ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
המשאבים של כולנו

83 מיליון שקלים: החוב שהמדינה מתמהמהת לגבות

החוב של מפעלי ים המלח הולך ומצטבר, והמדינה לא גובה אותו | החוק שונה כאמור ב-2017, בשנת 2018 הצטבר חוב של 29.1 מיליון, בשנת 2019 32.9 מיליון, ובשנת 2020 התווספו עוד 19.5 מיליון. יחד עם ריבית של 1.7 מיליון עומד החוב על 83.2 מיליון ש"ח

83 מיליון שקלים: החוב שהמדינה מתמהמהת לגבות
מפעלי ים המלח צילום: יצחק הררי פלאש 90

ב-2017 שונה החוק, והוחלט כי מפעלי ים המלח ייאלצו לשלם למדינה כספים עבור המים המופקים על ידי החברות, כספי שישמשו את רשות המים בישראל. לצורך הגבייה מונתה חברת מקורות לגבות את הכסף, ולמרות שהסכום הלך והצטבר ליותר מ-83 מיליון ש"ח בשנים האחרונות, המדינה לא מממשת את הכסף, כך על פי הדיווח ב'גלובס'.

על פי הדיווח, התמוה הוא כי בחברת מקורות עצמה הנדרשת להביא את הכסף ממפעלי ים המלח, לא ששים אלי קרב, ומשאירים את החוב להמשיך ולתפוח. במכתב ששלחו בחברת מקורות ושנחשף כאמור ב'גלובס' מודים בחברה: "עד היום מקורות השהתה את ביצוע אכיפת גביית החובות האמורים לפי בקשת רשות המים" עוד מציינים כי מתנהל בירור בנושא.

"נוכח משך הזמן הרב שחלף מאז הפקת החיובים האמורים, והעובדה שטרם התקבלו תיקונים ועדכונים של החיובים כמובטח, אבקש להודיעך כי בכוונת מקורות לנקוט הליכים לגביית החובות האמורים ביום 17.2.21, וזאת ככל שלא יתקבלו תיקונים לחיובים כאמור וכמובטח עד למועד זה" מוסיפים מקורות במכתבם, אך ב'גלובס' טוענים כי הליך שכזה כלל לא התחיל.

כך או כך הסכום הולך ומצטבר, החוק שונה כאמור ב-2017, בשנת 2018 הצטבר חוב של 29.1 מיליון, בשנת 2019 32.9 מיליון, ובשנת 2020 התווספו עוד 19.5 מיליון. יחד עם ריבית של 1.7 מיליון עומד החוב על 83.2 מיליון ש"ח.

מרשות המים נמסר בתגובה לגלובס כי "לא מדובר בחוב שנמצא בבירור בין הרשות למפעלי ים המלח ולא ניתנה למקורות שום הנחיה לא לגבות אותו. מדובר במחלוקת של מפעלי ים המלח בעניין חוק הזיכיון והנושא ממתין להכרעת משרד המשפטים".

עוד הוסיפו: "מתוך חוב של כ-77 מיליון שקל של מפעלי ים המלח למקורות, רק כ-34 מיליון שקל נובעים מהפקת מים בתוך שטח הזיכיון של מפעלי ים המלח. מכיוון שהנושא נמצא בבירור במשרד המשפטים, רשות מים ציינה בפני חברת מקורות כי במידה והיא לא תגבה את הסכום הנובע מהפקת מים בשטח הזיכיון, אזי סכום זה לא יהיה חלק מההכנסה המוכרת של החברה, ולא תושפע מכך".

מ-ICL - כיל לשעבר, הנשלטת על ידי עידן עופר מסרו אף הם תגובה כי "החברה משלמת כדין את חשבונות דמי המים המועברים אליה על פי דרישת רשות המים. קיימים סכומים המתייחסים לשימוש הנעשה בתוך שטח הזיכיון, שנמצאים בבירור מול רשות המים ואשר טרם התקבלה החלטה בנושא".

ובמשרד המשפטים מסרו: "הנושא מצוי בבחינה. עמדת המשרד תימסר בתקופה הקרובה".

מקורות מפעלי ים המלח מים משרד המשפטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד