחות בחדרי אמבטיה ושירותים

עזרי בטיחות שמשולבים בחדרים הרטובים יכולים לעשות את ההבדל בין איכות חיים בגיל השלישי, לבין סיכון אינטנסיבי ויום יומי עבור קשישים שנשארים בבית ובקהילה. בגלל שבגיל הזה עלולות להופיע בעיות ברכיים שמקשות על עמידה ממושכת, צריך לשלב את עזרי הבטיחות בעיקר בחדרי האמבטיה והשירותים. בנוסף, בחדרים הרטובים יש סכנת החלקה ותפקידם של עזרי הבטיחות להגן מפני נפילות.

בקטגוריה של עזרי בטיחות יש אביזרים שונים לבחור מתוכם, כמו למשל שטיח לאמבטיה, מערכת ישיבה ייעודית שמקלה על פעולת הרחצה או ידיות אחיזה. כמו כן, אפשר לשלב עזרים מגוונים למטבח ולפינת אוכל: החל מסכו"ם עם ידית מיוחדת לשמירה על עצמאות, דרך פותחנים ועד כלי מטבח נצמדים ובלתי שבירים.

  1. מכשירים לביצוע פעולות יום יומיות

קטגוריה אחרת של עזרים להגברת בטייחות בגיל השלישי מיועדת לסייע בביצוע פעולות ביתיות על בסיס יום יומי. גם כאן השאיפה היא להפוך את הבית לסביבה בטוחה יותר עבור גברים ונשים מבוגרים, אך תוך התאמה לשינויים הפיזיולוגיים שעוברים עליהם בגיל הזהב.

את ההצטיידות במכשירים לביצוע פעולות יום יומיות כדאי להתחיל עם אביזרים פשוטים, כמו נעלי בית עם פתיחה רחבה שמקלה על הכנסת והוצאת הרגל. בהמשך, ניתן לשלב בסביבת ביתם של הקשישים גם מכשירים המסייעים בגריבת הגרביים או בלבישת הבגדים.

  1. אביזרים לתשתית החשמל

שקע חשמל אלחוטי מאפשר לבני גיל הזהב לשלוט במכשירים השונים על ידי שלט רחוק, בלי לקום ובלי ללכת בחושך באמצע הלילה.

במקביל, כדאי לשלב ברחבי הבית נורה עם גלאי. כאשר נקלטת תנועה בחדר, הגלאי ידליק את הנורה באופן אוטומטי. גם פה התועלת ברורה: כאשר קשישים יכולים להפעיל מכשירי חשמל שונים ללא צורך בקימה אליהם ומרחוק בלבד, המשמעות היא חיסכון במאמץ וצמצום של סיכון מיותר.

 

הגיל השלישי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד