י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הוגשה עתירה

בשיחת זום: מזכירות הממשלה חסמה את יועמ"ש משרד האוצר

יחסי שר האוצר ובכירי משרדו שוב בכותרות | היועמ"ש של משרד האוצר, אסי מסינג, ניסה במשך כשעה להיכנס לישיבת הזום, אך נחסם על ידי מזכירות הממשלה | התנועה לאיכות השלטון עתרה על שינוי החוק שבוצע בהיעדרו - לבג"ץ

בשיחת זום: מזכירות הממשלה חסמה את יועמ"ש משרד האוצר
שיחת וידאו. אילוסטרציה צילום: unsplash

לפני כשלושה שבועות נערך בוועדת השרים לענייני חקיקה דיון בנושא המענקים לעצמאיים. ובמהלך הדיון מנע שר האוצר ישראל כ"ץ מבכירי האוצר להשתתף בדיון ולהביע את דעתם. כך על פי הדיווח ב-TheMarker.

על פי הדיווח היועמ"ש של משרד האוצר, אסי מסינג, ניסה במשך כשעה להיכנס לישיבת הזום, אך נחסם על ידי מזכירות הממשלה. והתנועה לאיכות שלטון עתרה על שינוי החוק הזה לבג"ץ.

הצעד הזה של כ"ץ בשיתוף מזכירות הממשלה הוא שלב נוסף בפגיעה באנשי המקצוע במשרד האוצר, לאחר שבשנה האחרונה כ"ץ אינו מערב את בכירי משרדו בדיונים, מנחית עליהם הוראות ומפתיע אותם שוב ושוב עם תוכניות שונות לחלוקת כספים.

נציגי רשות המסים ואגף התקציבים טענו כי מדובר בהוצאה ממשלתית נוספת של כחצי מיליארד שקל, שלא הובאה בחשבון בתהליכי הבנייה של תוכניות הסיוע. באופן חריג השינוי לחוק הוצג בכנסת על ידי יועץ מלשכת השר ולא על ידי הדרגים הרלוונטיים במשרד האוצר. ובנוסף טענו כי כ"ץ הציג את הדבר כהצעת חוק ממשלתית.

"מדובר בנושא חדש שלא נידון בכלל בהצעה הקודמת והוא כרגע יוזמת חקיקה חדשה – שהיוזמה, לא מספיק שהיא חדשה, היא גם מהותית. יש דרך לעשות הצעת חוק ממשלתית מהירה, לכן אי אפשר לראות בפלטפורמה הקיימת הצעת חוק ממשלתית", צוטטו דברי מסינג בדיון.

לאחר דין ודברים הוחלט כי הסוגיה תעלה עוד באותו לילה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה, כדי שתתמוך בהצעה. הדיון אמור היה להתקיים ב-2 בלילה. ראשי האגפים במשרד האוצר – כולל מ"מ הממונה אגף תקציבים, ראש רשות המסים והכלכלנית הראשית, שבדרך כלל נוטלים חלק בדיונים כאלה – לא עודכנו מראש בנוגע לדיון, שנערך בזום. מסינג, כאמור, קיבל את הקישור לישיבת הזום מדרג פקידותי במשרד האוצר וניסה שוב ושוב להתחבר לשיחת הזום כדי להביע את עמדתו, אך באופן חסר תקדים, מזכירות הממשלה שמנהלת את הדיונים ו"מארחת" את ישיבת הזום לא אישרה את השתתפותו של מסינג. נטען ב-TheMarker.

עוד דווח כי עמדת היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, שלפיה "יש קשיים משפטיים כבדי משקל בהחלטה, שלא נשמעו בדיון מטעמים שונים" לאחר שההצעה אושרה בוועדת השרים והיא בדרכה למליאה כחקיקה ראשית (מה שאכן קרה בוקר לאחר מכן), "אין מניעה משפטית בקבלתה" נטען על ידי היועמ"ש.

מנגד דווח כי בתנועה לאיכות השלטון עתרו לבג"ץ בטענה כי יש "פגם חמור היורד לשורשו של הליך החקיקה ומבזה את עבודת הכנסת והממשלה. מדובר בכלכלת בחירות הרסנית".

עו"ד אריאל ברזילי, ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון צוטט ב-TheMarker: "הניסיון להצמיד 'קופסת קורונה' חוץ תקציבית, בעלות של כחצי מיליארד שקלים, לחוק שעוסק בכלל בהענקת אותות מערכה ללוחמי צד"ל – וכל זה בתקופת בחירות, ותוך התעלמות מוחלטת מעמדת הדרג המקצועי באוצר – הוא פגיעה נוספת במעמד הכנסת, ובהליך תקין. ממשלה שלא מעבירה תקציב משיקולים פוליטיים לא יכולה להמשיך להשתמש ב'קופסות קורונה' כצ'ק פתוח, ותוך ניצול לרעה של הליכים פרלמנטריים".

ממזכירות הממשלה נמסר בתגובה ל-TheMarker: "גורמי מקצוע המשתתפים בישיבות ועדות השרים והממשלה מזומנים על ידי המשרד הרלוונטי ולא על ידי מזכירות הממשלה". ובלשכת שר האוצר סירבו להגיב.

יצוין כי זו לא הפעם הראשונה בה כ"ץ ובכירי האוצר מתקוטטים. לפני כחודש ימים לאחר אותו הדיון, כתב שר האוצר בחשבון הפייסבוק שלו: נזפתי אתמול במנהל רשות המיסים, ערן יעקב, לאחר שגיליתי שפקידי רשות המיסים חרגו מסמכותם ושינו, ללא קבלת אישור, את תנאי קבלת המענקים לינואר - פברואר באופן שפוגע בעצמאים ובעלי עסקים רבים. המדיניות שנקבעה על ידי הממשלה של קבלת סיוע בהצהרה, או בהתאם לדוחות מע״מ דו חודשיים, נועדה להקל ולזרז את קבלת המענקים, כפי שאכן היה עד כה. השינוי שבצעה הרשות, שמחייב הגשת דו״ח מע״מ שנתי כתנאי מוקדם להגשת הבקשה, מונע מרבים לממש את זכותם ולקבל את המענק במועד".

עוד הוסיף: "רשות המיסים גם לא יזמה כמתחייב את תיקון החוק בדרך שתאפשר גם בשנת 21 השוואה לשנים 18 או 19 לצורך בדיקת הירידה במחזור, כפי שהיה בשנת 20 וכך פגעה בהיקף המענקים של לא מעטים מבין הפונים. הנחיתי את הרשות להחזיר את המצב לקדמותו בעניין נוהל הגשת הבקשות ולפעול לתיקון החוק, ואני מצפה שתעשה זאת באופן מיידי".

"רשות המיסים משמשת כגוף מבצע בלבד בעניין חלוקת המענקים ואסור לה לנצל את כוחה כרשות מס מול מגישי הבקשות. כפי שהבהרתי בעבר - לא אאפשר לאף אחד לפגוע ולהקשות על אזרחי המדינה הזכאים לסיוע" סיכם כ"ץ.

ישראל כץ משרד האוצר היועמש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד