י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
חלופה לסיגריות?

על עישון ידידותי לסביבה, נייר סיגריות והחלופות

עישון ידידותי לסביבה? נשמע ששני הדברים האלה לא ממש הולכים ביחד. או שאולי דווקא כן? ומה לגבי "סיגריה אלקטרונית"?

על עישון ידידותי לסביבה, נייר סיגריות והחלופות
נייר גלגול צילום: unsplash

מה הוא עשן?

עשן הוא תופעה פיזיקאלית, אשר עשויה להתבטא בהרכבים שונים למדי של חומרים שנישאים באוויר. בהתאם לכך, הסיכון או היעדרו, עשויים להיות שונים למדי. העשן מבוסס על מה ששורפים בתהליך העישון ועל אופן שריפתו. בסיגריות, מה שנשרף הוא לא רק חומר העישון, דוגמת טבק, אלא גם הנייר שממנו עשויה הסיגריה. זה יכול להיות נייר סיגריות שמיוצרות באופן תעשייתי או "נייר גלגול" בסיגריות מתוצרת עצמית. נייר הסיגריה עשוי להיות יותר ידידותי לסביבה או פחות וגם מסוכן לבריאות יותר או פחות בשריפתו. בכל מקרה, אי אפשר להתחמק משריפת הנייר הזה, בתהליך הדלקה ושימוש בסיגריה רגילה. כמובן, סיגריה היא לא הדרך היחידה לעשן. מקטרת למשל, מנטרלת את עניין שריפת הנייר והיא שורפת ישירות ורק את החומר ה"מעושן". נרגילה או "מקטרת מים" ("באנג") מספקות דרכי עישון נוספות, ללא נייר ועם סינון דרך מים. גם במקרים אלה, שנשמעים בשמיעה ראשונה פחות מזיקים, מחקרים מצאו שהתמונה מורכבת יותר משניתן לחשוב.

מה "ידידותי לסביבה"?

בעישון, אם ישנה דאגה לגבי העשן, היא לרוב בריאותית. איכות הסביבה מהיבטים נוספים, מקבלת בפועל עדיפות משנית אם בכלל. המעשן הממוצע, בוודאי שלא בוחר סיגריות על פי מידת הנזק שהן גורמות לסביבה. ובכל זאת, מדובר באינספור אנשים, סיגריות ו"ענני" עשן. מנגד, כדאי להזכיר שגם בטבע מתרחשת מדי פעם שריפה של חומרים שונים באופן טבעי ולעתים בהיקף נרחב מאוד. שריפות יער למשל, אשר כיום ידוע שרבות מהן מתרחשות מסיבות טבעיות דוגמת ברקים ושהן חלק שגרתי בפעילותו התקינה של הטבע.

עישון בלי עשן?

"סיגריה אלקטרונית" היא חלופה פופולארית כיום לסיגריות רגילות ומסתבר, שיש לה גם כמה יתרונות, מבחינת ידידותיות לסביבה: 

ללא שאריות מזהמות - אין בדלי סיגריות או "פילטרים". מאחר שסיגריות רגילות הן מוצר חד פעמי, הדבר גם מביא לכך שפסולת זו, נוצרת בכל שימוש בסיגריה בודדת.

חומר מזיק פחות - סיגריה כזו, עשויה לכלול רק ניקוטין ולא לכלול רכיבים כמו זפת.

אידוי ולא עישון - למעשה, החומר עובר בסיגריה האלקטרונית תהליך של אידוי ולא של עישון. גם עובדה זו נחשבת כמפחיתת נזקים לסביבה.

מצד שני, מדובר על רכיב אלקטרוני אשר הופך בסוף חייו לפסולת אלקטרונית לכל דבר. בהקשר זה, נזכיר כי סיגריות מסוג זה כוללות סוללות וגם מתכות כבדות.

בשורה התחתונה

מחקרים בנושא סיגריות אלקטרוניות עדיין לא הגיעו למסקנות סופיות, מאחר שמדובר בנושא חדש יחסית. בשורה התחתונה, ניתן לצאת מנקודת ההנחה הפשוטה והמעשית הבאה: כל עישון עשוי להזיק לבני אדם שנושמים את העשן, ישירות או פאסיבית, כולל במקרה של "סיגריה אלקטרונית".

 

עישון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד