י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
סיכונים לפגיעה בחיי אדם

מבקר המדינה בדו"ח חריף על התמודדות מול איום הרחפנים

דו"ח מבקר המדינה בהיבטים הביטחוניים עוסק הפעם בחמישה נושאים: שטחי האימונים של צה"ל ביבשה, מערך בריאות הנפש בצה"ל, מעבר יחידות אגף המודיעין ואגף התקשוב לנגב, ההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים, ומינוי בכירים בתעשייה האווירית לישראל

מבקר המדינה בדו"ח חריף על התמודדות מול איום הרחפנים
רחפן, אילוסטרציה צילום: Gershon Elinson/Flash90

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שני) לציבור את דוחות הביקורת בהיבטים הביטחוניים. הדו"ח עוסק בחמישה נושאים. שטחי האימונים של צה"ל ביבשה, מערך בריאות הנפש בצה"ל, מעבר יחידות אגף המודיעין ואגף התקשוב לנגב, ההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים, ומינוי בכירים בתעשייה האווירית לישראל.

בדו"ח טוען המבקר כי: כ-30,000 רחפנים היו קיימים בישראל נכון ליולי 2020, מרביתם לצורכי פנאי או ספורט. כמו כן יותר מ-90,000 טיסות בוצעו באזור גוש גן בשנת 2019. בנוסף במתקני שירות בתי הסוהר בין השנים 2018-2019 אירועו עשרות אירועים שבהם היום מעורבים רחפנים. ו-87 מיליון ₪ הושקעו בתוכנית המענה הטכנולוגי לאיום הרחפנים, אף שהתקציב הראשוני שתוכנן לנושא היה 150 מיליון ₪ כ- 22% מאמצעי סיכול הרחפנים הנדרשים במחנות צה"ל הוקצו בפועל.

עוד הוא מציין: "בשנים האחרונות גובר השימוש ברחפנים נוכח עלותם הנמוכה וכן נוכח שיפור מתמיד בטכנולוגיות המאפשר זמן הפעלה רב יותר, הגדלת טווח הפעולה, שיפור ביכולת לשאת מטען ושיפור יכולת הניווט. כיום משמשים הרחפנים בתחומי ההובלה והמסחר, אירועי חירום, צילום ועוד. נוסף על כך, השימוש ברחפנים הפך לתחביב נפוץ.

"להרחבת השימוש ברחפנים יש יתרונות רבים, אולם השיפור הטכנולוגי המתמיד ונגישותם טומן בחובו גם איום מתפתח בהיבטים ביטחוניים, פליליים ובטיחותיים ואף סיכונים לפגיעה בחיי אדם ובביטחון המדינה. נוכח התרחבות השימוש ברחפנים והסיכונים הנובעים מכך פרסם בנובמבר 2017 משרד מבקר המדינה דוח מיוחד בנושא "ההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים" נטען בדו"ח.

לסיכום כותר המבקר, אחרי הרחבת האים שבנושא, כמו שאר הנושאים בהם התמקד הדו"ח: "מבקר המדינה המליץ בדוח כי על הגופים לפעול להשלמת היערכותם להתמודדות עם איום הרחפנים בכלל ההיבטים ולהמשיך ולפעול בשיתוף פעולה, תוך הקפדה על שיתוף במידע, ולמידה הדדית, בפרט בכל הנוגע לשיתוף ידע ויכולות בין הגורמים המפעילים רחפנים לבין הגופים האמונים על ההגנה מפני האיום. זאת כדי שההיערכות הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים תושלם בתוך פרק זמן קצר ובאופן מיטבי".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן אמר עם פרסום הדו"ח: "הביקורות בדוח זה נוגעות לסוגיות של מינהל תקין, טוהר מידות וביקורות בראייה צופה פני עתיד הבוחנות את היערכות הגופים לסיכונים ואיומים משמעותיים, כגון הביקורת על ההיערכות להגנה מפני איום הרחפנים. חשוב שכלל המבוקרים יעמיקו בדוח, ילמדו את ממצאי הביקורת ואת ההמלצות ויביאו לתיקונם".

עוד הוסיף: "על פי מדיניות משרד מבקר המדינה, שמנו דגש מיוחד על מעקב אחר תיקון ליקויים ונוסיף לעקוב כך שביקורת המדינה תהווה כלי אפקטיבי לטיוב השירות הציבורי בישראל. לפיכך, שתיים מהביקורות בדוח הן ביקורות מעקב. אחת מהן היא הביקורת על שירותי בריאות הנפש בצה"ל, שלאיכותם ולזמינותם משמעות ערכית ממדרגה ראשונה, כיוון שהם נועדו להבטיח את בריאותם ואת חוסנם הנפשי של חיילי צה"ל".

"על צה"ל להתמקד בתחומים הטעונים שיפור ולתת תשומת לב מיוחדת לתופעה של עלייה בשיעורי הפטור משירות צבאי על רקע נפשי של המיועדים לשירות ביטחון, תופעה בעלת השפעות לאומיות ואסטרטגיות משום השפעתה על בניין הכוח של צה"ל" סיכם המבקר.

מבקר המדינה צה"ל רחפנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד